gardeshban.ir

گزارش/
ویروس کرونا در چند ماه اخیر دنیا و صنعت گردشگری را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است. اما حتی با کشف واکسنی مقاوم و باز شدن تدریجی مرزها، سرنوشتی متفاوت در دوران پساکرونا در انتظار این صنعت خواهد بود.
کد خبر: ۲۸۵۳۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹-1399 April 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
این برای اولین بار در طول تاریخ است که نزدیک به ۹۰ درصد از جمعیت جهان با محدودیت‌های مسافرتی مواجه شده‌اند. ایرلاین‌ها، شرکت‌های مسافرتی و بخش گردشگری بیشترین آسیب را از این اتفاق متحمل شده‌اند. تقریباً ۲۵ میلیون شغل در صنعت هوایی و ۱۰۰ میلیون شغل در صنعت گردشگری در معرض خطر قرار گرفته است. تخمین زده می‌شود که رشد صنعت گردشگری بین ۵ تا ۷ سال آسیب خواهد دید.

سفر در پساکروناما دوباره به سفر خواهیم رفت، اما این مسافرت دیگر مشابه قبل نخواهد بود. اگر مرزها دوباره باز شوند، مسافران باید به سفرهای هوایی به‌عنوان گزینه‌ای امن اعتماد کنند و بدانند که می‌توانند به مقاصد خارجی بروند. پروتکل‌ها و سامانه‌های جدید بهداشتی وضع خواهند شد و باید دوباره تعریف شوند.

ازآنجایی‌که دولت‌ها و صنعت گردشگری به دنبال احیای این بخش و سازگار کردن آن با تغییرات رفتاری مسافران هستند، نیاز است تا از روش‌هایی چون فناوری‌های زیست‌سنجی (بیومتریک) و شناسایی دیجیتالی برای بازیابی اعتماد مسافران استفاده کنند. البته استفاده از این ابزارها در صورتی مؤثر هستند که کاربران احساس کنند اطلاعاتشان کاملاً محافظت‌شده است. حفظ حریم خصوصی و مدیریت شفاف اطلاعات باید در رأس تمامی این راه‌حل‌ها قرار بگیرند.

این مقاله قصد دارد نگاهی به تغییر و تحولاتی بیندازد که قرار است در دوران پساکرونا سفر و صنعت گردشگری را تحت تأثیر قرار دهند.

صف های طولانی سفر

حتی اگر مرزهای دنیا به‌زودی هم به روی گردشگران باز شوند، مسافران باید قبل از ورود به خاک هر کشور از نظر سلامتی بررسی شوند. هم‌اکنون سفارش دوربین‌های حرارتی به‌شدت افزایش یافته است. اگر تا قبل از کرونا، صف‌های طویل بررسی مدارک شما را آزار می‌داد، حالا باید منتظر صف‌هایی طولانی‌تر هم بود.


مسافرت غیرتماسی

احتمالاً مشهودترین تغییر فوری در سفرهای ما، شکل‌گیری پدیده‌ی «مسافرت غیرتماسی» از گیت‌های فرودگاهی تا پیشخوان پذیرش هتل‌ها باشد. حتی باوجود پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌ی نظافتی در محل، تبادل اسناد مسافرتی و لمس سطوح در مراحل پذیرش، بازرسی، کنترل در مرز و سوار شدن به هواپیما، همچنان ریسک ابتلا در میان مسافران و خدمه را افزایش می‌دهد.

اتوماسیون در تمام این صنعت تبدیل به یک هنجار جدید خواهد شد. ابزارهای زیست‌سنجی از قبل نیز به‌طور گسترده به‌عنوان راهکاری برای تأیید هویت افراد پذیرفته شده‌اند و استفاده از آن‌ها بیشتر نیز خواهد شد، زیرا اسکن اثر انگشت و دست به‌تدریج کنار خواهد رفت.

گزینه‌های غیرتماسیِ بیشتر نظیر اثر انگشت غیرتماسی، اسکن قرنیه و صورت مورد توجه قرار خواهند گرفت. به‌علاوه، فناوری ورود اطلاعات به سیستم نظیر کنترل‌های حرکتی، اسکن مدارک به‌طور غیرتماسی و دستورهای صوتی از مدت‌ها پیش در حال آزمایش هستند. باید مطمئن بود که این فناوری‌ها کامل و جامع هستند و ریسک ابتلا را کاهش می‌دهند.

پاسپورت های سلامت دیجیتالی

از حالا به بعد، بهداشت در تمامی جنبه‌های سفر در نظر گرفته می‌شود. بر اساس یک نظرسنجی از سوی انجمن بین‌المللی مسافرت هوایی (IATA)، اقداماتی مانند نظافت و غربال‌گری مشهود و زدن ماسک، به مسافران حس امنیت بیشتری برای سفر در دوران پساکرونا خواهد داد.

تا به امروز، هیچ استاندارد و توافق قابل قبولی برای بازگشایی مرزها و اجازه به مسافران برای سفر وضع نشده است. تا زمانی که واکسن کرونا کشف نشود، تمرکز اصلی بر روی ارزیابی ریسک مسافران است. شرکت‌های مسافرتی و هوایی می‌توانند با رضایت مسافران، از اطلاعات فردی نظیر سن، سوابق بیماری و سفر برای تهیه یک پرونده استفاده کنند.

تلاش‌ها برای بهبود پروتکل‌های بهداشتی و استانداردها با استفاده از فناوری‌های دیجیتالی برای سفر و صنعت گردشگری همچنان در مراحل ابتدایی خود است. در این میان، شرکت‌های هوایی در حال تدوین قوانینی برای غربالگری مسافران است. اگرچه فناوری دوربین‌های حرارتی امر جدیدی نیست، اما استفاده از آن‌ها در فرودگاه‌ها گسترده‌تر خواهد شد. شماری از اپلیکیشن‌های بررسی علائم بیماری، حالا در بسیاری از کشورها رواج یافته است. دو شرکت اپل و گوگل در آستانه‌ی نهایی سازی یک پلتفرم نرم‌افزاری ردگیری-تماسی برای توسعه‌دهندگان خود به‌منظور ساخت اپلیکیشن‌های متناسب با این بحران هستند.

ابزارهای رهگیری و غربالگری امید بازگشت آرامش و اعتماد به صنعت گردشگری را افزایش می‌دهند. بااین‌حال، این ابزارها همچنین مشکلاتی در ارتباط با امنیت اطلاعات را پدید می‌آورند. هرگونه راهکاری در این زمینه باید کاملاً شفاف و امن باشد تا مسافران با آغوش باز آن را بپذیرند. اطلاعات باید با اجازه‌ی افراد و طبق قوانین و صرفاً به‌منظور مقاصد خاص به اشتراک گذاشته شوند.


مسافران دیجیتالی

بسیاری از سازمان‌ها از قبل در حوزه‌ی مسافرت دیجیتالی به پیشرفت‌هایی رسیده‌اند. این پدیده باید هرچه سریع‌تر به یک هنجار جدید تبدیل شود تا به کسب‌وکارها برای سازگاری با تغییر رفتار مشتریان و بازیابی اعتماد ازدست‌رفته کمک کند. راه‌حل‌های یکپارچه‌ی هویت دیجیتالی، کلیدی برای تحقق مسافرت غیرتماسی هستند. این راه‌حل‌ها همچنین به سازمان‌ها اجازه می‌دهند تا از اطلاعات هویتی هر فرد به شکلی مؤثر برای مدیریت ریسک‌ها در لحظه استفاده کنند.

برنامه‌ی «هویت شفاف دیجیتالی مسافر» از سوی مجمع جهانی اقتصاد، نمونه‌ای از چنین راهکاری است. این برنامه کنسرسیومی جهانی از افراد، دولت‌ها، مقامات و صنعت گردشگری را به‌منظور تسهیل سفرهای امن گرد هم جمع کرده است. شرکای این کنسرسیوم می‌توانند به اطلاعات هویتی تأییدشده از سوی مسافران برای بهبود عملیات کنترل آن‌ها و کاهش ریسک استفاده کنند. مسافران می‌توانند سوابق خود را مدیریت کنند، اطلاعات هویتیِ دیجیتالی خود را تصدیق کرده و تصمیم بگیرند که کدام‌یک را به اشتراک بگذارند.

یک مسافر می‌تواند در ارتباط با بیماری کووید-۱۹، در کیف هویتی خود اعتبارنامه‌های سلامتی تأییدشده و قابل‌اطمینان نظیر وضعیت سلامتی و زدن واکسن را ذخیره کند. این اطلاعات با دیگر داده‌های هویتی معتبر از سوی نهادهای عمومی و خصوصی ادغام می‌شوند.

مراحل آزمایش و غربالگری مسافران در فرودگاه‌ها در سطح وسیع بسیار دشوار است. مسافران با کمک چنین برنامه‌هایی قادر خواهند بود تا اطلاعات هویتی مورد رضایت خود را پیش از سفر به اشتراک بگذارند و به مقامات مرزی اجازه دهند تا هرگونه ارزیابی‌های لازم پیش از سفر و بدون نیاز به ایستادن در صف‌های فرودگاهی را انجام دهند.

تغییر فصل و قیمت مسافرت

بر اساس یک مقاله از سوی کالج سلطنتی لندن، دولت‌ها با توجه به ظرفیت سیستم درمانی خود، اقدام به وضع یا لغو مقررات ورود و خروج خواهند کرد. به این معنی که پنجره‌ی زمانی سفر برای افراد به چند هفته و حتی چند روز کاهش می‌یابد.

ازآنجایی‌که هواپیماها عاملی برای جابجایی این ویروس هستند، فروش بلیط به‌منظور حفظ فاصله‌ی امن بین مسافران کمتر خواهد شد و همین عامل باعث افزایش قیمت سفر می‌شود.

تغییر در وسایل سفر

در ویدئویی که به‌تازگی در شبکه اجتماعی تیک‌تاک منتشر شده، مردی از چمدان خود یک بسته دستمال مرطوب بیرون می‌آورد و تمام میز و صندلی خود را پیش از نشستن و به طرزی افراطی تمیز می‌کند. قطعاً این مورد را می‌توان با پوست‌واستخوان درک کرد. مسافرت در دوران پساکرونا با مواد ضدعفونی‌کننده و وسایل بهداشتی بیشتر همراه است.

علاوه بر مواد ضدعفونی‌کننده، پیش‌بینی اینکه بسیاری از مردم در طول سفر ماسک بزنند چندان سخت نیست. در این میان بازار تولید ماسک‌هایی متناسب با لباس‌های ما نیز داغ خواهد شد.


دوری جامعه از افراد بیمار

حتی افرادی که از این بیماری جان سالم به در برده‌اند و سلامتی خود را بازیافته‌اند هم دوست ندارند تا با یک سرماخوردگی به سفر بروند. وضعیت فعلی و تلاش دنیا برای حفظ فاصله‌ی اجتماعی، باعث شده است سفر با بیماری و هرگونه علائم سرماخوردگی هم از نظر اجتماعی غیرقابل‌قبول باشد. امروزه نوع نگاه دیگران به ما در فرودگاه یا در داخل هواپیما، به هنگام حتی یک عطسه کردن هم متفاوت است.

رونق سفرهای زمینی و داخلی

مسافرت‌های داخلی زودتر احیا می‌شوند و اکثر مردم ترجیح می‌دهند در قالب سفرهای زمینی به مسافرت‌های کوتاه بروند. قطعاً این روش امن‌تر است، زیرا سفر با خودروی شخصی شما را در معرض تماس کمتر با افراد مبتلا در یک مکان شلوغ قرار می‌دهد. حتی قطار نیز از هواپیما امن‌تر است، زیرا پنجره دارد و فضای آن بسته نیست. به‌علاوه، معمولاً افرادی که در یک کوپه دورهم جمع می‌شوند، از اعضای یک گروه و خانواده هستند.

تبدیل شدن کیفیت هوا به یک جاذبه تبلیغاتی

شما هم به کیفیت هوای شرکت‌هایی هواپیمایی معتبری چون لوفت‌هانزا یا بریتیش ایر وِیز فکر می‌کنید؟ یا اینکه میکروب کمتری در هواپیماهای شرکت بوئینگ نسبت به ایرباس وجود دارد؟ هنوز هیچ‌چیزی مشخص نیست، اما وقتی‌که پروازها از سر گرفته شوند، شرکت‌های هوایی سیستم‌های تصفیه‌ی هوای موجود در هواپیماهای خود را به رخ یکدیگر می‌کشند. برخی از خطوط هوایی از حالا اقدام به تماس با مشتریان به‌منظور آگاهی آن‌ها از سیستم‌های تصفیه‌ی هوای خود و جلوگیری از لغو پروازها از سوی آن‌ها کرده‌اند. در آینده‌ی نزدیک، سؤالی که همه‌ی مسافران از خود خواهند پرسید این است: «هوای موجود در کابین هواپیماها چقدر تمیز و سالم است؟»

کلید موفقیت در همکاری است

در این ایامِ تغییرات غیرمنتظره، دولت‌ها و صنعت گردشگری فرصتی استثنایی برای بازتعریف مسافرت و ایجاد صنعتی پایدارتر، چابک‌تر و منعطف‌تر دارند. این کار بدون همکاری میان سازمان‌ها غیرممکن است.

سهامداران در کوتاه‌مدت باید برای شتاب دادن به استفاده از فناوری‌های دیجیتالی، همکاری کنند. سپس، آن‌ها نیازمند توسعه‌ی سیاستی منسجم و قانونی حول پیشرفت فناوری‌های دیجیتالی به‌منظور حفظ اطلاعات فردی و آزادی‌های مدنی افراد هستند. سومین چالش اطمینان از این موضوع است که راه‌حل‌های هویت دیجیتالی متفاوت می‌توانند باهم تعامل داشته باشند. نقش سازمان‌هایی نظیر سازمان بهداشت جهانی، سازمان هوانوردی بین‌المللی و سازمان بین‌المللی مسافرت هوایی در اعمال سیاست‌ها و راهبردهای سلامتی و هوانوردی بسیار حیاتی است.

از طرفی دیگر نباید از نقش مسافران در جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در ایام مسافرت‌های آینده غافل شد. رعایت توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌ی اجتماعی حداقل کاری است که باید از طرف مسافران انجام شود. اگرچه کووید-۱۹ دنیای ما را با چالش‌هایی تازه روبرو کرد، اما فرصتی برای برقراری ارتباطی نو با سایرها ملت‌ها و فرهنگ‌ها پدید آورد؛ فرصتی که باعث می‌شود مسافران با نگاهی متفاوت باهم تعامل کنند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار