gardeshban.ir

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کربلا گفت: ساخت‌وساز در «تل زینبیه» وارد مرحله جدیدی شده است.
کد خبر: ۴۳۷۴۱
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰-1400 May 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
محمدرضا بنی‌اسدی‌راد گفت: براساس طرح جامع توسعه حرم حسینی که فاز نخست آن به‌نام صحن حضرت زینب (س) در حال اجراست، بنای کوچک و قدیمیِ مقام حضرت زینب (س) مشهور به «تل زینبیه» تخریب شد و سازه جدید با معماری خاص در حال ساخت است.

او افزود: براساس طرح جدید، زیربنای مقام حضرت زینب (س) از ۳۰۰ مترمربع به بیش از ۳هزارمترمربع در دو طبقه زیرسطحی و دو طبقه روی زمین گسترش می‌یابد که فضای زیارتی و رفاهی مناسبی را برای عبادت، اسکان و عزاداری زائران فراهم می‌کند.

رییس ستاد بازسازی عتبات کربلا با بیان این‌که براساس روایات، حضرت زینب (س) روز عاشورا در حوالی این مکان و بر بلندای تپه‌ای به صحنه جنگ نگاه کرده و در مصیبت شهادت سالار شهیدان مرثیه‌سرایی کرده است، اظهار کرد: براساس طرح جدید، شکل نمادینی از تپه (تل) نیز در کنار سازه جدید اجرا خواهد شد.

سازه جدید «تل زینبیه» در کربلا + عکس

او در ادامه درباره آخرین وضعیت پیشرفت فاز نخست طرح توسعه حرم مطهر امام حسین (ع) که صحن و شبستان حضرت زینب (س) نام دارد، گفت: با حمایت خیران و کمک‌های مادی و معنوی دوستداران اهل بیت (ع)، عملیات سفت‌کاری و اجرای سازه بتنی فاز نخست این طرح بزرگ در بسیاری از بخش‌ها مانند مهمانسرا، سرویس‌های بهداشتی و موتورخانه به مراحل پایانی نزدیک شده است.

بنی‌اسدی‌راد با بیان این‌که طرح جامع توسعه حرم مطهر سیدالشهدا (ع) ٣٨ هکتار است، افزود: این طرح که پیرامون حرم مطهر امام حسین (ع) و حرم حضرت عباس (ع) و فضای بین‌الحرمین احداث می‌شود، دارای سه صحن اصلی شامل صحن امام حسین (ع)، صحن حضرت زینب (س) و صحن امام زمان (عج) است.

سازه جدید «تل زینبیه» در کربلا + عکس

او با بیان این‌که فاز نخستِ طرح جامع در محدوده ۵ هکتاری به نام صحن حضرت زینب (س) در حال احداث است، گفت: این فاز در محدوده بین خیابان باب قبله، خیابان شهدا و خیابان جمهوری واقع شده که براساس شواهد تاریخی، همان مکان واقعه عاشوراست.

سازه جدید «تل زینبیه» در کربلا + عکس

رییس ستاد بازسازی عتبات کربلا اظهار کرد: فضاهای زیارتی صحن حضرت زینب (س) شامل شبستان‌های روسطحی و زیرسطحی به همراه مجموعه‌های خدماتی است که حدود ۴۵ هزار متر مربع را شامل می‌شود. فضاهای غیرزیارتی با مساحتی حدود ۱۱۸ هزار مترمربع شامل ساختمان اداری، ساختمان مضیف، موزه و کتابخانه، موتورخانه مرکزی و تونل است. امکانات خدماتی و رفاهی مناسبی برای زائران مانند ۸۵۰ چشمه سرویس بهداشتی و ۱۲۰ چشمه دوش نیز در حال ساخت است.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار