gardeshban.ir

«کوریون» (Kourion) یک محوطه باستانی شگفت انگیز در نزدیکی شهر لیماسول در قبرس بوده و شامل ویرانه‌هایی از روم باستان و دوران امپراطوری بیزانس می‌شود. تئاتر رومی یکی از این جاذبه‌های باستانی به شمار می‌رود.
کد خبر: ۲۸۷۸۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹-1399 April 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
اولین آثار زندگی در محوطه کوریون به دوران نئولیتیک باز می‌گردد و قدیمی‌ترین گواه آن نیز متعلق به سال ۴۵۰۰-۳۹۰۰ قبل از میلاد است. خود شهر کوریون در قرن ۱۳ قبل از میلاد توسط «آرگیوها» (Argive) تأسیس شد. در طی قرون این شهر نقشی مهمی در بسیاری از کشمکش‌‌های منطقه‌ای داشت. در قرن ۵ قبل از میلاد، زمانی که قبرسی‌ها علیه ایران شورش کرده بودند، پادشاه منطقه به کشورش خیانت کرد و حمایت و ارتش خود را به ایرانی‌ها قرض داد. هر چند بعدتر کوریون در جنگ میان ایران و اسکندر، در مقابل ایران قرار گرفت.

محوطه باستانی کوریون و تئاتر رومی؛از جاذبه های قبرس/عکس

سکونت در کوریون در زمان روم و بیزانس نیز ادامه یافت و ساختمان‌ها، یادمان‌ها و سازه‌هایی دیگر از این دوران را تا به امروز نیز می‌توان مشاهده کرد. شاید به یاد ماندنی‌ترین محوطه‌ای که اکنون در کوریون وجود دارد را بتوان آمفی تئاتر باستانی آن دانست. این تئاتر متعلق به قرن دوم یا سوم میلادی، هنوز هم سالم بوده و قابلیت جای دادن ۳۵۰۰ تماشاچی را در خود دارد. البته طبق شواهد کاوشگران، از قرن دوم قبل از میلاد هم در این ناحیه یک تئاتر وجود داشته است. امروزه پس از آن که اینجا کاملاً مورد بازسازی قرار گرفت، برای اجراهای موسیقی و تئاتر مورد استفاده واقع می‌شود.

محوطه باستانی کوریون و تئاتر رومی؛از جاذبه های قبرس/عکس

علاوه بر این سازه می‌توانید به بقایای بازار رومی از قرن سوم میلادی با حمام‌های عمومی و زیارتگاه‌های کوچک نیز سر بزنید. همچنین ویرانه‌های ساختمان‌های دیگری چون بخشی از «خانه آشیل» متعلق به قرن چهارم با زمین موزائیک کاری شده و «خانه گلادیاتورها» که به خاطر موزائیک کاری با مضمون جنگ‌های گلادیاتوری به این نام معروف شده نیز قابل بازدید هستند. در کوریون شواهدی از اوایل مسیحیت نیز در مجموعه «ائوستولیوس» (Eustolios) و کلیسای آن که از قرن پنجم در محوطه حضور دارد به چشم می‌خورند. از دیگر بقایای داخل محوطه کوریون می‌توان به استادیوم و معبد آپولو اشاره کرد. هر چند این دو محوطه اندکی از باقی قسمت‌های پارک باستان شناسی جدا هستند و شاید برای شما سر زدن به آن‌ها اولویت‌ نباشد.

محوطه باستانی کوریون و تئاتر رومی؛از جاذبه های قبرس/عکس

محوطه باستان شناسی کوریون یکی از محوطه‌های بسیار تماشایی باستانی بوده و کاوش‌ها هنوز هم گنجینه‌های ارزشمندی را از دل خاک بیرون می‌آورند. اینجا یکی از مقاصد مهم بازدیدکنندگان جزیره بوده و بقایای این شهر باستانی را شاید بتوان از مشهورترین قسمت‌های قبرس دانست. این منطقه در عکس‌های بسیاری از گردشگران به چشم می‌خورد.

محوطه باستانی کوریون و تئاتر رومی؛از جاذبه های قبرس/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار