gardeshban.ir

گزارش/
اگر شما هم به سفر دوردنیا علاقه‌مند هستید و سفر به مکان‌های دیدنی برایتان از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار است، می‌توانید به جای استفاده از حمل و نقل هوایی و ریلی از خودرو شخصی خودتان استفاده کنید.
کد خبر: ۵۸۸۷۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲-1402 April 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
راهنمای جامع برای دریافت پلاک بین المللی در سفرهای خارجی


اگر شما هم به سفر دوردنیا علاقه‌مند هستید و سفر به مکان‌های دیدنی برایتان از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار است، می‌توانید به جای استفاده از حمل و نقل هوایی و ریلی از خودرو شخصی خودتان استفاده کنید.

احتمالا شما هم این سوال برایتان پیش آمده است که آیا می‌شود با خودرو شخصی به کشورهای خارجی سفر کرد؟ اگر امکان‌پذیر باشد چه شرایطی باید داشته باشید؟ قطعا سفر با خودرو شخصی به خارج از ایران می‌تواند خاطره خوش و جذابی برای شما به یادگار بگذارد. از طرفی سفر با خودرو شخصی برای زنان باردار و افرادی که از هواپیما ترس دارند انتخاب بهتری است.

اگر با ماشین شخصی خود سفر کنید، دیگر خبری از شلوغی و دردسر تأخیر هواپیما و نشستن در اتوبوس‌ها نخواهد بود. در ضمن شما می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی مسیر لذت ببرید و هر زمانی که احساس خستگی کردید در مکانی توقف داشته باشید و استراحت کنید. فقط کافی است که چمدان‌های خود را ببندید و همسفران خود را انتخاب کنید تا تجربه سفری دلپذیر برایتان رقم بخورد.

برای این‌که بتوانید با خودرو شخصی خود به خارج از کشور سفر کنید، ابتدا باید برای دریافت پلاک بین‌ المللی اقدام کنید. 


پلاک بین ‌المللی خودرو یا کاپوتاژ چیست؟

برای خروج از کشور با خودرو شخصی باید مراحلی را طی کنید. کاپوتاژ یا دریافت پلاک بین‌المللی خودرو، اولین قدم شما برای سفر زمینی با خودرو شخصی به یک کشور خارجی است. در واقع هر کسی که صاحب خودرو باشد می‌تواند برای سفر خارج از کشور این پلاک را دریافت کند.

کاپوتاژ به معنی دریافت اجازه برای خروج خودرو از مرز ایران است، برای طی کردن مراحل لازم باید مدارک خود را ترجمه کنید و در مرحله آخر پلاک بین‌المللی خودرو را گرفته و نصب کنید. حواستان باشد که استعلام نمره منفی گواهینامه خود را بگیرید تا با خیال راحت‌تری برای ادامه مراحل اقدام نمایید.

لازم است این نکته را بدانید که حتی در کشور خودمان اگر بخواهید با خودروی شخصی وارد مناطق آزاد، مانند قشم و کیش شوید نیاز به برگه کاپوتاژ دارید. وقتی خودرو برگه کاپوتاژ داشته باشید، به این معنی است که می‌توانید کالاهای خارجی را با خودرو شخصی خود به ایران بیاورید.

اعتبار این برگه یک سال است و در صورت لزوم باید یک ماه قبل از اتمام اعتبار آن را تمدید کنید. اگر به این برگه نیاز ندارید باید آن را باطل کنید، در غیر این صورت مشمول جریمه خواهید شد.

برای خروج خودرو یا دریافت کاپوتاژ باید ابتدا برای دریافت کارت بین‌المللی و سپس گواهینامه بین‌المللی اقدام کنید تا بتوانید خودرو خود را از مرز ایران خارج کنید. مدارک لازم برای دریافت پلاک بین ‌المللی خودرو شامل موارد زیر است:

شناسنامه مالکیت یا داشتن برگ سبز خودرو

سند سفید رنگ خودرو

کارت خودرو

بیمه‌نامه خودرو

اصل گواهینامه رانندگی معتبر ایران با اعتبار حداقل ۳۳ روز برای گواهینامه بین‌المللی رانندگی یک ساله و اعتبار حداقل سه سال برای دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی سه ساله

گذرنامه و کپی صفحه اول آن که حداقل هنوز شش ماه از اعتبار آن باقی‌مانده باشد.

چهار عدد عکس برای گواهینامه بین‌المللی

معاینه فنی خودرو

مدارک شناسایی مانند کارت ملی

بعد از جمع‌آوری مدارک مورد نیاز باید به اداره گمرک مراجعه کنید و برای دریافت پلاک بین المللی خودرو اقدام کنید. دقت داشته باشید باید با خودرو خود به اداره گمرک مراجعه کنید؛ چراکه باید کارشناسی خودرو نیز انجام شود. در نهایت اگر مدارک شما کامل باشد، دریافت کاپوتاژ وقت زیادی از شما نخواهد گرفت.

نحوه دریافت گواهینامه و کارت بین‌ المللی خودرو

هنگامی که تمام مدارک و کارهای لازم در اداره گمرک را انجام دادید با در دست داشتن برگه کاپوتاژ می‌توانید به سازمان اصلی جهانگردی و اتومبیل‌رانی یا نمایندگی‌های صدور گواهینامه بین‌المللی در تهران مراجعه کنید تا پلاک، کارت و گواهینامه بین‌المللی خود را دریافت کنید.

نکته مهم این است که این دفاتر هر دو در تهران هستند و اگر در شهری غیر از تهران ساکن هستید باید برای گرفتن پلاک و گواهینامه بین‌المللی به تهران سفر کنید. در این مرحله توجه داشته باشید کشوری که قصد رانندگی در آن را دارید باید گواهینامه بین‌المللی صادر شده از ایران را قبول داشته باشد. بعد از آن گواهینامه با مدت اعتبار یک یا سه ساله انتخاب کنید، گواهینامه‌های سه ساله را کشورهای بیشتری قبول دارند.

 نکات کاربردی برای دریافت پلاک بین ‌المللی خودرو

اکنون خوب است چند نکته در مورد پلاک بین‌المللی خودرو بدانید. بعد از دریافت برگه کاپوتاژ و گواهینامه بین‌المللی، پلاک بین‌المللی برای خودرو صادر می‌شود. به همراه پلاک یک دفترچه بین‌المللی به راننده داده می‌شود که تمام اطلاعات خودرو و راننده در این دفترچه قرار دارد و شماره سریال مخصوص هر فرد نیز در آن ثبت می‌شود.

توجه داشته باشید پلاک بین‌المللی خودرو مادام‌العمر صادر می‌شود، در حقیقت برای خودرو پلاک مخصوص صادر می‌شود و تا هنگامی که خودرو شرایط و امکان سفر به کشورهای خارجی را داشته باشد می‌توانید از خودرو در سفرهای خارج از ایران استفاده کنید. به یاد داشته باشید استفاده از پلاک بین‌المللی فقط برای سفرهای خارج از ایران است و شما باید قبل از خروج از مرز، پلاک بین‌المللی را بر روی خودرو نصب و به محض برگشت به کشور ایران پلاک بین‌المللی را از خودرو جدا کنید تا پلاک ملی خودرو قابل رویت باشد و به مشکل خاصی برنخورید.

به این نکته توجه کنید که بهتر است مالک خودرو پشت فرمان بنشیند و کاپوتاژ نیز باید به نام مالک باشد. اگر شخص دیگری قصد رانندگی دارد باید قبل از مراجعه به گمرک وکالت محضری به راننده غیر مالک داده شود تا مراحل به‌درستی انجام شود و مشکل خاصی پیش نیاید.

نحوه محاسبه هزینه پلاک بین ‌المللی خودرو

برای محاسبه هزینه‌های گمرک و دریافت پلاک بین‌المللی، هر کدام از خدمات برای صدور برگه کاپوتاژ تعرفه مشخصی دارند. مقدار و تعرفه‌های مربوط به این خدمات را سازمان اصلی جهانگردی و اتومبیل‌رانی تعیین و اعلام می‌کند. البته به این هزینه‌ها عوارض خروج از کشور برای هر فرد در هنگام عبور از مرز نیز باید اضافه شود که این هزینه‌ها با توجه به شرایط و قوانین اعلام می‌شود.

آیا انتقال پلاک بین ‌المللی امکان ‌پذیر است؟

اگر خودروی خود را بفروشید و پلاک بین‌المللی داشته باشد، می‌توانید پس از انتقال قطعی خودرو به مالک جدید پلاک بین‌المللی را نیز انتقال دهید. همچنین اگر خودتان خودروی جدید بخرید در صورت نیاز باید تمام مراحل ذکر شده را برای دریافت پلاک بین‌المللی جدید انجام دهید.

کشورهای معتبر و پذیرنده پلاک بین‌المللی خودرو

مطابق با کنوانسیون سال ۱۹۴۹ که بیشتر کشورهای جهان عضو آن هستند؛ ۹۸ کشور پلاک بین‌المللی ایران را می‌پذیرند و اجازه ورود ماشین‌های شخصی ایران را به کشورشان می‌دهند.

ترکیه، ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان، عربستان، یمن، بحرین، قطر، امارات، کویت، اردن و غیره همسایه‌های ایران هستند و احتمالا بیشترین مسافرت‌ها با خودرو شخصی به این کشورها انجام می‌شود. البته کشورهای سوریه و تاجیکستان نیز پلاک بین‌المللی ایران را معتبر می‌دانند و بسیاری از ایرانیان به این کشورها سفر می‌کنند.    

سخن پایانی درباره دریافت پلاک بین المللی

به طور حتم سفر به خارج کشور با خودرو شخصی در مقایسه با دیگر روش‌ها بیشتر طول می‌کشد، ولی خاطرات، جذابیت‌ها و تجارب بی‌نظیری را برای شما رقم خواهد زد. این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که هنگام سفر به هر کشوری با خودرو شخصی، باید قوانین و مقررات آن کشور را رعایت کنید، در صورتی که تخلفی انجام دهید با شما برخورد خواهد شد و امکان دارد مشکلاتی برایتان پیش بیاید.



الی گشت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار