gardeshban.ir

سنت پترزبورگ، با جاذبه های متعدد تاریخی و زیبایی اش یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری دنیا است و گردگشران را در هر قدم از گشت و گذارهایشان شگفت زده می کند.
کد خبر: ۳۱۲۴۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
یکی از زیباترین جاذبه هایی که در سنت پترزبورگ می توانید به طور رایگان بازدید کنید و از لحظه لحظه دقایقتان لذت ببرید، باغ تابستانی (Summer Garden) است. 

باغ تابستانی که به زبان روسی Ле́тний сад نوشته می شود، از رویایی ترین مکان های توریستی شهر پیتر مقدس است و آن را قطعه ای از بهشت می نامند. 

شهر سنت پترزبورگ به ونیز شمالی و عروس دریای بالتیک معروف است و در این صورت باغ تابستانی سنت پترزبورگ نیز تاج این عروس زیبا به حساب می آید. پیشنهاد ما به گردشگرانی که قصد خرید بلیط هواپیما سنت پترزبورگ دارند، این است که بازدید از باغ تابستانی را در اولویت هایشان قرار دهند و هرگز فرصت حضور در این باغ زیبا را از دست ندهند.

باغ تابستانی از زیباترین جاذبه هایی که در سنت پترزبورگ/تصاویر

معماری و ساخت باغ تابستانی

طراحی باغ تابستانی سنت پترزبورگ را پادشاه پیتر کبیر در سال ۱۷۰۴ به شخصه خودشان انجام داده اند. علاوه بر این، طراح هلندی باغ های سلطنتی و پزشک شخصی تزار نیکولاس بیدلو نیز در ساخت و طراحی باغ تابستانی نقش مهمی داشته اند. تا سال ۱۷۲۶ پیتر کبیر مدیر اصلی باغ بود. 

سپس با آمدن ژان باپتیست لو بلاند معمار معروف فرانسوی که از سال ۱۷۱۶ در سنت پترزبورگ زندگی می کرد، به فضای باغ رنگ و بوی فرانسوی اضافه گردید و زیبایی باغ را دوچندان کرد. نحوه چینش و قرارگیری مجسمه ها و درختان، برکه های باغ، همه و همه طبق دستور و نظرات پیتر کبیر انجام می شد. جالب تر آن که در جای جای شهر زیبای سنت پترزبورگ با بناها و مکان های متعددی روبرو می شوید که اکثرا به دستور و طبق نظرات پیتر کبیر ساخته شده اند. درواقع می توان شهر سنت پترزبورگ را دست ساخته تزار کبیر نامید.

همچنین، جالب است بدانید بهشتی به چنین زیبایی در گذشته یعنی حدود ۳۲۰ سال پیش روی یک باتلاق بنا نهاده شده است. طراحان و معماران هلندی و فرانسوی در طراحی باغ تابستانی بسیار تقلا نشان داده و هنرهایشان را به تصویر کشیده اند. مجسمه هایی که در باغ تابستانی وجود دارند، همه دست ساز مجسمه سازان اروپایی هستند. در ساخت شهر سنت پترزبورگ نیز تزار کبیر از بزرگ ترین معماران اروپایی کمک گرفته بود. ساخت و ساز باغ تابستانی سنت پترزبورگ در سال ۱۷۱۹ به پایان رسید.

باغ تابستانی از زیباترین جاذبه هایی که در سنت پترزبورگ/تصاویر

در این باغ زیبا و رویایی یکصد مجسمه از جنس گرانیت و سنگ مرمر وجود دارند که شاهکار هنرمندان قرن هجده و نوزدهم اروپا ازجمله پیترو باراتا، فرانچسکو پنسو، مارینو گروپلی، بارتولومو مدولو، آلویس تگلیاپیترا و دیگر مجسمه سازان ونیزی و ساوا ولادیسلاویچ صربی هستند. تعدادی از مجسمه های باغ تابستانی در اواخر قرن بیستم تا حدودی آسیب دیده بودند که به داخل کاخ منتقل شدند. در طی قرن ها مجسمه های جدید جایگزین مجسمه های انتقال یافته به کاخ شدند. یکی از مجسمه های فوق العاده زیبای باغ تابستانی که به عنوان قله ای از هنر مجسمه سازی و یکی از نمادهای شهر زیبای سنت پترزبورگ نامیده می شود، متعلق به شاعر بزرگ روس آنا آخماتوا است.

بخش های مختلف باغ تابستانی

باغ تابستانی در طول تاریخ شاهد حوادث زیادی بوده و هرگونه رویدادی از جشن و پایکوبی و آتش بازی گرفته تا ترور نافرجام تزار الکساندر کبیر را تجربه کرده است. قرن ها سپری شد، انقلاب ها و جنگ ها اتفاق افتادند و هر کدام یک زخم یادگاری به تن باغ تابستانی سنت پترزبورگ به جا گذاشتند. اما چیزی از وقار و شکوه تزاری باغ تابستانی کم نشد. در سنت پترزبورگ در اکثر باغ ها مشاهده خواهید کرد که از تمامی گونه های گیاهی برای تزئین باغچه ها به کار رفته است. 

در باغ تابستانی نیز این منوال پیش گرفته شده است. هرچند گونه های گیاهی باغ تابستانی در مقایسه با گیاهان باغ پترهوف سنت پترزبورگ در مقیاس کوچکتری قرار دارد. اما با این حال بسیار زیبا و هنرمندانه به کار برده شده اند.

باغ تابستانی از زیباترین جاذبه هایی که در سنت پترزبورگ/تصاویر


باغ تابستانی توسط حصارهایی با ظرافت های معماری و آهنگری خاص از خیابان های اطراف جدا شده است. حصارهای اطراف باغ تابستانی را گئورک ون ولتمن بین سال های ۱۷۷۱ تا ۱۷۸۴ طراحی و نصب کرده است. 

این حصار مشبک همراه ۳۶ ستون گرانیتی خالص بوده و رویشان تاج های سلطنتی وجود دارند. مزین شدن حصارها با گلدان های زینتی و گران قیمت ترکیب فوق العاده ای به وجود آورده است. در داخل باغ تابستانی در محلی که رودخانه فونتانکا با رود بزرگ نوا و خلیج فنلاند تلاقی می شودند، یک کاخ دوطبقه کوچک و بسیار زیبا با معماری شگفت انگیز وجود دارد که به دستور تزار پیتر کبیر ساخته شده است. دومینیکو ترزینی معماری این کاخ را انجام داده و آن را به سبک هلندی طراحی و ساخته است.

کاخ دوطبقه زیبا از اولین کاخ های سنگی سنت پترزبورگ به حساب می آید و علاوه بر فضای بیرونی اش، فضای داخلی بی نظیر و شگفت انگیزی دارد. فضای داخلی این کاخ به دیگر کاخ های تزار شباهتی ندارد و از سبک منحصر به فردی برخوردار است. فضای قدیمی این کاخ کاملا حفظ شده و حتی خودنویسی که تزار با آن فرامین را صادر کرده بود و یا شمعی که به طور نیمه سوخته باقی مانده بود، هنوز هم در کاخ وجود دارند. جالب است بدانید اکثر رمان های الکساندر پوشکین، نویسنده بزرگ روسی در باغ تابستانی سنت پترزبورگ ساخته و پرداخته شده اند.

باغ تابستانی از زیباترین جاذبه هایی که در سنت پترزبورگ/تصاویر

سرگذشت تزار پیتر کبیر

باغ تابستانی، اثر تزار پیتر کبیر بین مقامات و پادشاهان بزرگ اروپا جایگاه ویژه ای داشت. به طوری که در طول قرن ها به افتخار باغ تابستانی آثار زینتی و گران بهای زیادی تقدیم کرده اند. تعدادی از این آثار هنوز هم در باغ تابستانی وجود دارند. تزار الکساندر دوم در سال ‍۱۸۶۶ زمانی که در حال قدم زدن در باغ تابستانی بود، توسط دیمیتری کوزوف که یک رعیت بود، ترور شد و این ترور نافرجام بود. بعدها بر سردر یکی از دروازه های باغ تابستانی یک بنای یادبود کلیسا به مناسبت سلامتی تزار ساخته شد. 

تزار الکساندر دوم برخلاف هیئت مخوف خود، فردی بسیار مهربان و اصلاح طلب بود. وی برای اولین بار در تاریخ اروپا برده داری را لغو کرده و به رعیا حق تعیین سرنوشت داد و به دنبال آن یک مجلس ملی تاسیس نمود. علاوه بر این، تزار الکساندر دوم زمینه های پیش نویس اولین قوانین حقوق بشر را فراهم کرد.

وی با برگرداندن زمین های کشاورزی و سلطنتی به کشاورزان، سلطه اشرافیون بر رعیای کشاورز را خاتمه داد. صنعت امپراتوری روسیه و راه اندازی لوکوموتیوها توسط تزار الکساندر دوم به وقوع پیوست. از این قبیل مجموعه اقدامات الکساندر دوم زمینه های ترور پی در پی او را فراهم کرد و سرانجام باعث مرگ وی گشت. 

در نتیجه این اقدامات جامعه به آزادی رسیده بود و رعیت ها با آگاهی از حقوق خود به دنبال انقلاب بودند و حقوق بیشتری مطالبه می کردند. آن ها تزار الکساندر دوم را مقصر وضع موجود می دانستند. سرانجام تزار کبیر پس از سه ترور پیاپی نافرجام، توسط بمب گذاری کشته شد. الکساندر سوم که پسر الکساندر دوم بود، کلیسای ناجی در خون را ساخت. وی واقعا ناجی مردمانی بود که توسط آن ها کشته شد. پس از این کلیسا، کلیسای منجی در خون که یکی دیگر از شاهکارهای زیبای معماری بشر است، ساخته شد.

باغ تابستانی از زیباترین جاذبه هایی که در سنت پترزبورگ/تصاویر

می توان گفت بسیاری از حوادث مهم تاریخی امپراتوری روسیه در باغ تابستانی رقم خورده است. این تراژدی پایان نداشت و بعد از غلبه بلشویک های کمونیست بر امپراتوری روسیه، دست به تخریب آثار و بخشی از باغ تابستانی کردند که بنای یادبود کلیسا را هم شامل می شد. پس از جنگ جهانی دوم و پایان دوران سیاه کمونیستی که خرابی های زیادی به بار آورده بودند، مردم روسیه اموالشان را در راه بازسازی دوباره شهرها، کاخ ها، باغ ها و بناها خرج کردند و توانستند در مدت زمان کوتاهی شکوه و زیبایی گذشته را به روسیه برگردانند.

چرا از باغ تابستانی بازید کنیم

باغ تابستانی سنت پترزبورگ از زمان ساختش امپراتوری های مختلف را تجربه کرده، دوران سیاه کمونیستی را پشت سر گذاشته و هم اکنون که کشور فدرال روسیه از یک سیستم سرمایه داری مبتنی بر کپیتالیسم برخوردار است، همچنان گذشته پرشکوه پدر باغ یعنی امپراتور پیتر کبیر محفوظ مانده است. در سفر به روسیه ممکن است تور گشت شهری شما را به بازدید از باغ تابستانی نبرد، بنابراین باید خودتان اقدام به بازدید از این باغ باشکوه کنید. زیرا در غیر این صورت تمام لذتی که باید از خرید بلیط هواپیما و سفر به سنت پترزبورگ ببرید، نمی برید!

در نزدیکی باغ تابستانی چه جاذبه های دیگری وجود دارند؟

کلیسای ناجی در خون: ۶۵۰ متر
تئاتر میخائیلوفسکی: ۱ کیلومتر
موزه ملی پوشکین: ۱ کیلومتر
موزه آرمیتاژ: ۱.۵ کیلومتر
قلعه پیتر و پاول: ۱.۷ کیلومتر
میدان کاخ: ۲ کیلومتر
کلیسای جامع سنت ایزاک: ۲.۴ کیلومتر

در نزدیکی باغ تابستانی چه هتل هایی برای اقامت وجود دارند؟

هتل Radisson Sonya Hotel, St. Petersburg فاصله: ۱.۶ کیلومتر
هتل RUSS HOTEL فاصله: ۳.۸ کیلومتر
هتل WYNWOOD Hotel فاصله: ۳.۹ کیلومتر
هتل Belmond Grand Hotel Europe فاصله: ۴ کیلومتر
هتل Angleterre Hotel فاصله: ۵.۶ کیلومتر

در نزدیکی باغ تابستانی چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟

رستوران Koryushka فاصله: ۳.۵ کیلومتر
رستوران Restaurant ChaCha فاصله: ۳.۷ کیلومتر
رستوران Katyusha فاصله: ۳.۷ کیلومتر
رستوران La Russ restaurant فاصله: ۳.۸ کیلومتر
رستوران Yat' فاصله: ۳.۸ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار