gardeshban.ir

بازار رضا مشهد جز اولین بازارهای سرپوشیده مراکز خرید شهر مشهد است که به جرات می‌توان گفت تمام زایران و گردشگرانی که به این شهر سفر کرده‌اند حداقل یک بار به این بازار رفته‌اند.
کد خبر: ۴۳۱۴۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۰-1400 May 07
گردشبان (gardeshban.ir) :

بازار رضا مشهد جز اولین بازارهای سرپوشیده مراکز خرید شهر مشهد است که به جرات می‌توان گفت تمام زایران و گردشگرانی که به این شهر سفر کرده‌اند حداقل یک بار به این بازار رفته‌اند. 

هر چند امروزه مشهد یک شهر پیشرفته و مدرن است و از هر لحاظ پیشرفت را در آن می‌بینید بهتر است بدانید تا چندی پیش این شهر یک شهر معمولی بوده‌است و بازار رضا تنها بازار آن بوده‌است. 

هر چند امروزه بازارها و پاساژهای مدرنی در این شهر ساخته شده‌است ولی همچنان بازار رضا مشهد جایگاه خود را حفظ کرده‌است و هنوز هم گزینه اول برای خرید سوغات و یادگاری‌های مشهد همین بازار رضا است. این بازار بهترین گزینه برای خریدهای شما خواهد بود زیرا هر چیزی بخواهید می‌توانید در آن پیدا کنید و بعلت رفت و آمد زیاد در آن معمولا اجناس آن تازه هستند. 

افرادی که قصد دارند به مشهد سفر کنند و می‌خواهند از طریق هوایی به این شهر سفر کنند می‌توانند با خرید اینترنتی بلیط هواپیما بلیط خود را رزرو کنند و در هتل‌های متعدد و درجه یک این شهر اقامت کنند.

بازار رضا مشهد

چرا بازدید از بازار رضا مشهد پیشنهاد می‌شود؟


• این بازار از جمله بازارهایی است که هر گونه سوغات و یادگاری را بخواهید بخرید می‌توانید در آن پیدا کنید.
• بازار رضا از نزدیکترین بازارها به حرم مطهر امام رضا(َع) است و می‌توانید با خیال راحت بدون دغدغه برای مسافت و خستگی به این بازار بروید.
• بازار رضا از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین بازارهای مشهد است و بازدید و خرید از آن برای هر گردشگری جذاب است.

تاریخچه بازار رضا مشهد


این بازار از جمله قدیمی‌ترین بازارهای سر پوشیده مشهد است که در سال ۱۳۵۵ هجری شمسی به دستور رضا شاه و توسط ولیان استاندار وقت خراسان ساخته شده است. عملیات ساخت این بازار با تصویب مجلس از سال ۱۳۵۴ آغاز شد و یک سال بعد یعنی در سال ۱۳۵۵ ساخت آن تکمیل شد. 

این بازار در محلی ساخته شده‌است که قبلا در این مکان مغازه‌هایی وجود داشته است و خانه‌ها و بناهایی که در محل این بازار قرار داشتند تخریب شدند و بجای آن‌ها این بازار ساخته شده است. 

به هر کدام از کسبه که مغازه‌های آنها تخریب شد یک مغازه در این بازار اختصاص داده‌شد. شما می‌توانید با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به مشهد سفر کنید و از این بازار معروف مشهد دیدن کنید.

بازار رضا مشهد

معماری بازار رضا مشهد


بازار رضا مشهد در زمینی به طول ۹۶۰ متر و عرض ۳۳ متری بنا شده‌است. حدود ۱۷۰۰ مغازه در این بازار وجود دارد. معماری این بنا تقریبا معماری اسلامی است و سردرهای آن چشمگیرترین قسمت‌های بنا هستند. معمار این بازار داریوش بوربور بوده‌است و در سبک بازارهای قدیمی ایرانی ساخته شده‌است. 

با وارد شدن به بازار به محیط سر پوشده‌ای وارد می‌شوید که کف آن سرامیکی است و غرفه‌ها و مغازه‌ها بدون شیشه یا فاصله ویژه‌ای با مشتریان ساخته شده‌اند. همین نبود فاصله بین مشتریان و مغازه‌ها سبب شده‌است عطر و بوی سوغاتی‌ها که شامل ادویه‌جات و عطرهای مختلف هستند کل بازار را پر ‌کند. 

انتهای هر قسمت از بازار هشتی وجود دارد که شامل مکان‌هایی است که می‌توانید در آن استراحت کنید. این بازار در دو طبقه ساخته شده‌است. طبقه اول شامل مغازه‌هایی است که می‌توانید خریدهای خود را در آن انجام دهید و طبقه فوقانی بازار رضا شامل کارگاه‌های طلاسازی و زیورآلات است.

زمان و هزینه مورد نیاز برای بازدید از بازار رضا مشهد


برای بازدید از کل این بازار و خرید سوغات دلخواهتان به حدود ۲ الی ۳ ساعت زمان نیاز دارید. بازدید و گشتن در این بازار نیازی به پرداخت هزینه به عنوان ورودیه ندارد.

بهترین فصل بازدید از بازار رضا مشهد


باید به این نکته توجه داشته باشید که در بعضی روزهای سال همانند برخی تعطیلی‌های مذهبی و ایام عید نوروز مشهد بسیار شلوغ است و گشتن در این بازار ممکن است کمی سخت باشد پس بهتر است برای جلوگیری از شلوغی و ازدحام در ایام خلوت‌تری به مشهد سفر و از جاذبه‌های دیدنی مختلف آن بخصوص بازار رضا مشهد دیدن کنید.

چگونه به بازار رضا مشهد برویم؟


برای رفتن به این بازار مسیر سختی را در پیش رو ندارید زیرا که این بازار در یکی از مشخص‌ترین مکان‌های مشهد قرار گرفته است و از فلکه آب تا میدان هفت تیر ادامه دارد. اگر از حرم بخواهید به سمت بازار بروید بعد از خروج از باب الرضا می‌توانید به سمت فلکه آب بروید و از آنجا وارد بازار رضا خواهید شد.
بازار رضا مشهد

جاهای دیدنی نزدیک به بازار رضا مشهد


حرم امام رضا(َع): ۱.۲ کیلومتر
آرامگاه خواجه ربیع: ۸ کیلومتر
پارک ملت مشهد: ۱۵.۶ کیلومتر
آرامگاه فردوسی: ۳۲ کیلومتر

چه رستوران‌هایی در نزدیکی بازار رضا مشهد وجود دارند؟


رستوران الماس: ۱ کیلومتر
رستوران هتل کریم خان: ۱.۱ کیلومتر
رستوران فیروزه: ۱.۲ کیلومتر
رستوران احسان: ۲.۶ کیلومتر
رستوران قصر عتیق: ۳.۴ کیلومتر

چه هتل‌هایی در نزدیکی بازار رضا مشهد وجود دارند؟


هتل اترک: ۱.۱ کیلومتر
هتل الماس ۲: ۱.۲ کیلومتر
هتل مینو: ۱.۳ کیلومتر
هتل پارسیس: ۲.۹ کیلومتر


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار