gardeshban.ir

سفر به خطه شمالی کشور همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است، با هر تعطیلی دل به دریا زده و به شهرهای شمالی سفر می کنند و بهترین خاطرات را برای خود و دوستان و خانواده شان رقم می زنند.
کد خبر: ۴۲۰۱۱
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۰-1400 April 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
در میان سه استان شمالی، سفر به استان میانی یعنی مازندران بسیار دلچسب است و با جاده های بی نظیر خود مورد پسند همگان قرار می گیرد. 

در طول سفر چند روزه تان به این منطقه از چشم اندازهای طبیعی و جاذبه های تاریخی لذت خواهید برد و برای سفرهای بعدی تان نیز مشتاق تر خواهید شد. در این مقاله قصد داریم شما را به مرکز این استان یعنی شهر ساری ببریم. شهری که در سال های اخیر میزبان گردشگران زیادی شده است. 

اهالی مهربان و میهمان‌ نواز ساری با آغوش باز به استقبال گردشگران از سراسر کشور می روند. شهر ساری در میان جنگل های سرسبز و دریای خزر قرار گرفته و به جرات می توان گفت ساری به عنوان یکی از بهترین مناطق ایران برای سفر به شمال کشور محسوب می شود، پس همین حالا به فکر خرید بلیط هواپیما و آغاز سفری رویایی باشید.

صفر تا صد سفر به ساری+ جاذبه های گردشگری/ عکس


معرفی شهر ساری

شهر ساری بزرگ‌ ترین و پرجمعیت ترین شهر استان مازندران است که در میان جنگل و دریا واقع شده و با جاذبه های دیدنی زیبا و تاریخی در جذب گردشگر نقش اساسی دارد. همچنین شهر ساری به عنوان قدیمی ترین شهر کشورمان دارای قدمتی ۲۵۰۰ ساله است که در دوران ساسانیان و صفویان و حتی قاجار به عنوان پایتخت بوده است. 

تاحدی که در کتب تاریخی محل تاج گذاری آقا محمدخان قاجار شهر ساری ذکر شده است. ساری با طبیعت سرسبز خود در طول سال یکی از مقاصد توریستی به شمار می رود. با اینکه این شهر در طول تاریخ مورد حمله روس ها، مغولان یا سیل قرار گرفته و برای چندین بار نابود شده ولی دوباره از نو ساخته شده است. 

در مورد نام این شهر نیز باید در جریان باشید که در ابتدا از کلمه سارو به معنی زرد استفاده می شده و دلیل چنین نامگذاری نیز به خاطر وجود درختانی مانند نارنج و لیمو بوده است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی شهر ساری از سمت شمال به دریای مازندران، از سمت شرق به شهر نکا، از سمت غرب به قائم شهر و سواد کوه و از سمت جنوب به استان سمنان محدود می شود. همچنین شهر ساری به دلیل اهمیت بالای خود در تجارت و صنعت با طبیعت بکر و زیبای خود آماده پذیرایی از گردشگران زیادی است.


آب و هوای شهر ساری

به دلیل موقعیت جغرافیایی شهر ساری و قرارگیری این شهر در کوهپایه های البرز دارای آب و هوایی معتدل در تابستان ها و سرد و خشک در زمستان ها است. نکته جالب در مورد شهر ساری جریان زندگی شبانه است که در آب و هوای مطلوب به گشت و گذار می پردازند. برهمین اساس بهترین زمان سفر به این شهر فصل های بهار و پاییز است که طبیعت سرسبز و زیبا با عطر بهار نارنج آمیخته شده و در فصل پاییز نیز درختان هزار رنگ جذابیت‌ های خاصی دارند. شهر ساری در مقایسه با شهرهای دیگر در شمال کشورمان هوای ملایم تری دارد.


جاذبه های گردشگری شهر ساری

این شهر نیز همانند شهرهای تاریخی و زیبای کشورمان دارای جاذبه های دیدنی زیادی است که در ادامه به معرفی چند مورد این مکان ها می پردازیم:

میدان ساعت: میدانی بسیار بزرگ در شهر ساری وجود دارد که جزو معروف ترین جاذبه های گردشگری شهر به شمار می رود. این ساعت دارای زنگ ناقوس دار بوده و به تعداد رقم های ساعت به صدا در می آید. برج ساعت در سال ۱۳۰۹ شمسی توسط محمد علی حمیدی ساخته شده و در سال ۱۳۵۵ در میدان ساعت ساری قرار داده شده است. همچنین میدان ساعت دارای نورپردازی های زیبایی است که در هنگام شب منظره ای دیدنی ایجاد می کند.

قلعه رسکت: قلعه ای از جنس آجر رسکت در محل سقوط شهاب سنگ در روستای رسکت ساری وجود دارد که جزو جاذبه های دیدنی در شهر محسوب می شود. قدمت این قلعه به قرن پنجم هجری برمی گردد و این تاریخ نیز به وسیله دو کتیبه با خط کوفی و پهلوی کاملا نمایان است. این قلعه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در این قلعه می توانید خطاطی های بسیار زیبایی از دوران قدیم را تماشا کنید.

دریاچه الندان: دریاچه ای در جاده کیاسر و بخش چهار دانگه وجود دارد که در این دریاچه انواع درختان مانند بلوط و کارپینوس را خواهید دید. زیبایی این دریاچه در فصل پاییز چندین برابر شده و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند. در فصل بهار نیز گل های بسیار زیبایی در اطراف دریاچه شکوفه می زنند، با این اوصاف، بازدید از این دریاچه بی نظیر به همه گردشگران توصیه می شود.

عمارت فاضلی: از جاذبه های دیدنی شهر ساری می توان به عمارتی بسیار زیبایی اشاره کرد که با دو عمارت مسکونی متعلق به دوره قاجار و پهلوی یعنی متعلق به خاندان فاضلی ها است. با خرید بلیط هواپیما و در سفرتان به این شهر زیبا وقتی از این عمارت بازدید می کنید، گویا از در تاریخ قدم می گذارید.

خانه و موزه کلبادی: این خانه زیبا در دوره قاجار ساخته شده و پس از فوت صاحب خانه در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است. خانه کلبادی دارای معماری بسیار خاص و دیدنی است و قسمتی از خانه نیز به موزه تاریخ شهر ساری اختصاص داده شده است. در داخل موزه می توانید آثار باستانی با قدمت ۷۰۰۰ ساله مانند فلز، سفال، شیشه و سنگ را تماشا کنید. این عمارت در فهرست آثار ملی ساری به ثبت رسیده است.

مسجد جامع ساری: همانند دیگر شهرها در شهر ساری نیز مسجدی قدیمی وجود دارد که مربوط به سده های اول بعد از اسلام است، البته بنای مسجد بر روی آتشکده ای ساخته شده که در دوره قاجار نیز بازسازی شده است.

سد شهید رجایی (سلیمان تنگه): در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهر ساری سدی به چشم می خورد که مکان مناسبی برای پیک نیک و گشت و گذار است. این مکان فوق العاده امکاناتی مانند قایقرانی، اسکی، ماهیگیری داشته که برای استفاده از هرکدام باید بلیط تهیه کنید. همچنین رستوران و سکوهایی برای نشستن نیز در سال های اخیر در اطراف این سد تعبیه شده اند.


پارک جنگلی شهید زارع: پارکی وسیع در شهر ساری که درختکاری در این پارک از سال ۱۳۴۴ آغاز شده و چشم اندازی بی نظیر و دیدنی برای گذران یک روز زیبا همراه با خانواده شناخته می شود.

 از امکانات این پارک می توان به آلاچیق، سرویس بهداشتی، نمازخانه، آب آشامیدنی، دکه فروش مواد غذایی اشاره کرد. این پارک جنگلی طرفداران زیادی دارد و پوشیده از درختان انجیر و بلوط است. 

پناهگاه حیات وحش میانکاله: شهر ساری به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی خود در میان جنگل و دریا محل مناسبی برای نگهداری حیوانات است. 

پناهگاهی به نام میانکاله که محل زندگی جانوران مختلفی است، شما نیز برای تماشای این حیوانات می توانید به ۱۲ کیلومتری شمال بهشهر بروید، بازدید از این مکان برای علاقمندان به طبیعت و حیات وحش بسیار مناسب است.


چشمه های باداب سورت: از جاذبه های جذاب شهر ساری می توان به وجود چشمه های باداب سورت اشاره کرد، چشمه هایی پلکانی با خواص درمانی زیادی است که در طی هزاران سال از بالای کوه به پایین سرازیر می شود و چندین حوضچه زیبا و رنگارنگ ایجاد می کنند. 

چشمه باداب سورت در سال ۱۳۸۷ بعد از کوه دماوند به عنوان اثر طبیعی ملی در فهرست آثار ملی ثبت گردیده و به عنوان دومین چشمه آب شور در دنیا معروف است. در اطراف این چشمه درختان سوزنی با بوته های تمشک وحشی زیبایی دو چندان به منطقه داده اند. مورد جالب توجه در مورد چشمه های باداب سورت اینست که این ۱۲ چشمه از لحاظ رنگ، بو و مزه با یکدیگر متفاوت هستند و حوضچه های کوچک و زیبا در رنگ‌ های نارنجی، زرد، قرمز و طلایی هستند.


صفر تا صد سفر به ساری+ جاذبه های گردشگری/ عکس

چگونه به شهر ساری برویم؟

برای دسترسی به شهر ساری سه گزینه پیش رو دارید؛ هوایی، زمینی و ریلی.

برای سفر هوایی می توانید همه روزه به این شهر دسترسی داشته باشید. از شهرهای تهران، مشهد، تبریز، بندرعباس، اهواز، کیش و شیراز به ساری پرواز انجام می گیرد. قطار تهران نیز از مسیرهای قائم‌ شهر، فیروزکوه، گرمسار و پیشوا همه روزه به سوی ساری حرکت می کند و مسیر تهران-ساری یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور به شمار می رود. 

بعد از فیروزکوه منظره های بی بدیل در انتظار شماست. روزانه دو قطار از تهران به سمت ساری حرکت می کند، اما اگر قصد دارید زمینی با ماشین خودتان یا اتوبوس سفر کنید بازهم سه گزینه پیش رو خواهید داشت: مسیر اول از جاده‌ فیروزکوه است و از شهرهای دماوند، فیروزکوه، پل سفید، زیرآب و قائم‌شهر عبور می کند. 

مسیر دوم از جاده‌ هراز است و این مسیر نیز از شهرهای رودهن، آمل، بابل و قائم‌شهر رد می شود. در نهایت نیز مسیر سوم از طریق جاده‌ بوده و از شهرهای کرج، مرزن آباد، چالوس، نوشهر، نور، محمود آباد، آمل، بابل و قائم‌شهر عبور خواهید کرد.


فاصله و مدت سفر زمینی از تهران: مسیر اول ۲۷۷ کیلومتر و ۴ ساعت

مسیر دوم ۲۵۵ کیلومتر و ۴ ساعت و نیم

مسیر سوم نیز ۳۱۸ کیلومت و شش ساعت

فاصله و مدت سفر ریلی از تهران: ۴۰۰ کیلومتر و ۷ ساعت

فاصله و مدت سفر هوایی از تهران: ۱۷۸ کیلومتر و یک ساعت


حمل و نقل عمومی در ساری

استان های شمالی کشور مانند استان های دیگر دارای انواع وسایل حمل و نقل عمومی نیستند و به دلیل اینکه تعداد زیادی از جاذبه های دیدنی و گردشگری در خارج از شهرها قرار دارند، بنابراین وجود سیستم حمل و نقل عمومی در مازندران امکانپذیر نیست و اکثرا به دلیل نزدیکی شهرها به همدیگر یا به دلیل کوچک بودن خود شهرها نیازی به فعالیت اتوبوس های شرکت واحد نیست. 

با این اوصاف، تاکسی به عنوان اصلی ترین وسیله حمل و نقل عمومی در شهرهای شمالی فعالیت دارد. به یاد داشته باشید که دسترسی به شهرهای نزدیک بهم یکدیگر از طریق تاکسی های خطی امکان پذیر است. گاهی اوقات نیز اصلا نیازی به وسیله نقلیه ندارید و با پای پیاده به راحتی می توانید به جاذبه های مختلف دسترسی داشته باشید. هزینه استفاده از تاکسی های خطی یا دربستی در ساری چندان بالا نیست و با قیمتی مناسب به مقصد خواهید رسید. 

همچنین تاکسی های آنلاین مانند اسنپ نیز در شهر ساری فعالیت خود را آغاز کرده اند که با نصب برنامه بر روی گوشی تان به آسانی می توانید استفاده کنید.

آدرس فرودگاه دشت ناز ساری: ساری، اتوبان ساری به نکا، رو به روی هتل بادله، فرودگاه بین المللی دشت ناز ساری است. برای دسترسی به مرکز شهر می توانید از تاکسی های فرودگاه استفاده کنید.

آدرس ترمینال مسافربری ساری: ساری، بزرگراه ولیعصر، پایانه مسافربری ساری. در صورتی که می خواهید به مرکز شهر ساری دسترسی داشته باشید به راحتی می توانید از تاکسی های شهری استفاده کنید.

آدرس ایستگاه راه آهن ساری: ایستگاه در مرکز شهر ساری در انتهای بلوار ارتش واقع شده است و دسترسی به این ایستگاه از طریق تاکسی های شهری امکان پذیر است.

صفر تا صد سفر به ساری+ جاذبه های گردشگری/ عکس

هتل ها و محل اقامت در شهر ساری

هتل های ۴ ستاره: هتل نوید، هتل بادله، هتل سالار دره.
هتل های ۳ ستاره: هتل نارنج، هتل اسرم.
مهمانپذیرها: خانه مسافر قربانی.
اقامتگاه های بومگردی: عشایری گالش، چشمه سورت، ماه جون.


غذاها و رستوران های معروف در شهر ساری

همه شهرهای شمالی با غذاهای خوشمزه شان مشهور هستند، ساری نیز از این امر مستثنا نیست و شهری با غذاهای متنوع و جذابی است که در ادامه می خواهیم چند مورد از غذاهای معروف این شهر را برایتان معرفی کنیم؛

اولین غذای پیشنهادی به شما در شهر ساری شیشه ناز است که با نام پیچیده خود دارای طعمی فوق العاده و خوشمزه ای است. مواد تشکیل دهنده این غذا عبارتند از گوشت، روغن، زردچوبه، انار دانه شده، گردو و کنجد آسیاب شده و در نهایت نیز تخم مرغ به شکل نیمرو شده بر روی خورشت سرو می کنند. 

دومین غذای مشهور شهر ساری، ترش سماق است که جزو غذاهای لذیذ و سنتی ساری به شمار می رود و در میان اهالی و گردشگران محبوبیت زیادی دارد، مطمئنا شما نیز با خوردن این غذا عاشق آن خواهید شد. این غذا دارای خواص زیادی است و برای بسیاری از اندام های انسان مفید است.

کئی انار نیز از غذاهای محلی شهر ساری بوده و با طعم بسیار خوشمزه ای است، همچنین منظور از کئی در این غذا کدو حلوایی است که همراه با انار غذایی سرشار از پتاسیم و انواع ویتامین هاست. کدو مسما نیز به عنوان غذای مشترک مردم ساری با دیگر شهرهای شمالی است و کدو در حالت کلی یکی از اصلی ترین ارکان سفره ها به شمار می رود. کدو مسما به عنوان غذای بسیار مقوی سرشار از پروتئین و ویتامین هایی است که برای هر بدنی مفید است.


اسپناساک یکی دیگر از غذاهای محلی ساری با فواید بسیار زیادی است که برای کودکان و نوجوانان در حال رشد بسیار مفید است. در سفرتان با رزرو بلیط هواپیما و سفر به این شهر زیبا در همه رستوران ها می توانید این غذا را سفارش دهید. مالابیج یا مالاتا به عنوان غذایی لذیذ در شهر ساری است، این غذا بر روی آتش ذغال طبخ می شوند و همین امر باعث می شود تا طعم بسیار خوشمزه ای داشته باشد.


بشته واش از غذاهای خوشمزه و پر خاصیت است و در درمان بیماری هایی مانند یبوست، کمبود آهن یا هموروئید نقش زیادی دارد. واش به معنی آش بوده و بشته نیز منظور مواد غذایی به کار رفته شده است. این غذا همراه با زیره، آب نارنج و نان تازه میل می شود. خورشت آلو نیز از معروف ترین غذاهای محلی ساری بوده و از آلو، گوشت گوسفندی، پیاز، زعفران، خلال بادام، گلاب، شکر، نمک و فلفل تهیه می شود.

در ادامه نیز چند مورد از رستوران های معروف شهر ساری را برایتان معرفی می کنیم؛

رستوران حاج حسن به عنوان بهترین رستوران ساری در کیلومتر ۲ جاده ساری به نکا با منظره ای دلنواز و غذاهای محلی خود یکی از بهترین‌ های شهر به شمار می رود. رستوران مارشو نیز در خیابان ۱۵ خرداد رستوران کوچکی است که خوراکی‌ های زیاد و متنوعی در منوی این رستوران یافت می شود. انواع غذاهای ایرانی با طعم عالی ارائه می شود. رستوران شالی نیز در جاده دریا واقع شده و غذاهای باکیفیت و خوشمزه سرو می شود که با هرنوع سلیقه ای مناسب است.


اکبر جوجه نیز به عنوان رستوران زنجیره ای وعده غذای لذیذ در انتظار شماست. با اینکه اکبرجوجه در سایر شهرها نیز شعبه دارد ولی شمال طعم و مزه بسیار خاصی دارد. مستر دیزی نیز در خیابان پیوندی قرار دارد و یکی دیگر از رستوران های زنجیره ای است که خوراکی های سنتی مانند دیزی، کشک بادمجان و میرزاقاسمی سرو می کند. رستوران ایتالیایی میلان نیز در خیابان فرهنگ شهر ساری غذاهای فست فودی مانند پیتزا و استیک سرو می کند.

صفر تا صد سفر به ساری+ جاذبه های گردشگری/ عکس

هزینه های سفر به شهر ساری

هزینه سفر با هواپیما بین ۳۵۰ هزار تومان تا ۴۲۰ هزار تومان متغیر است.
هزینه سفر با قطار بین ۱۹ هزار تومان تا ۸۰ هزار تومان متغیر است.
هزینه سفر با اتوبوس بین ۳۷ هزار تومان تا ۶۴ هزار تومان متغیر است.
هزینه هر وعده غذایی در شهر ساری بین ۴۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان متغیر است.
هزینه اقامت در شهر ساری نیز بین ۲۳۰ هزار تومان تا ۵۶۰ هزار تومان متغیر است.

مراکز خرید و بازارهای شهر ساری

بازار ترکمن ها: یکی از مشهورترین بازارهای شهر ساری بازار ترکمن هاست که لباس‌ های زنانه همراه با صنایع دستی و وسایل آشپزخانه، انواع بدلیجات و وسایل تزئینی، لوازم بهداشتی و آرایشی می فروشند.

بازار بزرگ امام رضا: این بازار نیز از جمله بازارهای مشهور در شهر ساری بوده و کالاهایی از مرز وارد می کنند و انواع پوشاک زنانه، مردانه، بچگانه، انواع زیورآلات، لوازم تزئینی، صنایع دستی و بدلیجات و ... می فروشند.

بازار بزرگ ماهی فروشان: مگر می شود با رزرو بلیط هواپیما به خطه شمالی سفر کنید و به بازار ماهی شان سر نزنید، ساری دارای بزرگ ترین بازار ماهی فروشی است که دارای استخر ماهی بوده و محصولات دریایی به فروش می رسانند. این بازار در ۶ کیلومتری جاده ساری به قائمشهر قرار دارد.

بازار نرگسیه و رجایی: اگر به دنبال بازارهای قدیمی هستید، پیشنهاد ما بازدید از بازار نرگسیه‌ در نزدیکی آثار تاریخی است و این بازار به عنوان عرضه‌‌ کننده‌ وسایل مربوط به بافندگی، پوشاک، پارچه، طلا و جواهرات، کیف و کفش است، همچنین بخشی از بازار نیز مربوط به تره بار بوده و بخشی از بازار را مسجد جامع ساری تشکیل داده است.

بازار روز راه آهن و کشاورز: بازار قدیمی و مشهور در شهر ساری است که این روزها بسیار پر رونق و شلوغ است. همچنین یکی از ایام هفته به‌عنوان روز اصلی انتخاب شده و محصولات مختلف ارائه می کنند.

پاساژ الهیه: در ادامه بازدید از بازارها می توانید به پاساژها نیز سر بزنید که یکی از مشهورترین مراکز خرید در شهر ساری، پاساژ الهیه‌ نام دارد و پاساژی بسیار شیک و لوکس در ۶ طبقه است و بیش از ۹۰ واحد تجاری در این پاساژ مشغول به فعالیت هستند و کیف، کفش و پوشاک بانوان، پوشاک مردانه، پوشاک زنانه و بچگانه، کیف، کفش، لباس عروس، کت و شلوار، اسباب بازی، ابزار و آلات موسیقی، ساعت و جواهر، لوازم خانه و آشپزخانه می فروشند، همچنین کافی شاپی نیز در این پاساژ دایر است تا هم خستگی در کنید و هم نوشیدنی و غذا نوش جان کنید.

مرکز خرید پردیس ساری: از مراکز خرید مشهور در شهر ساری می توان به مرکز خرید پردیس اشاره کرد که در مجاورت دریا قرار گرفته و دارای محیطی آرام و دوست داشتنی است. در این مرکز خرید واحدهای تجاری محصولات برند با قیمتی منصفانه ارائه می کنند. این مرکز خرید به دور از هیاهو و شلوغی شهر اقلامی مانند پوشاک زنانه و بچگانه، پوشاک مردانه، لوازم ورزشی، عطر و ادکلن و می فروشند.

پاساژ چهل ستون: این پاساژ به عنوان محلی برای فروش انواع گوشی‌ های تلفن همراه و لوازم جانبی آن است. مرکز تجاری مفید: از مراکز تجاری معروف در شهر ساری که قدمت زیادی هم ندارد و به عنوان بورس پوشاک در ساری شناخته می شود، همچنین در این مرکز انواع پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه، کیف و کفش عرضه می شود.

پاساژ سعدی: از مراکز خرید قدیمی در شهر ساری بسیاری از لوازم مورد نیاز به راحتی و با قیمت مناسب تهیه می شود.

صفر تا صد سفر به ساری+ جاذبه های گردشگری/ عکس

جشنواره های شهر ساری

در شهر ساری جشنواره های روستایی برگزار می شود که در غرفه های مشخص شده به عرضه محصولات، نمایش فرهنگ شهر و اجرای موسیقی محلی می پردازند. نمایش هنر لاکتراشی نیز در این جشنواره در معرض دید قرار داده می شود، همچنین نمدبافی نیز در انواع محصولات نشان داده می شود. جشنواره روستا در فصل تابستان برگزار می شود و شامل بخش های جداگانه و برنامه های متنوعی است. جشنوراه بعدی نیز مربوط به بهارنارنج است که با نام جشنواره عکس شهر بهارنارنج برگزار می شود. از جمله آیین های سنتی نیز در این شهر می توان به عید نوروز اشاره کرد که همانند سایر شهرها به استقبال بهار می روند و با شادی و پایکوبی عید نوروز را جشن می گیرند.

سوغاتی های شهر ساری

سوغاتی ها در شهر ساری دسته بندی می شوند، بخشی به مواد غذایی و بخشی دیگر نیز به صنایع دستی مربوط می شوند:

مرکبات ساری: یکی از بهترین سوغاتی های شهر ساری مربوط به تولیدات مرکبات است که در فصل بهار بوی عطر بهار نارنج تمام شهر را پر می کند. از بازارچه های محلی ساری می توانید مرکبات زیادی مانند پرتقال تامسون، نارنج، لیمو، نارنگی های خوشمزه و لذیذ خریداری کنید. همچنین شربت های بهار نارنج که توسط زنان محلی تهیه می شود و برای روزهای گرم تابستانی بسیار کارساز است.

ازگیل ساری: یکی از میوه های خوشمزه خطه شمال که در دامنه کوه ها و جنگل های رشد می کند، ازگیل نام دارد و این میوه در اواخر پاییز آماده برداشت است، در سفرتان به این شهر بی نظیر حتما از این میوه خوشمزه میل کرده و برای خانواده و دوستانتان سوغاتی بیاورید. ازگیل کمی بزرگتر از فندق بوده و با طعم شیرین خود جزو محصولاتی است که از آن در تهیه ترشی و شربت استفاده می کنند. این میوه دارای خاصیت دارویی مانند ضد صفرا بودن، مفید برای التهاب معده بوده و دارای ویتامین های آ، ب و سی است.

انواع ترشی: غیر ممکن است در سفرتان به شمال کشور ترشی هایشان را امتحان نکرده باشید، انواع ترشی در این منطقه با طعم های مختلف پیدا می شوند، به طوری که اهالی شمال از تمامی محصولات و میوه های محلی انواع ترشیجات درست می کنند. از ترشی های معروف ساری می توان به ترشی انار و سیر ترشی اشاره کرد که طرفداران زیادی دارند.

برنج: همان طور که می دانید یکی از بهترین سوغاتی های شهر ساری برنج آن است که با عطر و طعم دلپذیر خود بسیار مرغوب بوده و طعم بی نظیری دارد. بوی برنج مازندران از شالیزارها و شالی کوبی ها در سطح شهر می پیچد که می توانید برای خود و آشنایان سوغاتی بگیرید.

حال در ادامه نیز می خواهیم در مورد صنایع دستی این شهر بگوییم؛

کنده کاری روی چوب: در این منطقه به دلیل وجود مقدار زیادی چوب، مردم محلی هنرنمایی می کنند و انواع وسایل چوبی مانند انواع ظروف، صندوق های چوبی و انواع مجسمه ها کنده کاری کرده و به فروش می رسانند. این کار از هنرهای اصیل مردم ساری به شمار می رود، به طوری که محصولات چوبی ساری به اکثر نقاط دنیا صادر می شود.

جوراب بافی: یکی دیگر از هنرهای اهالی استفاده از پشم طبیعی گوسفندان است که به وسیله آن جوراب های زیبایی می بافند. جوراب هایی در رنگ ها و مدل های مختلف که نشان دهنده هنر و ذوق بافندگان این منطقه است. این سوغاتی ساری به عنوان یادگاری زیبا به شمار می رود.

حصیربافی: از پرطرفدارترین صنایع دستی ساری حصیربافی بوده که دارای تنوع زیادی است که می توانید انواع محصولات را در فروشگاه های مربوطه تهیه کنید.

صفر تا صد سفر به ساری+ جاذبه های گردشگری/ عکس

شماره تلفن های ضروری

کد تلفن شهر: ۰۱۱
فرودگاه: ۳۳۷۱۹۰۰۰-۰۱۱
بیمارستان و مرکز درمانی

بیمارستان امام خمینی: ۳۳۰۴۴۰۰۰-۰۱۱
بیمارستان بوعلی سینا: ۳۳۳۴۳۰۱۱-۰۱۱
بیمارستان زارع: ۳۳۲۸۳۸۸۶-۰۱۱
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار