gardeshban.ir

معاون میراث‌فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد از کاوش نجات‌بخشی دو محوطه تاریخی در محدوده آبگیر سد «خرسان» خبر داد.
کد خبر: ۵۷۹۰۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲-1402 January 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
سد «خرسان» کاوش نجات‌بخشی می‌شود

رحیم دادی‌نژاد،  با بیان این‌که محوطه‌های تاریخی «ده پایین» و «لَه سَواره» از محوطه‌هایی هستند که قرار است در سال جدید کاوش شوند، افزود: این دو محوطه در محدوده آبگیر سد «خرسان ۳» قرار دارند و در آینده‌ای نزدیک با آبگیری این سد به زیر آب می‌روند، بنابراین باید کاوش نجات‌بخشی در این دو محوطه تاریخی انجام شود.  

او همچنین اظهار کرد: سال گذشته پرونده‌های حریم روستای تاریخی امامزاده علی (ع)، پل پریم، بازنگری حریم بافت تاریخی دهدشت، بنای تاریخی امامزاده محمود چرام و کوشک گودنگون گچساران را آماده کرده‌ایم، اما به دلیل این‌که جلسه شورای حریم تشکیل نشد، هنوز حریم این آثار تاریخی مصوب نشده است و منتظر هستیم در جلسه‌ای که امسال تشکیل می‌شود به تصویب برسد.  

دادی‌نژاد درباره اولویت های ثبت ملی آثار کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۴۰۲ گفت: تمرکز امسال میراث‌ فرهنگی در حوزه ثبت ملی بناهای تاریخی روستاهایی است که تاکنون ثبت ملی نشده‌اند، روستای «ده عزیزی» دارای یک معماری بومی‌ است و همین معماری موجب شده تا قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را داشته باشد. همچنین تک بناهایی در روستاهای «موگر»، «القچین سفلی» و «سرکوه راک»  وجود دارد که باید ثبت ملی شوند.

او اضافه کرد: در حوزه میراث ناملموس هنوز پرونده‌ای آماده نکرده‌ایم، اما آنچه برای ما در اولویت است آداب و رسومی به جا مانده در سطح استان است که در معرض فراموشی قرار گرفته‌اند.  

به گفته معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد، بناهای تاریخی «پل پاتاوه»، «بافت تاریخی دهدشت»، «بازار بافت تاریخی»، «بابا احمد بهمئی»، «قلعه چرزو» و بناهای تاریخی «امام زاده علی (ع)» از جمله اماکنی هستند که در سال ۱۴۰۲ مرمت می‌شوند.  
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار