gardeshban.ir

گزارش/
آیا می‌دانید به کدام کشورها بدون ویزا می‌توانید سفر کنید؟ در این مقاله لیست کشورهایی را برایتان آماده کرده‌ایم که می‌توانید به آن‌ها بدون ویزا یا با ویزای الکترونیکی و ویزای فرودگاهی سفر کنید.
کد خبر: ۲۸۷۱۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹-1399 April 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
سفر به اقصی نقاط دنیا، بدون نیاز به ویزا و قوانین دست و پاگیر، یکی از آرزوهای هر فردی در زندگی است. شهروندان هر کشوری دوست دارند صرف‌نظر از مسائل مالی، بدون هیچ مانعی از مرزها عبور کرده و وقت ارزشمند خود را به‌پای کاغذبازی‌های مرسوم تلف نکنند. اما همه‌چیز همیشه طبق میل ما پیش نمی‌رود.

یکی از این موارد دست و پاگیر که در سال‌های اخیر و با اوج گرفتن اشتیاق شهروندان ایرانی برای سفر به کشورهای خارجی بیش‌ازپیش نمایان شده، مسئله‌ی دریافت ویزا از سفارتخانه های مستقر در کشور است. گاهی اوقات شرایط درخواست ویزا به‌قدری دشوار می‌شود که مسافران قید همه‌چیز را می‌زنند و از سفر منصرف می‌شوند. در این میان سفارتخانه‌ها می‌توانند افراد را به دلایلی چون نداشتن تمکن مالی و صورت‌حساب بانکی قابل‌قبول برای ارائه، نقصی در مدارک و عنوان نکردن دلیل کافی برای بازگشت دوباره به کشور  از دریافت ویزا منع کنند.

سفر بدون نیاز به ویزا

مناقشات سیاسی و افت روابط در سطح بین‌الملل و نرخ بالای پناهنده شدن شهروندان ایرانی در کشورهای مقصد، عاملی شده است تا امروزه ایرانیان نتوانند با گذرنامه‌ی خود به سهولت از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی عبور کنند و به کشور موردنظر خود برسند.

ایران در تازه‌ترین فهرست منتشرشده (تا اواخر خرداد ۱۳۹۹) از سوی وب‌سایت پاسپورت ایندکس برای ارزیابی اعتبار گذرنامه‌ی هر کشور، صد و نود و چهارمین کشور دنیا از نظر ارزش گذرنامه محسوب می‌شود. به‌موجب این فهرست، شهروندان ایرانی می‌توانند با گذرنامه‌ی خود و بدون نیاز به گرفتن ویزا، تنها به ۵ کشور دنیا سفر کنند. دراین‌میان، ایرانیان قادرند تا از طریق گرفتن ویزای الکترونیکی و فرودگاهی، به ۲۹ کشور دیگر دنیا نیز سفر داشته باشند. ورود شهروندان ایرانی به ۱۶۴ کشور دیگر دنیا نیز مستلزم داشتن ویزای معتبر است.

این رقم در مقایسه با شهروندان کشور بلژیک که می‌توانند با گذرنامه‌ی خود آزادانه و بدون نیاز به ویزا به ۸۱ کشور دنیا سفر کنند، بسیار اندک است. پس از بلژیک، فنلاند، اتریش و لوکزامبورگ به طور مشترک در مقام دوم جای گرفته‌اند و اسپانیا در جایگاه پنجم معتبرترین پاسپورت دنیا قرار دارد. ایران در حال حاضر در رقابت با کشورهایی چون یمن، سومالی، سوریه، افغانستان و عراق برای از دست ندادن همین جایگاه متزلزل است.

سفر بدون ویزا

طبق اعلام وب‌سایت پاسپورت ایندکس، در حال حاضر ایرانیان می‌توانند با در دست داشتن گذرنامه‌ی خود بدون نیاز به هیچ ویزایی به ۵ کشور دنیا سفر کنند، هرچند به دلیل شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا، نام ۲ کشور از این ۵ کشور در این فهرست نیامده و همچنان باید منتظر به‌روزرسانی‌های بعدی وب‌سایت بود. دراین‌بین، همه‌ی کشورها شرایط یکسانی برای پذیرش ندارند. مدت‌زمان سفر بدون ویزا نیز محدود است و افراد حق کار یا تحصیل در این کشورها را نخواهند داشت.

اروپا

ترکیه: ویزای ۹۰ روزه

اقیانوسیه

ایالات فدرال میکرونزی: ویزای ۳۰ روزه

منطقه کارائیب

هائیتی: ویزای ۹۰ روزه

به‌موجب توافقات انجام‌شده بین ایران و کشورهای مذکور، شهروندان ایرانی از دریافت ویزا برای سفر به این مقاصد معاف هستند و تنها مهر ورود و خروج در مرزهای رسمی دو کشور در پاسپورت آن‌ها زده می‌شود.

سفر با ویزای الکترونیکی

دراین‌بین برخی کشورها حاضر شده‌اند تا صدور ویزا را به شکل آنلاین انجام دهند. این نوع ویزا به‌منظور تسهیل در رفت‌وآمد شهروندان کشورها طراحی شده و افراد نیازی ندارند تا برای گرفتن آن به سفارتخانه‌ها مراجعه کنند. در این روش، تمامی اطلاعات از طریق دریافت شماره‌ی پاسپورت به دست آمده و ویزا به شکل الکترونیکی صادر می‌شود. در حال حاضر و طبق آخرین به‌روزرسانی‌ها، ۱۳ کشور برای شهروندان ایرانی ویزای الکترونیکی صادر می‌کنند. البته در بین این کشورها، برخی از علاوه بر ویزای الکترونیکی، ویزای فرودگاهی نیز برای ایرانیان صادر خواهند کرد.

فهرست این کشورها به ترتیب زیر است:

آسیا

کامبوج: ویزای ۳۰ روزه

هند؛ ویزای ۳۰ روزه (در صورت درخواست ویزای الکترونیکی هند، انگشت‌نگاری در فرودگاه هند انجام می‌شود و در غیر اینصورت، انگشت‌نگاری در مرکز صدور ویزای هند در تهران انجام می‌شود.)

آفریقا

روآندا: ویزای ۳۰ روزه

کنیا: ویزای ۹۰ روزه

گینه: ویزای ۹۰ روزه

گینه بیسائو: ویزای ۹۰ روزه

لسوتو: ویزای ۱۴ روزه

ماداگاسکار: ویزای ۹۰ روزه

اتیوپی

اوگاندا

جیبوتی

گابن

آمریکای جنوبی

سورینام

ویزای فرودگاهی

ویزای فرودگاهی به روادیدی گفته می‌شود که در لحظه‌ی ورود (Visa on Arrival) برای اتباع هر کشور صادر شده و نیازی به مراجعه به سفارت ندارد. افراد به‌محض ورود به مرزهای رسمی کشور مقصد، با پرداخت مبلغی مشخص این ویزا را دریافت می‌کنند. این ویزا می تواند در قالب یک برچسب در پاسپورت فرد زده شود یا اینکه به شکل یک برگه به مسافر اعطا گردد.

ویزای فرودگاهی دشواری‌های سایر ویزاها را ندارد و افراد با ارائه‌ی مدارک مشخص و پرداخت مبلغی، آن را دریافت می‌کنند. البته برخلاف باور بسیاری، صدور این ویزا در فرودگاه برای همه حتمی نیست و مسافران ممکن است در گذرگاه‌های ورودی کشور مقصد دیپورت شوند. ازاین‌رو، مسافران باید قبل از سفر، تمامی مدارک موردنیاز برای دریافت چنین ویزایی را تهیه کنند تا به مشکلی برنخورند.

طبق آخرین به‌روزرسانی‌های وب‌سایت پاسپورت ایندکس، تعداد کشورهایی که به ایرانیان ویزای فرودگاهی می‌دهند به عدد ۲۲ رسیده است (ممکن است نام برخی از کشورهای موجود در این فهرست، پیش‌تر در فهرست کشورهای ویزای الکترونیکی نیز آمده باشد).

آسیا

کامبوج: ویزای ۳۰ روزه

نپال: ویزای ۹۰ روزه

آفریقا

جزیره کیپ ورد یا دماغه سبز: ویزای ۳۰ روزه

جزایر کومور: ویزای ۴۵ روزه

گینه بیسائو: ویزای ۹۰ روزه

کنیا: ویزای ۹۰ روزه

ماداگاسکار: ویزای ۹۰ روزه

موریتانی: از تعداد روزهای اقامت اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

موزامبیک: ویزای ۳۰ روزه

روآندا: ویزای ۳۰ روزه

سنگال: ویزای ۳۰ روزه

سیشل: ویزای ۹۰ روزه

سیرالئون: ویزای ۳۰ روزه

سومالی: ویزای ۳۰ روزه

توگو: ویزای ۷ روزه

اوگاندا: از تعداد روزهای اقامت اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

زیمبابوه: ویزای ۹۰ روزه

نیجریه: از تعداد روزهای اقامت اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

اقیانوسیه

جزایر پالائو: ویزای ۳۰ روزه

ساموا: ویزای ۶۰ روزه

توالو: ویزای ۳۰ روزه

خاورمیانه

لبنان: ویزای ۳۰ روزه


توجه: این فهرست بر اساس آخرین اطلاعات منتشرشده تا پایان خرداد ماه ۱۳۹۹ تهیه شده و ممکن است تغییر در نام کشورها و نحوه‌ی صدور ویزا از سوی آن‌ها به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در سطح جهان باشد. برای مثال، کشورهایی چون ازبکستان، تاجیکستان و پاکستان برای ایرانیان ویزای الکترونیکی صادر می‌کنند، اما در حال حاضر و به دلیل شیوع ویریوس کرونا، این خدمات متوقف شده است. در نتیجه باید تا تغییر اوضاع و اعمال سیاست‌های جدید هر کشور در ارتباط با صدور ویزا منتظر ماند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار