gardeshban.ir

امروز قصد داريم طرز تهيه هورن؛ پيراشکي نروژي را به شما عزيزان آموزش دهيم. با ما همراه باشيد.
کد خبر: ۵۹۶۴۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۲-1402 June 13
گردشبان (gardeshban.ir) :



امروز قصد داريم طرز تهيه هورن؛ پيراشکي نروژي را به شما عزيزان آموزش دهيم. با ما همراه باشيد.

اين غذا گزينه‌اي مناسب براي غذا در پيک‌نيک و حتي سرکار است. البته براي اطلاع از ارزش غذايي هورن بهتر است که اين مطلب را تا انتها مطالعه کنيد.

عادت‌هاي غذايي نروژي‌ها

وقتي از غذاي نروژي صحبت مي‌کنيم اولين مشخصه‌اي که به ذهنمان مي‌رسد تنوع آن است، ولي نه تنوع غذايي. منظور اين است که در نروژ غذا فصل به فصل يا خانواده به خانواده متنوع و متغير است و تنها وجه مشترک، استفاده نکردن از گوشت خام است. نروژي‌ها براي صبحانه‌شان اغلب از ساندويچ‌هاي کوچک محتوي کره و مربا يا گوشت و پنير استفاده مي‌کنند و نوشيدني‌شان در اين وعده شير است.

وعده ناهار اغلب شامل يک تکه گوشت بره که البته سس مخصوصي به آن مي‌زنند، است که اين گوشت را به صورت دودي، آب‌پز يا داخل فر درست مي‌کنند. به غير از گوشت قرمز، سفره غذايي نروژي‌ها که علاقه زيادي هم به آن دارند غذا‌هاي دريايي مثل ماهي و ميگو است که البته آن را به صورت آب‌پز همراه با سبزي‌هايي مثل کلم، هويج و اسفناج مي‌خورند. آن‌ها حداقل ۲ بار در هفته از غذا‌هاي دريايي استفاده مي‌کنند. در غذاي نروژي‌ها دو جزو ثابت مشهود است؛ اولي نان سفيد است که اغلب اگر بتوانند خودشان در خانه با آرد سفيد تهيه مي‌کنند و دوم خامه ترش.

يکي ديگر از سس‌هاي کاربردي در اين کشور و خصوصاً در وعده ناهار، سس خردل است. يک تکه گوشت آب‌پز همراه يک تخم‌مرغ، سبزي‌هاي بخارپز و سس خردل وعده ناهار يک نروژي را تشکيل مي‌دهند. نروژي‌ها به خوردن زودهنگام شام نيز بسيار عادت دارند؛ حدوداً ساعت ۵ و ۶ عصر يعني زماني که در اغلب کشورها، عصرانه مصرف مي‌شود. البته شام‌شان بسيار متنوع است؛ از گوشت‌هاي تکه‌تکه شده در سس مخصوص گرفته تا استيک و غذا‌هاي وام گرفته از کشور‌هاي ديگر مثل پيتزاي ايتاليايي يا تاکوي مکزيکي (غذايي که با لوبياچيتي و پنير پيتزا درست مي‌شود)، اما وجه مشترک تمامي اين شام‌ها اين است که نروژي‌ها غذاي سرد را به عنوان شام قبول ندارند. درباره شيريني‌خور بودن آن‌ها نيز بايد بگوييم که اغلب ترجيح مي‌دهند خيلي شيرين نباشد يعني يک نروژي بين کيک شکلاتي و يک آب‌نبات با طعم نعناع دومي را همراه با يک قهوه تلخ ترجيح مي‌دهد مگر اينکه کنار کيک خامه ترش باشد.

مـواد لازم (براي ۷ نفر)

تکه‌هاي سينه مرغ پخته شده ۳۰۰ گرم

آرد ۶۰۰ گرم

شير ۲ ليوان

تخم‌مرغ ۱ عدد

روغن کنجد ۷۵ گرم

شکر ۱ قاشق غذاخوري

پنير پيتزا ۱۰۰ گرم

خمير ترش ۵۰ گرم

نمک ۱ قاشق چاي‌خوري

طـرز تـهـيـه

براي تهيه هورن ابتدا بايد خمير آن را آماده کنيد. براي شروع، شير و روغن را کمي گرم کنيد و مخلوط‌شان را در همزن بريزيد سپس خمير ترش، شکر و نمک را به آن‌ها اضافه کنيد. يادتان باشد که شکر را براي پف کردن بيشتر خمير به آن اضافه مي‌کنيد و در واقع، شکر وسيله‌اي کمکي براي خمير ترش است.

سپس آرد را در اين مخلوط بريزيد. البته خميرتان نبايد زياد سفت يا شل شود.

وقتي تمامي مواد تشکيل‌دهنده خمير با هم مخلوط شدند آن را با پارچه‌اي بپوشانيد و بگذاريد حدود يک ساعت در دماي ۳۸ درجه سانتي‌گراد بماند.

بعد از يک ساعت خميرتان ۲ برابر مي‌شود و وقتي اين مدت زمان گذشت آن را روي يک سطح صاف قرار داده و به ۳ قسمت مساوي تقسيم کنيد. اين ۳ قسمت را هم براي ۱۵ دقيقه ديگر با پارچه بپوشانيد.

براي داخل هورن‌ها نيز تکه‌هاي مرغ پخته، تخم‌مرغ و پنير پيتزا را با هم مخلوط کنيد. حالا هر کدام از اين گلوله‌ها را با وردنه پهن کنيد و به شکل مثلثي آن‌ها را برش دهيد و از مخلوط يادشده در داخل هر کدام از اين خمير‌ها بريزيد.

اگر دوست داشتيد مي‌توانيد سس خردل هم به اين مخلوط اضافه کنيد. در نهايت وقتي آن‌ها را پيچيديد داخل فر بگذاريد و با دماي ۲۰۰ درجه سانتي‌گراد به مدت ۱۵ دقيقه اجازه دهيد تا کاملاً طلايي شوند.

اين غذا چند کالري دارد؟

اين غذا تقريباً داراي ۳۰۰۰ کيلوکالري انرژي است. در صورتي که از اين مواد ۳۰ عدد هورن به دست آيد هر کدام ۱۰۰ کيلوکالري انرژي خواهد داشت.

سيـنـه مـرغ؛ منـبـع نـيـاسـيـن

اين منبع پروتئيني از منابع ويتامين ۳ B است که اغلب در ميان مبتلايان به بيماري‌هاي التهابي روده و اختلالات گوارشي کمبودش وجود دارد. در ضمن کساني که منابع پروتئيني را کمتر استفاده مي‌کنند نيز به کمبود اين ويتامين مبتلا هستند و همين موضوع نياز به نياسين را افزايش مي‌دهد بنابراين مصرف مرتب منابع آن از جمله سينه مرغ مي‌تواند مؤثر باشد و از علايم کمبود آن که شامل پوسته پوسته شدن و شکاف دار شدن پوست در نواحي دست، لب، زانو و آرنج است جلوگيري کند.

به علاوه، کاهش ترشحات گوارشي، بي‌اشتهايي، نفخ و اسهال از ديگر نشانه‌هاي کمبود اين ويتامين محسوب مي‌شوند. يادتان باشد که سينه مرغ جزو گوشت‌هاي کم‌چرب است و ۳۰ گرم از آن داراي ۵۰ کيلوکالري انرژي است بنابراين مي‌توان آن را به عنوان يک واحد گوشت در نظر گرفت و در برنامه غذايي روزانه گنجاند.

شـيـر، منـبـع ريـبـوفـلاويـن

وقتي صحبت از شير مي‌شود همه به ياد کلسيم و مقدار فراواني که با خوردن يک ليوان از آن به دست مي‌آيد، مي‌افتند در حالي که شير منبع ويتامين‌هاي ديگري از جمله ويتامين ۲ B يا ريبوفلاوين نيز هست. جالب است بدانيد که نياز به اين ويتامين در دوران رشد سريع (نظير کودکي، نوجواني و حتي بارداري)، هنگام ابتلا به سرطان، تب و ساير بيماري‌هاي مزمن و مصرف برخي دارو‌ها نظير قرص‌هاي ضد بارداري و آنتي‌بيوتيک‌ها افزايش پيدا مي‌کند؛ بنابراين خوردن شير مي‌تواند تا حدودي نياز به اين ماده مغذي را تأمين کند. در غير اين صورت علايمي نظير کم‌خوني، خواب آلودگي، خارش پوست، شکاف لب‌ها و اشک‌ريزي بيش از حد از چشم‌ها به وجود خواهد آمد. فقط نکته‌اي که بايد هنگام مصرف شير به آن دقت داشت آن است که شير مصرفي بهتر است از نوع کم‌چرب باشد، زيرا تمامي مواد مغذي در شير‌هاي کم چرب هم وجود دارد و در عين حال انرژي آن در کم‌ترين مقدار است.

پنير پيتزا؛ منـبـع انــرژي

در تقسيم‌بندي مواد غذايي پنير بيشتر در گروه گوشت‌ها جاي مي‌گيرد تا لبنيات و ميزان پروتئين موجود در آن مورد توجه است تا ميزان کلسيم، اما وقتي صحبت از پنير پيتزا مي‌شود جنبه چربي آن در اولويت قرار مي‌گيرد به اين ترتيب مي‌توان آن را منبع انرژي به حساب آورد بنابراين کساني که بايد مقدار کالري دريافتي‌شان را به هر دليل کنترل کنند، بهتر است که در مقدار مصرف اين پنير نيز خساست به خرج دهند. با وجود تمامي موارد ذکر شده، هر ۴۵ گرم پنير، يک واحد گوشت محسوب مي‌شود و داراي ۵۵ کيلوکالري است و اگر پرچرب مانند پنير پيتزا باشد تا ۷۵ کيلوکالري نيز انرژي را به مصرف‌کننده مي‌رساند.

اگر فرزندتان بدغذا است

هورن از جمله غذا‌هايي است که باب سليقه بچه‌ها بوده و مي‌توان آن را همراه چند عدد سيب‌زميني سرخ شده سرو کرد. به اين ترتيب کالري بيشتري نيز دريافت خواهد شد البته افزايش مصرف پنير پيتزا نيز مي‌تواند مقدار انرژي دريافتي را بالا ببرد.

اگر يبوست داريد

بهتر است براي تهيه هورن از آرد نان سنگک و حتي کمي سبوس جداگانه استفاده کنيد. با اين‌که سبوس، پف خمير را کاهش مي‌دهد، اما براي شما که نياز به فيبر داريد مناسب‌تر است. در ضمن مي‌توانيد در مخلوط مواد داخل هورن از سبزيجات برگ سبز، قارچ و فلفل دلمه‌اي نيز استفاده کنيد تا فيبر دريافتي‌تان چند برابر شود.

اگر فشارخون داريد

در تهيه اين غذا نمک کمتري به کار ببريد و براي طعم دادن به آن از سبزيجات معطري مثل آويشن و چند حبه سير استفاده کنيد. به علاوه، مي‌توانيد آن را با يک ليوان آب گريپ‌فروت تازه يا آب پرتقال ميل کنيد با اين کار به تنظيم فشارخون‌تان کمک خواهيد کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار