gardeshban.ir

کشور هلند به سرزمین گل‌های لاله شهرت دارد؛ اما این کشور علاوه بر گل‌های رنگارنگ لاله، میزبان فستیوال‌های رنگارنگ دیگری نیز است؛ فستیوال‌هایی که تاریخ و فرهنگ این کشور را به نمایش می‌گذارند.
کد خبر: ۲۸۷۳۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹-1399 April 23
گردشبان (gardeshban.ir) :

هلند  صرف‌نظر از شهرت خود به خاطر غنای تاریخی به تصویر کشیده شده در بناهای معماری متعدد، به لطف فستیوال‌ها و رویدادهای فراوانی که هرساله در شهرهای مختلف این کشور برگزار می‌شوند نیز مشهور است. هلندی‌ها فستیوال‌های خود را با شکوه و عظمت تمام برگزار می‌کنند. هر جهانگرد یا مسافری دوست دارد که شاهد تماشای این فستیوال‌ها باشد. فستیوال‌هایی که هرکدام در نوع خود منحصربه‌فرد هستند. این مقاله به بررسی شماری از رویدادها و فستیوال‌های هلندی می‌پردازد که نباید آن‌ها را در هنگام سفر به سرزمین گل‌ها از دست داد.

۱. فستیوال رژه گل ها در زوندرت

این بزرگ‌ترین فستیوال گل در جهان است. این فستیوال گل یکی از بهترین رویدادهای سالانه‌ی برگزارشده در هلند در ماه سپتامبر در شهر شگفت‌انگیز زوندرت (Zundert) به‌حساب می‌آید. تمامی نمایش‌های شگفت‌انگیز فستیوال به دست افراد داوطلب اجرا می‌شود. این داوطلب‌ها که به هملت‌ها (Hamlets) معروف هستند، گروهی از یک جامعه‌ی کوچک معماران در منطقه به شمار می‌آیند. این افراد برای تقریباً ۳ ماه متوالی سخت کار می‌کنند تا مجسمه‌های ساخته‌شده از گل را آماده و سپس راهی خیابان‌های شهر زوندرت کنند. گل‌های این فستیوال تنها یک هفته پیش از شروع رژه بر روی مجسمه‌ها نصب می‌شوند. هرساله موضوع فستیوال متفاوت است و تزئینات و مجسمه‌سازی‌ها بر اساس آن انجام می‌گیرد.

فستیوال رژه گل های هلند

۲. فستیوال تئاتر اورول در ترسخلینگ

هرساله بسیاری از هنرمندان برای نمایش استعدادهای خود در فستیوال تئاتر اورول (Oerol) در جزیره‌ی کوچک ترسخلینگ (Terschelling) دورهم جمع می‌شوند. این فستیوال که یکی از برترین رویدادهای تماماً اختصاص‌یافته به هنر تئاتر است، صحنه‌ای برای ابراز خلاقیت هر فردی است که می‌خواهد یک اجرای درخور تماشا از خود به نمایش بگذارد. می‌توان در اینجا شاهد اجراهای متعدد رقص، موسیقی خیابانی و دیگر هنرهای نمایشی بود. خاص‌ترین بخش این فستیوال این است که اجراهای متعدد یکی پس از دیگری در کنار هم برگزار می‌شوند، بنابراین اگر کسی راهی محل برگزاری این فستیوال در این جزیره برای تماشای یک اجرای رقص شود، می‌تواند در کنار اجرای رقص چند اجرای دیگر را در همان نزدیکی تماشا کند.

فستیوال تئاتر اورول

۳. فستیوال بین المللی آتش بازی اسخیفنینگن

هرساله در ماه اوت، آسمان شهر اسخیفِنینگن (Scheveningen) نورانی شده و صحنه‌های بدیعی را در مقابل چشم بینندگان خلق می‌کند. این فستیوال درواقع یک مسابقه است که در آن گروه‌های شرکت‌کننده بر اساس اجرای زیباترین نمایش‌های آتش‌بازی قضاوت می‌شوند. اسخیفنینگن فی‌نفسه یک شهر ساحلی آرام و تماشایی است که در نزدیکی لاهه  واقع شده و آتش‌بازی‌ها در آسمان آن، زیبایی این شهر را دوچندان می‌کند. این فستیوال در مدت چهار روز برگزار می‌شود و تولیدکنندگان مواد محترقه از سراسر کشور در آن شرکت می‌کنند. هر شب دو اجرا برگزار شده و در شب سوم، برنده‌ی رقابت آتش‌بازی اعلام می‌شود. کافه‌های نزدیک ساحل بهترین مکان برای لذت بردن از این نمایش‌های رنگارنگ در حین صرف یک شام لذیذ هستند.

فستیوال های هلند

۴. فستیوال بین المللی فیلم روتردام

فستیوال بین‌المللی فیلم روتردام یکی از رویدادهای مهم فرهنگی کشور هلند برای تمامی علاقه‌مندان به دنیای سینما است. این فستیوال برخی از بهترین فیلم‌های کوتاه و بلند را به نمایش گذاشته و علاوه بر به تصویر کشیدن گوناگونی فیلم‌ها، کارگردان‌ها و مخاطبین را نیز به گفت‌وگو با یکدیگر ترغیب می‌کند. در طول این فستیوال رویدادها و اجراهای فراوانی برگزار می‌شود و مخاطبین حتی شانس دیدار و صحبت با بازیگران و فیلم‌سازان را پیدا می‌کنند. فیلم‌های محلی و بین‌المللی در اینجا به نمایش در می‌آیند و بهترین‌ها به مرحله‌ی نهایی برای شرکت در مسابقات بزرگ‌تر راه می‌یابند. این یکی از بهترین فستیوال‌هایی است که باید از سوی هر مسافری به مقصد هلند و شهر روتردام، در طول ماه‌های ژانویه و فوریه، تجربه شود.

فستیوال های هلند

۵. فستیوال رقص آمستردام

فستیوال رقص و موسیقی آمستردام رویدادی مهم و سالانه است که در پایتخت هلند برگزار می‌شود. این فستیوال در قالب شگفت‌انگیزترین رویداد موسیقی الکترونیک برگزار می‌شود و حتی خجالتی‌ترین شرکت‌کننده‌ها نیز با آهنگ‌های اجراشده از سوی دی‌جی‌ها به رقص می‌آیند. بسیاری از دی‌جی‌های نوظهور و مشهور در این فستیوال گرد هم جمع شده و با استفاده از این فرصت، استعدادهای خود را به نمایش می‌گذارند. دکه‌های فراوانی در محوطه‌ی اطراف این فستیوال برپا می‌شود که به شرکت‌کنندگان امکان امتحان کردن غذاهای خیابانی لذیذ را می‌دهد.

فستیوال رقص آمستردام

۶. فستیوال مو قرمزها

تمام مو قرمزهای کشور در ماه سپتامبر باهم متحد شده و این فستیوال خاص، موسوم به «روز مو قرمزها» را جشن می‌گیرند. بسیاری از موقرمزهای سراسر دنیا نیز برای تعامل و جشن گرفتن این رویداد به همتایان هلندی خود می‌پیوندند. این فستیوال یکی از عجیب‌ترین جشن‌هایی است که در شهر برِدا (Breda) در هلند اجرا می‌شود. از دیگر بخش‌های این فستیوال می‌توان به رویدادهای موزیکال، یک فشن شو، تور اسکوترسواری و دیگر برنامه‌های آن اشاره کرد. می‌توان شاهد پوشش‌های جذاب در فشن شوی این فستیوال بود یا اینکه از دیدن سایر رویدادها در خلال این روز شاد لذت برد.

فستیوال مو قرمزها

۷. فستیوال گرافیتی

این فستیوال یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای گرافیتی در جهان است که هرساله در هلند برگزار شده و بیش از ۲۰۰ هنرمند از هر گوشه‌ی دنیا را برای نمایش استعدادهای خود در عرصه‌ی هنر دیوارنگاری به اینجا می‌کشاند. هنرمندانی از هر نقطه‌ی دنیا نظیر استرالیا ، اسپانیا ، بریتانیا ، ایتالیا ، دانمارک ، فرانسه ، اتریش  و آلمان  به هلند می‌آیند. این فستیوال برای مدت ۱۰ روز ادامه دارد و فرصت‌های بی‌نظیری را برای تمامی علاقه‌مندان به هنر خلق می‌کند. در طول فستیوال گرافیتی، می‌توان شاهد اجرای رقص برک‌دنس، موسیقی هیپ‌هاپ، نمایش دوچرخه‌سواران بی ام اکس (BMX)، اسکیت‌بورد سواران و دیگر برنامه‌های برگزار شده از سوی مردم محلی بود.

فستیوال گرافیتی

۸. روز شاه

روز شاه روزی است که مردم هلند به سلطنت رسیدن اولین پادشاه در این سرزمین را جشن می‌گیرند. اولین پادشاه هلندی در سال ۲۰۱۳ و در ماه آوریل به تخت سلطنت نشست. پیش از آن، هلندی‌ها عادت داشتند تا روز ملکه را جشن بگیرند. جشن‌های هر دو روز ملکه و پادشاه تقریباً شبیه به یکدیگر هستند و تفاوت‌های ناچیزی باهم دارند. این جشن سالانه در روز تولد شاه هلند، نباید از سوی گردشگران فراموش شود، زیرا خیابان‌های سراسر کشور بسیار پرشور و خیره‌کننده هستند. بهترین جشن‌ها در شهر آمستردام  برگزار می‌شوند؛ جایی که جشن‌های بزرگ با بازارهای متعدد اشیاء عتیقه، کنسرت‌ها، پیک‌نیک‌ها و دیگر برنامه‌ها ادغام شده و صحنه‌هایی بدیع برای لذت بردن در یک مکان را خلق می‌کنند.

روز شاه در آمستردام

۹. روز یادبود و روز آزادی

روز یادبود و روز آزادی دو روز مهم برای به خاطر سپردن جنگ جهانی دوم در هلند هستند. برنامه‌های بزرگداشت این روزها با مراسم رسمی در روز چهارم مه، به‌عنوان نمادی از احترام برای تمامی جان‌باختگان هلندی در این جنگ، آغاز شده و در روز بعدی نیز با رویدادهای بزرگی نظیر جشنواره‌ی روباز موسیقی پاپ دنبال می‌شوند.

فستیوال‌های موسیقی پاپ در روز آزادی در وسعت عظیمی در مکان‌هایی چون وسترگاسفابریک (Westergasfabriek) در آمستردام، مالیفِلد (Malieveld) در لاهه و پارک ترانسویک (Transwijk) در اوترخت برگزار می‌شوند. شهرهایی چون روتردام، هارلِم (Haarlem)، دِن بوخ (Den Bosch) و خرونینگن (Groningen) نیز میزبان دیگر فستیوال‌های مهم این روز هستند.

روز آزادی هلند

۱۰. روز ملی آسیاب ها

هرساله در روز ملی آسیاب‌ها در دومین شنبه‌ی ماه مه، تقریباً تمامی آسیاب های بادی هلند  (و حتی آسیاب‌های آبی) به گردش درمی‌آیند و درب بیش از ۹۵۰ آسیاب به روی عموم باز می‌شود. انتظار انواع پنکیک‌ها، بازی‌های مخصوص کودکان، تورهای دوچرخه‌سواری، نمایشگاه‌های مرتبط با آسیاب‌ها و میهمانی‌ها در این روز را داشته باشید.

هلند به خاطر آسیاب‌های بادی خود شهرت فراوانی دارد؛ البته این شهرت تنها به خاطر تعداد فراوان این آسیاب‌ها نیست، بلکه آن‌ها نمادی از نبرد مردم هلند با آب‌های دریا نیز محسوب می‌شوند (برخی از نقاط هلند پایین‌تر از سطح دریا قرار دارند). هلند در حال حاضر ۱۰۴۸ آسیاب بادی و ۱۰۸ آسیاب آبی دارد. قدمت کهن‌ترین آسیاب هلند به سال ۱۴۵۰ میلادی بازمی‌گردد.

روز ملی آسیاب هلند

۱۱. روز قلعه ها

روز قلعه‌ها هرساله در هلند در دوشنبه‌ی سفید، درست ۵۰ روز پس از یکشنبه‌ی عید پاک، برگزار می‌شود. در سراسر هلند، از خرونینگن گرفته تا ماستریخت (Maastricht)، بیش از ۱۲۰ قلعه، خانه‌ی روستایی و عمارت‌ وجود دارد که در این روزِ به‌خصوص درهای خود را به روی عموم می‌گشایند. بسیاری از قلعه‌های هلند از قبل این کار را کرده‌اند، اما در روز قلعه‌ها، بناها و دژهای اختصاصی که حالا موقتاً کاربرد اقتصادی پیدا کرده‌اند نیز به محلی برای تفریح مردم تبدیل می‌شوند.

روز قلعه ها هلند

۱۲. روز باز شدن درب برج ها

در روز باز شدن درب برج‌ها، برخی از شگفتی‌های معماری آمستردام که معمولاً به روی عموم بسته هستند، درهای خود را به روی مردم می‌گشایند. انتظار می‌رود که تقریباً ۳۰ برج تاریخی و مدرن در دوره‌ی بعدی این فستیوال به مردم عادی اجازه دهند تا از فضای داخلی آن‌ها دیدن کنند.

ساختمان‌های اداری مشهور نظیر مقر شرکت ای بی اِن آمرو (ABN Amro) و برج هتل‌های زنجیره‌ای کراون پلازا (Crowne Plaza) به همراه شماری از سازه‌های کلاسیک مانند ساختمان بورش فان برلاخه (Beurs van Berlage) و برج ساعت وسترتورن (Westertoren) به گردشگران اجازه می‌دهند تا از نزدیک به تحسین فضای داخلی آن‌ها بپردازند.

تماشای آمستردام از داخل این ساختمان‌های بلند بسیار حیرت‌انگیز است و بازدیدکنندگان می‌توانند با خود دوربین‌های دوچشمی به همراه بیاورند. تورهای هنری، اجراهای موزیکال، تورهای پیاده‌روی و مسابقه‌ی عکاسی و فیلم تمام بخش‌های این روز شگفت‌انگیز را شامل می‌شوند.

۱۳. کوکنهوف

کوکنهوف  بدون شک مشهورترین باغ در هلند است. میلیون‌ها گل رنگارنگ در این پارک زیبای هلندی، از اواخر ماه مارس تا اواسط ماه مه، گل داده و موجب حیرت همگان می‌شوند. کوکنهوف به معنای «باغ آشپزخانه» است و از قرن پانزدهم میلادی تا به امروز فضایی به مساحت ۳۲ هکتار را پوشش می‌دهد. این روزها کوکنهوف به‌طور سالانه میزبان ۸۰۰,۰۰۰ هزار بازدیدکننده است.

فستیوال کوکنهوف

۱۴. کارناوال

کارناوال، این رویداد خیابانی بزرگ قبل از شروع ایام روزه‌داری مسیحیان، اتفاقی مهم در تقویم برخی از نقاط هلند است. اگر به شهرهای جنوبی این کشور نظیر بردا، دن بوخ، تیلبورگ (Tilburg) و ماستریخت سفر کنید، می‌توانید از جشن‌های پرانرژی و رنگارنگ این کارناوال لذت ببرید. برای مثال، کارناوال ماستریخت نمونه‌ای از مراسم پرشور و رنگارنگ خیابانی با لباس‌های شگفت‌انگیز همراه با یک رژه است.

در ماه جولای نیز یک کارناوال دیگر به شیوه‌ی منطقه‌ی کارائیب در هلند برگزار می‌شود؛ کارناوال تابستانی روتردام به دنبال برگزاری یک رویداد چندفرهنگی به‌منظور ترویج سنت‌های حوزه‌ی دریای کارائیب و آمریکای لاتین در هلند است. باوجود هزاران رقصنده، گروه‌های موسیقی، طبل‌زن‌ها و حتی ملکه‌ی مخصوص کارناوال روتردام، این رژه‌ی خیابانی و رویدادهای جانبی آن حالا در میان محبوب‌ترین فستیوال‌های شهر روتردام قرار دارند.

کارناوال هلند

۱۵. فستیوال نور در مرکز آمستردام

فستیوال نور در آمستردام، یک رویداد هنری سالانه است. هنرمندان، معماران و طراحان نور از سراسر جهان آثار هنری خلق‌شده‌ی خود از جنس نور را به این فستیوال می‌آورند. این آثار هنری در دو خیابان مجاور هم قرار می‌گیرند. هر خیابان تِم مخصوص به خود را داشته و مجموعه‌ای از آثار هنری منحصربه‌فرد را به نمایش می‌گذارد.

فستیوال نور آمستردام

۱۶. روز گل لاله

هرساله در سومین شنبه‌ی ماه ژانويه، پرورش‌دهندگان گل لاله‌ی هلندی، یک باغ بزرگ متشکل از ۲۰۰,۰۰۰ گل لاله را در میدان دام  در آمستردام خلق می‌کنند. بزرگ‌ترین باغ آمستردام، میدان دام را تبدیل به دریایی از رنگ می‌کند. همین امر هزاران نفر از مردم عادی را برای چیدن یک دسته‌ی گل مجانی به این میدان می‌کشاند. این جشنواره، روز رسمی شروع فصل گل لاله در هلند است.

۱۷. روز میراث

درهای بناهای یادبود آمستردام برای مدت دو روز در طول این فستیوال به روی عموم گشوده می‌شوند. این تنها فرصت ممکن برای دیدار از داخل قلعه‌ها، کاخ‌ها، خانه‌های روستایی قدیمی، خانه‌های لوکس در کنار کانال‌ها و حتی کارخانه‌های فراموش‌شده است. حدود ۴۰۰۰ ساختمان و محوطه‌ی تاریخی در این ایام در سراسر هلند برای بازدید در دسترس عموم قرار می‌گیرند.

روز میراث هلند

۱۸. فستیوال کانال آمستردام

فستیوال کانال آمستردام یک رویداد ده‌روزه است که به گرامی‌داشت کانال‌های ثبت‌شده‌ی این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو می‌پردازد. در طول این فستیوال بیش از ۱۵۰ کنسرت کلاسیک در مکان‌های مختلف در اطراف کانال پرینس (Prince Canal)، نظیر تالارهای موسیقی، موزه‌ها، خانه‌های اطراف کانال و کشتی‌های تفریحی، برگزار می‌شود.

یکی از جاذبه‌های فستیوال کانال در آمستردام، برگزاری کنسرت کانال پرینس بر روی یک قایق شناور در نزدیکی هتل پولیتزر (Pulitzer) است. می‌توان در این ایام کنسرت‌های رایگان برگزار شده در خیابان‌ها و قایق‌های شناور در کنار کانال را نیز مشاهده کرد.

۱۹. رژه سینترکلاس

رژه‌ سینترکلاس (Sinterklaas Parade) یا سنت نیکلاس، به یاد سنت نیکلاس، قدیس حافظ کودکان و شخصیتی مهم در هلند، برگزار می‌شود. این فستیوال سالانه در هلند معمولاً از اواسط نوامبر تا اوایل دسامبر جریان دارد و با یک رژه‌ی رنگارنگ در سراسر آمستردام همراه است.

سنت نیکلاس همراه با دستیاران خود، شروع این فستیوال را با سوار شدن بر یک قایق بخار در امتداد رود آمستل (Amstel) و پیاده شدن در کنار موزه‌ی دریانوردی اعلام می‌کند. او سپس راه خود را به‌سوی میدان دام در پیش می‌گیرد؛ جایی که تماشاگران خود را برای تماشای یک رویداد پرشور همراه با نمایش‌های آکروباتیک، اجراهای زنده‌ی موسیقی و گرفتن کلوچه‌های خوش‌طعم از زوارت پیت‌ها (Zwarte Pieten) آماده کرده‌اند. این فستیوال در میان کودکان بسیار محبوب است، زیرا آن‌ها در روز پایانی این رویداد از سنت نیکلاس هدایایی را دریافت می‌کنند.

رژه سنت نیکلاس هلند

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار