gardeshban.ir

روستای هدف گردشگری کوهشاه ریگان روستایی که چشمه هایش یک دفعه پس از دهها سال خشکسالی در پی بارش های مطلوب زمستانی که گذشت جوشیدند، این روزها چون نگینی سبزرنگ تن عریان کویر را مقابل آفتاب سوزان تابستانی پوشانده است .
کد خبر: ۲۸۵۱۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹-1399 April 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
شهرستان ریگان یکی از  مناطق شرقی استان کرمان برخوردار از دو اقلیم متفاوت دارای مناطق خوش آب وهوایی است که به دلیل ناشناخته بودن این مناطق بکر وزیبا همچنان در کویر میدرخشد و مامنی برای استراحت گردشگران خسته از کویرگردی شده است .

روستای کوهشاه ریگان؛ نگین گردشگری در دل کویر/عکس

۳۰درصد شهرستان ریگان را مناطق کوهستانی احاطه نموده و این همنیشنی کوه و کویر در کنار چشمه های جوشان با آب گوارا و خنک که بدرقه گردشگران داخلی و خارجی و ساکنان پرتلاش و خستگی ناپذیر است سیمای جذاب و طبیعت دل انگیزی را ترسیم کرده است . 

ریگان یکی از شهرستان‌های شرقی استان کرمان و دارای دو نوع آب و هوا است، آب و هوای گرم و خشک با دمای ۵۶ درجه و آب و هوای معتدل کوهستانی با دمای ۲۳ درجه که در نوع خود بی‌نظیر است.

بارش های اخیر در مناطق کوهستانی شهرستان ریگان باعث شد تا چشمه های منطقه کوهشاه ریگان که سالها خشکیده بودند دوباره احیا و طبیعت بکر این منطقه سرسبز تر از گذشته شود ، چشمه های زیبایی که نظر هر گردشگری را به سمت و سوی خود سوق می دهد و این امر باعث منحصر به فرد شدن منطقه و جذابیت طبیعت شده است.

دهها حلقه چشمه که به دلیل خشکسالی های پی در پی در این منطقه خشکیده شده بودند و این منطقه در حال نابودی بود  که با بارش های سال گذشته جانی دوباره گرفتند و ساری و جاری شدند.

جوشش این چشمه ها درختان انجیر ،کسور، بنه ای که در حال خشک شدن بودن را حیاتی تازه بخشیدند و اهالی این منطقه به کشاورزی مشغول کرده و امید و نشاط را به کالبد مناطق روستایی دمید .

اهالی  روستای گردشگری کوهشاه با جوشش چشمه های این منطقه به کار و تلاش بیشتر در حرفه کشاورزی روی آورده اند و امروزه بهترین انگور یاقوتی را از باغات خود برداشت می کنند .

این روستای ۱۲۰خانواری که در ۷۶کیلومتری از مرکز شهرستان قرار دارد با احداث جاده جاسک از کنار این روستا قطعا زمینه تبدیل قطب گردشگری شدن آن در شرق استان فراهم خواهد شد.

روستای کوهشاه ریگان؛ نگین گردشگری در دل کویر/عکس

آبشارهای منحصربفرد،  رودخانه‌ها و چشمه‌سارهای جاری و طبیعت بکر و دست‌نخورده کوهشاه ریگان  جلوه‌ای خاص به این شهرستان کویری و محروم بخشیده است.

هرچه به روستای گردشگری کوهشاه ریگان نزدیک می شویم صدای دلنشین کبک و تیهوی کوهیبه همراه وزش نسیم خنک کویری گردشگران را به وجد می‌آورد.

محمد خادمی یکی از اهالی روستای کوهشاه گفت :روستای هدف گردشگری کوهشاه چند سالی چشمه های آن به دلیل خشکسالی خشک شده بودند که به دلیل بارش های خوب سال گذشته  این چشمه ها جوشش یافتند .

وی می گوید :با جوشش چشمه ها در روستای هدف گردشگری کوهشاه زندگی در این روستا دوباره جریان یافت.

مصطفی کرامتی دیگر ساکن کوهشاه گفت: این روستا یکی از روستاهای قدیمی و گردشگری می باشد که دارای گورستای با قدمت چند صد ساله است که نشان از قدمت منطقه و تاریخ کهن این دیار دارد.

وی افزود : چشمه های این روستا امید را در دل ما اهالی کوهشاه زنده کرده و خدا را شاکریم که این نعمت دوباره به ما ارزانی شد .

کرامتی اظهار داشت : البته ما ساکنان روستا با مشکلاتی از جمله راهه که بر اثر بارندگی های اخیر تخریب شده نیز هم اکنون  دست وپنجه نرم می کنیم و امدواریم مسئولان در راستای کمک به مهاجرت معکوس از شهر به روستا به این زیرساخت ها توجه بیشتر کنند.

 فرماندار شهرستان ریگان با اشاره به بارش باران های زمستان ۹۸گفت: بارندگی ها موجب جاری شدن چشمه ها و رودخانه های مناطق کوهستانی این شهرستان بعد از چند دهه خشکسالی شد.

امین باقری با اشاره به خشکسالی های چند سال گذشته افزود: رودخانه پاسرخ، گزبهمن، گرند و چشمه های تنگ و گاوکشی از جمله رودخانه ها و چشمه سارهایی هستند که به دلیل بارندگی های اخیر در ریگان جاری شدند.

روستای کوهشاه ریگان؛ نگین گردشگری در دل کویر/عکس


وی اظهار کرد: جاری شدن چشمه سارها و رودخانه های ریگان موجب رویش گیاهان دارویی در مناطق مختلف این شهرستان شده است.
باقری تصریح کرد: رویش گیاهان دارویی مانند مورد، آویشن، کلپوره و درمنه در حاشیه رودخانه های ریگان پس از چند سال خشکسالی فضا و چشم انداز زیبایی را در این منطقه به وجود آورده است.
وی افزود: بارندگی های اخیر موجب جاری شدن آبشارهای سرگری و تهگری شهرستان ریگان شده و این امر گردشگران و مسافران زیادی را به این منطقه کشانده است.
فرماندار ریگان گفت :روستای هدف گردشگری کوهشاه ریگان به دلیل بارشهای سال گذشته چشمه های ان جوشش دوباره ای یافتند .

باقری تصریح کرد این روستا که یکی از روستاهای منحصر  به فرد در شهرستان ریگان می باشد دارای طبیعتی بکر ومنحصر به  فرد می باشد که با جوشش چشمه سارهای منحصر به فرد این روستا کشاورزی در این منطقه احیا و جان دوباره گرفته است .

فرماندار ریگان بیان داشت : در گذشته بهترین محصولات از جمله انگور انار لیمو شیرین از باغات این منطقه به دلیل جوشش چشمه هابرداشت می شد .

باقری افزود :با توجه به احداث جاده ریگان جاسک به طول ۷۶کیلومتر که در شهرستان ریگان وجود دارد که این محور از روستای هدف گردشگری کوهشاه عبور  می کند که با احداث این محور بیش از ۳۰روستا در مناطق کوهستانی از راه مناسب برخوردار خواهند شد .

فرماندار ریگان تصریح کرد ورستانی با ۳۵۰سال قدمت در روستای کوهشاه ریگان قراردارد که به دلیل شواهد موجود این گورستان ناگفته‌های تاریخی بسیاری در دل خود جای داده است.

روستای کوهشاه ریگان؛ نگین گردشگری در دل کویر/عکس

باقری افزود: با توجه به اینکه کوهشاه ریگان منطقه‌ای گردشگری است وجود این گورستان قدیمی می‌تواند جز میراث فرهنگی و معنوی این منطقه قرار گیرد.

وی یادآور شد : جود این گورستان قدیمی بیانگر تاریخ کهن و تمدن ریگان  است .

روستای هدف گردشگری کوهشاه ریگان در ۷۶کیلومتری از مرکز شهرستان ریگان قرار دارد.

شهرستان ریگان در ۲۸۰کیلومتری شرق کرمان قرارگرفته است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار