gardeshban.ir

معاون میراث‌فرهنگی ایلام از آغاز عملیات نجات‌بخشی ساسانی «تپه چالانچی» در شهرستان ایوان در ادامه پروژه احداث کنارگذر و خجاده‌کشی، خبر داد و گفت: این تپه ساسانی در مسیر کنارگذر شهرستان ایوان قرار گرفته و باید مطالعات نجات‌بخشی انجام شود تا بر آن اساس درباره تغییر مسیر یا ادامه جاده‌ تصمیم گرفته شود.
کد خبر: ۵۷۸۲۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲-1402 January 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
آغاز نجات‌بخشی یک تپه ساسانی


رائد ناصری‌فر ـ معاون میراث‌فرهنگی ایلام ـ درباره اولویت‌های سال جدید این استان در حوزه میراث‌ فرهنگی، اظهار کرد: بر اساس شاخص‌هایی که در موضوع ثبت آثار ملی داریم؛ یعنی ثبت سه اثر طبیعی، پنج اثر ناملموس و چهار اثر تاریخی و تعیین سالانه عرصه و حریم سه اثر، سال گذشته بیشتر از تعداد شاخص، اثر به ثبت رسید. بر این اساس چهار اثر تاریخی در شهرستان دهلران، ۹ اثر طبیعی (درختان کهن‌سال قجر)، ۵۰ اثر  منقول فرهنگی ـ تاریخی و پنج اثر ناملموس («شرینی سنتی ملسه»، «چوب‌بازی عزا»، «هَبَر؛ سرپوش ایرانی»، «سُخمه؛ بالاپوش زنان ایلامی» و «بازی محلی پرقوچ (ضربه مشتکی)») در سال ۱۴۰۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال جدید هم انتظار می‌رود بیشتر از تعداد شاخص‌های موجود ثبت ملی داشته باشیم.  

او درباره وضعیت کاوش محوطه‌های تاریخی ایلام در سال جدید، گفت: عملیات نجات‌بخشی «تپه چالانچی علیا» در شهرستان ایوان با قدمتی از دوره ساسانی، از ابتدای امسال آغاز شده است و هیأت باستان‌شناسی به سرپرستی دکتر فرهادیان در آنجا مشغول فعالیت هستند. مجوز این عملیات آخر سال ۱۴۰۱ داده شد و احتمالا تا اردیبهشت ماه ادامه داشته باشد.

معاون میراث فرهنگی ایلام اضافه کرد:‌ این تپه در مسیر کنارگذر شهرستان ایوان قرار گرفته است و باید مطالعات نجات‌بخشی برای آن انجام می‌شد تا بر این اساس تصمیم گرفته شود این جاده تغییر مسیر دهد یا در همین مسیر احداث شود. البته در چنین شرایطی، جاده باید با فاصله قانونی از تپه کشیده شود.

او اضافه کرد: دو تپه دیگر در ایوان باید کاوش شوند که منتظر تامین اعتبار آن‌ها هستیم.  

معاون میراث فرهنگی ایلام ادامه داد: اولویت ما در حوزه میراث ناملموس با ثبت سه پرونده «فرهنگ چادرنشینی در ایام نوروز»، «مهارت تهیه غذای سنتی جوجوش» و «مراسم سنتی «شِله مِله» (مراسمی مختص شب یلدا)» است.  

او با بیان این‌که مرمت یکسری آثار امسال نیز در اولویت است و منتظر تامین اعتبار آن‌ها هستیم، گفت: مرمت تعدادی اثر در دره‌شهر، تعدادی امامزاده از جمله «امامزاده سیدابراهیم» و «قلعه والی» در اولویت است.  قسمت پایین «قلعه والی» را سال ۱۴۰۱ مرمت کردیم و امسال قصد داریم مرمت بخش بالایی را به پایان برسانیم. در این راستا پیشنهاد اعتبار هم داده‌ایم که مورد تایید قرار گرفته است. مرمت «امامزاده سیدابراهیم» نیز سال گذشته انجام شده است و باید امسال تکمیل شود.  

معاون میراث‌فرهنگی ایلام افزود: موزه مردم‌شناسی ایلام هم باید بازنگری شود تا بتوانیم دوباره آن را احیا کنیم. یکی دیگر از مواردی که جزو اولویت‌های استان ایلام در سال جدید است، «موزه کاخ فلاحتی» است، برنامه مطالعاتی این موزه انجام شده و اگر اعتبار آن تامین شود، مرمت و بازسازی «موزه کاخ فلاحتی» در سال جدید انجام خواهد شد.  
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار