gardeshban.ir

طبیعت سوئیس هرساله میزبان صدها هزار عاشق طبیعت از سراسر دنیا است. این مناظر زیبا هر مسافری را حیرت‌زده می‌کند.
کد خبر: ۲۸۷۰۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹-1399 April 22
گردشبان (gardeshban.ir) :

طبیعت سوئیس پر از رمز و راز است. جاذبه‌های طبیعی این کشور آرام و کوچک در غرب اروپا، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند. دیدنی های طبیعی سوئیس هرساله با کوه‌های باشکوه و سربلند، دریاچه‌های شفاف و آینه‌ای‌مانند و آبشارهای خروشان و باعظمت، پذیرای گردشگرانی بی‌شمار از سراسر جهان است. مناظر طبیعی سوئیس به‌قدری رؤیایی و باورنکردنی هستند که با اولین نگاه ما را به یاد کارتون هایدی می‌اندازند. این مقاله به سراغ طبیعت زیبای سوئیس رفته و نگاهی مختصر به هرکدام از آن مناظر دیدنی آن دارد.

طبیعت سوئیس

دریاچه زوریخ

دریاچه زوریخ که از چشمه‌های سرد کوهستانی تغذیه می‌شود، زمانی نقش مهمی در جابجایی مسافران و کشتی‌های باری داشت. امروز این دریاچه‌ی زیبا در زمره‌ی برترین جاذبه‌های طبیعی سوئیس قرار دارد و گردشگران را با تورهای قایقی تماشایی، مسیرهای پیاده‌روی و پارک‌های سرسبز با پس‌زمینه‌ای از کوه‌های خوش‌منظره به‌سوی خود می‌کشاند. دریاچه زوریخ که آب شرب شهرهای اطراف را تأمین می‌کند، ۴۰ کیلومتر طول و ۳ کیلومتر عرض دارد. شهر زوریخ در منتهی‌الیه شمال غربی دریاچه واقع شده و در بخشی از آن موسوم به «ساحل طلایی» امکانات متنوعی نظیر تورهای دوچرخه‌سواری و گشت‌های آبی با کشتی‌های بخار را برای گردشگران فراهم آورده است.

دریاچه زوریخ

کوه پیلاتوس

برای تماشای مناظری ۳۶۰ درجه از شهر لوسرن و اطراف آن، سوار بر پرشیب‌ترین راه‌آهن چرخ‌دنده‌ای دنیا شده و خود را به بالای کوه پیلاتوس (Pilatus) برسانید. مردم محلی معتقدند که در دوران قرون وسطی اژدهایی در نوک این قله زندگی می‌کرد؛ روایت‌های قرن هفدهمی نیز حکایت از پرواز موجودی بالدار میان غارهای این کوه داشته‌اند. امروزه این قله‌ی سربلند گردشگران را با مسیرهای پیاده‌روی آسان و پر چالش، برای تماشای گوشه‌ای از طبیعت سوئیس به‌سوی خود جذب می‌کند. در روزهایی که هوا صاف باشد، می‌توان از مسیرهای پیاده‌روی بالای کوه، تا دوردست‌ها و جنگل سیاه در جنوب غربی آلمان را مشاهده کرد. اگر کوه‌پیمایی برای شما سخت است، می‌توانید خود را با تله‌کابین نیز به بالای پیلاتوس برسانید.

کوه پیلاتوس

دریاچه لوسرن

در قلب طبیعت سوئیس، کوه‌های آلپ را از درون قایقی شناور بر روی دریاچه لوسرن تماشا کنید. این دریاچه که ۱۱۴ کیلومترمربع وسعت دارد، عمدتاً با کوه‌های اطراف احاطه شده است. اکثر گردشگران ترجیح می‌دهند تا از این منطقه‌ی زیبا با قایق‌های بخار پهلوگرفته در سواحل اطراف دیدن کنند. می‌توان از طریق یک جاده نیز از اطراف دریاچه دیدن کرد و برای این کار از مسیرهای زیبا و چندین تونل رد شد. بااین‌حال، به هنگام سفر به دریاچه لوسرن حتماً از دشت‌های کوهستانی در جنوب شرقی دریاچه و زادگاه کشور سوئیس دیدن کنید.

دریاچه لوسرن

ماترهورن

شاه کوه‌های سوئیس؛ ماترهورن غول‌آسا و باعظمت، چشم به شهر زیبای زِرمات در مرز بین سوئیس و ایتالیا دوخته است. ماترهورن که ۴,۴۷۸ متر ارتفاع دارد، ۴ وجه داشته و زیبایی خارق‌العاده‌ای به طبیعت سوئیس بخشیده است. اولین صعود به ماترهورن در سال ۱۸۶۵ توسط گروهی از آلپ‌نوردان به رهبری ادوارد ویمپر، کوهنورد انگلیسی، انجام شد. این کوه هرمی شکل همچنان کوهنوردان جاه‌طلب از سراسر دنیا را به‌سوی خود می‌کشاند. گردشگران علاقه‌مند نیز می‌توانند با تله‌کابین خود را تا ارتفاع ۳,۸۰۰ متری این کوه برسانند و از مناظر زیبای اطراف لذت ببرند.

کوه ماترهورن

یونگفرائو

طبیعت خشن و پوشیده از یخ آلپ را با رفتن به یونگفرائو، موسوم به بام اروپا، کشف کنید. باید بدانید که مرتفع‌ترین ایستگاه قطار دنیا نیز در این منطقه قرار دارد. تقریباً ۲ میلیون گردشگر هرساله از این شگفتی زمستانی دیدن می‌کنند و مسحور مناظر ۳۶۰ درجه از قله‌ها، کوه‌های یخی و پیست‌های اسکی می‌شوند. خط آهن یونگفرائو که در سال ۱۹۱۲ افتتاح شده، از دل کوهی عبور می‌کند که چندین هزار کارگر در طول بیش از یک دهه آن را حفر کردند. یونگفرائو ۳,۴۵۴ متر از سطح دریا بالاتر است و به شما فرصت تماشای مناظری حیرت‌انگیز از بزرگ‌ترین کوه یخی در آلپ را می‌دهد. اگر تا این بالا آمدید، بد نیست تا در یکی از رستوران‌های این منطقه با مناظر ابدی یک غذای سوئیسی میل کنید، یک بسته شکلات اصیل سوئیسی بخرید و مهارت‌های خود در بازی گلف را بر فراز قله‌های یخی به چالش بکشید.

یونگفرائو

دریاچه ژنو

دریاچه ژنو که در بخش شمالی کوه‌های آلپ واقع شده، یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌ها در اروپای غربی به شمار می‌آید. این دریاچه که بین سوئیس و فرانسه مشترک است، با طبیعت بکر خود، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری قاره اروپا محسوب می‌شود. بخش سوئیسی این دریاچه با شهرهای زیبا احاطه شده و بزرگ‌ترین آن‌ها ژنو است. این شهر قطب قایق‌های قدیمی بخار برای گشت‌های آبیِ آرام اما تماشایی از مناظر اطراف محسوب می‌شود.

دریاچه ژنو

یخچال های طبیعی آلتش

یخچال‌های طبیعی آلِتش (Aletsch) که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند، با ۲۳ کیلومتر طول، بزرگ‌ترین کوه یخی در آلپ محسوب می‌شوند. به‌منظور حفاظت از زیبایی طبیعی این منطقه، تنها بخش‌هایی از این یخچال‌ها در دسترس عموم قرار دارند. می‌توان همراه با تله‌کابین خود را به بالای این یخچال‌های زیبا رساند و یکی دیگر از جنبه‌های نفس‌گیر طبیعت سوئیس را تجربه کرد. یکی دیگر از راه‌های تماشای یخچال‌های آلتش، همراه شدن با گروه‌های حرفه‌ای کوهنوردی است.

یخچال های آلتش

ریگی

کوه ریگی (Rigi) که با ۳ دریاچه احاطه شده، زمانی منبع الهامی برای ویلیام ترنر، نقاش انگلیسی، برای کشیدن مجموعه‌ای از کارهای وی بود. ریگی از سوی بسیاری به «ملکه‌ی کوه‌ها» شهرت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا به ۱,۷۹۸ متر می‌رسد. این مقصد گردشگریِ سالانه، یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای ریلی کوهستانی در اروپا را دارد و مناظر شگفت‌انگیز اطراف شمار فزاینده‌ای از عاشقان طبیعت را به‌سوی خود می‌کشاند. می‌توان به همراه تجهیزات کامل کوهنوردی، خود را به بالای ریگی رساند، یا اینکه با سوار شدن بر تله‌کابین، در حین تماشای طبیعت سوئیس در اطراف شهر کوچک کوسناخت (Kussnacht) از بالا، به ریگی رفت.

کوه ریگی سوئیس

آبشار راین

قدرت طبیعت را در بزرگ‌ترین آبشار اروپا، راین، تجربه کنید. این آبشار باعظمت که در آخرین دوره از عصر یخبندان تشکیل شده، زمانی منبع الهام گوته برای مقایسه‌ی آن با «منبع اقیانوس» بود. این مقصد محبوب در طبیعت سوئیس ۱۵۰ متر عرض دارد و آب آن از ارتفاع ۲۳ متری به پایین فرو می‌ریزد. گردشگران می‌توانند در قالب سفری یک‌روزه از زوریخ، به آبشار راین آمده و از داخل یک قلعه‌ی قرون‌وسطایی در سمت چپ رودخانه، عکس‌هایی تماشایی تهیه کنند. به‌علاوه می‌توان سوار بر یک قایق شد و به سمت صخره‌ای بزرگ، درست در وسط آبشار، رفت.

آبشار راین

آبشار ترومل باخ

آبشار عظیم و زیرزمینی ترومل‌باخ (Trümmelbach) از یک شکاف باریک در دل تنگه‌ای زیرزمینی به بیرون می‌ریزد. نیروی طبیعت این پدیده‌ی شگفت‌انگیز را در طی هزاران سال خلق کرده است. ترومل‌باخ که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، به گردشگران اجازه می‌دهد تا از طریق یک آسانسور زیرزمینی به آن دسترسی داشته باشند. با آب شدن یخ و برف ۳ یخچال طبیعی در این حوالی، آبی به ظرفیت ۲۰,۰۰۰ لیتر در هر ثانیه از بالای ترومل‌باخ به پایین می‌ریزد. برخورد آب با دیوارهای تنگه باعث شکل‌گیری یک مه دائمی در هوا می‌شود و به همین خاطر مسیرهای پیاده‌روی در اطراف آبشار بسیار لغزنده هستند.

آبشار ترومل باخ

رودخانه آر

از مناظر تماشایی شهر برن، زمانی که به‌آرامی بر روی رود آر (Aare) حرکت می‌کنید، لذت ببرید. این تجربه‌ی شگفت‌انگیز، همچنان یکی از تفریحات محبوب مردم محلی در بعدازظهرهای داغ تابستان است. رود آر شهر برن را از سه جهت در آغوش می‌گیرد و به‌عنوان طولانی‌ترین رودخانه‌ی سوئیس، مایه‌ی فخر و لذت مردمی است که عاشق آب‌تنی در آب‌های شفاف و پرطراوت هستند. اگر علاقه‌ای به خیس شدن ندارید، در امتداد رودخانه به قدم زدن پرداخته و مناظر تماشایی شهر قدیمی برن را تحسین کنید. مسافران ماجراجو می‌توانند برای تزریق آدرنالین به رگ‌های خود، از بالای پل شوناشتِگ (Schonausteg) به داخل رودخانه بپرند.

رودخانه آر

دریاچه اوشینن

دریاچه‌ی اوشینِن (Oeschinen) در دره‌ای به همین نام واقع شده است. این دریاچه در ارتفاع ۱,۵۷۸ متری از سطح دریا قرار داشته و مساحت آن به ۱ کیلومترمربع می‌رسد. حداکثر عمق این دریاچه ۵۶ متر است. آب‌های زیرزمینی و برف کوه‌ها، آب دریاچه اوشینن را تأمین می‌کنند. از بخشی از آب این دریاچه برای تولید برق استفاده می‌شود. اوشینن معمولاً در طول پنج ماه از سال، از دسامبر تا مه، یخ می‌زند و فرصت خوبی برای پاتیناژ در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. ازآنجایی‌که در این دریاچه انواع ماهی نظیر قزل‌آلا و قزل‌آلای رنگین‌کمانی یافت می‌شود، اوشینن یکی از مقاصد محبوب ماهیگیری در سوئیس، از ماه ژانویه تا مارس، است.

دریاچه اوشینن

آیگر

آیگر (Eiger) نام کوهی بلند و پرابهت در رشته‌کوه‌های آلپ در غرب سوئیس است. توانایی‌های خود را با بالا رفتن از این کوه بسنجید یا اینکه برای فرار از این چالش، به تله‌کابین و قطارهای کابلی متوسل شوید. انتخاب شما هر چه باشد، مناظری شگفت‌انگیز از طبیعت سوئیس در ارتفاع ۳,۰۰۰ متری در انتظارتان است. پس حتماً دوربین خود را فراموش نکنید. کوهنوردان باتجربه می‌توانند قله‌ی ۳,۷۹۰ متری آیگر را نیز فتح کنند. البته آیگر به دیوار مرگ نیز شهرت دارد و تاکنون جان بسیاری از کوهنوردان را گرفته است.

کوه آیگر

دریاچه برینز

از آب‌های فیروزه‌ای‌رنگ و شفاف دریاچه‌ی برینز (Brienz)، درست در شمال کوه‌های آلپ، دیدن کنید. رشته‌کوه‌های آلپ در سوئیس از یک‌طرف و شهر برینز از بخش شرقی، این دریاچه را احاطه کرده‌اند. یکی از بهترین راه‌ها برای کشف دریاچه‌ی برینز با طول ۱۴ کیلومتر، قایق است. کشتی‌های مسافربری از سال ۱۸۳۹ تا به امروز در این دریاچه حضور دارند. دریاچه‌ی برینز همچنین نقطه‌ی شروع بسیار خوبی برای کوه‌پیمایی در طبیعت و کوه‌های اطراف است.

دریاچه برینز

هاردرکولم

قله‌های برفی هاردرکولم (Harderkulm) به شهر اینترلاکن در دامنه‌های خود چشم دوخته‌اند و مناظری حیرت‌انگیز از طبیعت زیبای سوئیس را به بینندگان هدیه می‌دهند. ساده‌ترین راه برای رفتن به بالای این غول‌های برفی در ارتفاع ۱,۳۲۲ متری، استفاده از قطارهای کابلی است. اگر احساس می‌کنید که به یک چالش تازه نیاز دارید و کفش‌های مناسبی همراه شماست، از رستوران قلعه‌ای‌شکل در نوک قله دیدن کنید و از بالای سکوی دیدبانی آن، چندین عکس از مناظر پایین‌دست بیندازید.

هاردرکولم


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار