gardeshban.ir

معاون میراث فرهنگی ایلام، برخی اقدامات مرمتی این استان را تشریح کرد و از گمانه‌زنی سه تپه باستانی و شناسایی آثار تاریخی، طبیعی و ناملموس ۹ شهرستان ایلام و همچنین تشکیل پرونده برای ثبت یادمان‌های دفاع مقدس خبر داد.
کد خبر: ۵۹۵۲۳
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۲-1402 June 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
کاوش سه تپه و ثبت یادمان‌های دفاع مقدس ایلام


رائد ناصری‌فر درباره وضعیت مرمت آثار تاریخی این استان در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: در حوزه مرمت تاکنون قلعه والی با اعتبار دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مرمت شده است، که یک میلیارد تومان آن از محل مسؤولیت‌های اجتماعی، یک میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ۵۰۰ میلیون تومان دیگر از محل اعتبارات ملی تأمین شده است. همچنین مرمت «امامزاده پیرمحمد» در شهرستان بدره، «قلعه هزار درب» در آبدانان، «قلعه پوراشرف» در دره‌شهر و «آتشکده موشکان» در چرداول  و «کوشک قینفر» در ملک‌شاهی به پایان رسیده است.   

او افزود: سنگ‌فرش حیاط «قلعه کهره» در هلیلان در حال انجام و در آستانه اتمام است.  همچنین مرمت نمای کامل «موزه باستان‌شناسی دره‌شهر» نیز با اعتبار دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در حال انجام است که حدود یک ماه تا ۴۰ روز دیگر به پایان می‌رسد. مرمت «قلعه شیاخ» دهلران نیز در حال انجام است و مرمت شهر تاریخی شیروان هم در دستور کار قرار گرفته که ظرف این ماه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد.  

معاون میراث فرهنگی استان ایلام همچنین درباره اقداماتی که در حوزه گمانه‌زنی و کاوش باستان‌شناسی در حال انجام است، اظهار کرد: «تپه چغا پهنک» در شهرستان ایوان به منظور بازنگری عرصه و حریم در حال انجام است و دو «تپه عُضِیر» در شهرستان مهران و «تپه چشمه ماهی» در شهرستان هلیلان که تاکنون عرصه و حریم مشخصی نداشتند، کاوش شده‌اند که مراحل کاوش «تپه عضیر» به پایان رسیده است. علاوه‌بر این، کاوش و گمانه‌زنی  آسیاب‌های آبی دهلران نیز به منظور تعیین عرصه و حریم در حال انجام است.  

ناصری‌فر افزود: تاکنون تعرضی در محدوده آثاری که فاقد حریم و عرصه بودند، صورت نگرفته است و اگر هم تخلفی انجام شده باشد، میراث فرهنگی سریع اقدام‌های لازم را برای حفاظت از آن‌ها انجام داده است و تعیین حریم و عرصه این آثار بیشتر به منظور کمک به مردمی است که زمین‌های آن‌ها در محدوده آثار قرار دارد و مجوز ساخت‌وساز ندارند. با این اقدام علاوه‌بر حفاظت از این آثار باستانی، وضعیت زمین‌های مردم نیز مشخص می‌شود.  

معاون میراث فرهنگی همچنین از بررسی و شناسایی آثار تاریخی، طبیعی و ناملموس در ۹ شهرستان‌های بدره، چرداول، دره‌شهر، هلیلان، ایوان، چوار، مهران، ایلام و دهلران خبر داد و گفت: این اقدام با اعتبارات استانی انجام شده و از هر شهرستان بین ۱۰ تا ۳۰ پرونده در حال تدوین است. همچنین چهار پرونده یادمان‌های دفاع مقدس هم در شهرستان مهران شناسایی شده است.  
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار