gardeshban.ir

باستان‌شناسان با کاوش در کشور «پرو» به بقایای مقبره‌ چندهزارساله‌ای دست یافتند که گمان می‌رود برای یک کاهن ساخته شده باشد.
کد خبر: ۵۹۵۷۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۲-1402 June 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشف مقبره ۳هزارساله

گروهی از باستان‌شناسان حین کاوش در ارتفاعات شمالی کشور «پرو»‌، در محوطه‌ای که با نام «پاکوپامپا»‌ (Pacopampa) شناخته می‌شود، مقبره‌ای را کشف کرده‌اند که گمان می‌رود برای یک رهبر مذهبی اشراف‌زاده ساخته شده باشد و قدمت آن به ۳۰۰۰ سال قبل برسد.

باستان‌شناسان این اکتشاف را با توجه به محل کشف آن،‌ «کاهن پاکوپامپا»‌ نامگذاری کرده‌اند.

کاوشگران درحالی این مقبره را کشف کردند که روی آن با شش لایه خاکستر ترکیب‌شده با خاک پوشانده شده و با کاسه‌هایی سرامیکی تزئین شده بود.

وزارت فرهنگ «پرو» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در کنار این مقبره مُهرهایی پیدا شده است که نشان می‌دهد آیین باستانی رنگ‌آمیزی اجساد برای مردمی اجرا می‌شد که از طبقه اشراف‌زادگان بودند. 

باستان‌شناسان همچنین دو مُهر پیدا کردند که یکی از آن‌ها به شکل انسانی با چهره‌ای به سمت شرق و دیگری به شکل پلنگ آمریکایی با چهره‌ای رو به غرب ساخته شده بودند.

سرپرست گروه کاوشگران توضیح داد که ابعاد بزرگ این مقبره که قطر آن به حدود دو متر و عمق آن به یک متر می‌رسد، بسیار عجیب و غریب است.

جسد داخل مقبره به همراه استخوانی پیدا شد که شبیه نوعی سنجاق ساخته شده بود که «آندی»ها از آن برای محکم نگه داشتن شنل و پانچو استفاده می‌کردند.

به گفته باستان‌شناسان با اینکه فردی که در این مقبره دفن شده یک مَرد است، اما شواهد اطراف آن بسیار عجیب است و به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که او در زمان خود یک رهبر بوده است.

به گفته وزارت فرهنگ کشور «پرو»، «پروژه باستان‌شناسی پاکوپامپا»‌ از سال ۲۰۰۵ آغاز شده است. بر اساس بیانیه منتشرشده، بر اساس لایه‌های سنگی مقبره این کاهن که حوالی ۱۲۰۰ پیش از میلاد دفن شده است می‌توان نتیجه گرفت که این مقبره حدود پنج قرن از مقبره «بانوی پاکوپامپا»‌ قدیمی‌تر است که در سال ۲۰۰۹ کشف شده بود. 

هفته گذشته نیز باستان‌شناسانی که در شمال کشور «پرو»‌ مشغول کاوش بودند، به دیوار باستانی دست یافتند که گمان می‌رود قدمت آن به بیش از چهارهزار سال برسد و ممکن است بخشی از یک معبد باشد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار