gardeshban.ir

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از کشف یک تاس قدیمی در مطلاکوه املش خبر داد و گفت: در جریان کاوش های باستانی یک تاس مکعبی شکل از جنس استخوان کشف شد که مربوط به تخته نرد است.
کد خبر: ۵۸۸۹۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۳ تير ۱۴۰۲-1402 April 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشف تاس تخته نرد باستانی از جنس استخوان در گیلان

ولی جهانی از کشف تاس تخته نرد باستانی در گیلان خبر داد و اظهار کرد: کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه باستانی مطلاکوه به سرپرستی دکتر مانا روحانی با هدف گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد محوطه باستانی مطلاکوه با اخذ مجوز از پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان افزود: با توجه به قطعه سفال‌های مکشوفه و گونه‌شناسی آن، قدمت این محوطه احتمالا به دوران اشکانی و ساسانی برمی‌گردد.

وی از مهمترین دستاوردهای این گمانه زنی را شناسایی یک تاس مکعبی شکل از جنس استخوان دانست و گفت: این تاس تخته نرد در داخل بقایای معماری سنگی به دست آمده است.

جهانی بیان کرد: لازم به ذکر است قدیمی‌ترین نمونه‌های این تاس‌ها در حفاری شهر سوخته و شهر اور بین‌النهرین به همراه تخته نرد آن بدست آمده است.

وی افزود: تخته نرد یکی از بازی‌های جهانی و پرطرفدار است که احتمالا توسط مردمان شهر سوخته حدود ۵۰۰۰ سال قبل طراحی و اختراع شده است. نمونه این تاس‌ها به صورت انگشت شمار در دوران ساسانی نیز بدست آمده که در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت مرکزی منطقه مطلاکوه که محلی برای تجمع افراد و کاروانیان از مناطق دور و نزدیک بوده است می‌توان این فرضیه را مطرح کرد که ایده بازی تخته نرد برای اولین بار توسط افراد غیربومی که به منطقه رفت و آمد می‌کردند، وارد شده باشد، اما ادوات بازی که شامل تاس‌های ساخته شده از استخوان و تخته می‌باشد جزو تولیدات محلی و منطقه‌ای است.

وی یادآور شد: اثبات این قضیه نیازمند انجام کاوش‌های باستان‌شناسی است که در صورت تامین اعتبار میسر خواهد بود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار