gardeshban.ir

پارک ملی کورناتی (National Park Kornati) یا مجمع‌الجزایر كورناتی شامل 89 جزیره پراکنده، در اندازه‌های بزرگ و کوچک و با مساحتی حدود 320 کیلومترمربع به طول 35 کیلومتر و عرض 13 کیلومتر یکی از جاهای دیدنی مهم کشور کرواسی است.
کد خبر: ۵۹۶۳۱
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲-1402 June 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
کرواسی کشوری است واقع در منطقه بالکان اروپا (جنوب مرکزی اروپا) که از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال شرقی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگوین و از جنوب با مونته‌نگرو و دریای آدریاتیک هم‌مرز است. زاگرب پایتخت و بزرگترین شهر کرواسی است. شهرهای تاریخی و طبیعت بکر تنها بخشی از جاذبه‌ های گردشگری کرواسی به حساب می‌آیند. همه اینها در کنار سواحل زیبا و لنگرگاه‌های چندصد ساله‌ای است که مملو از ساختمان‌های سنگی دوره ونیزی با سواحل شنی هستند.

پارک ملی کورناتی (National Park Kornati) یا مجمع‌الجزایر كورناتی شامل 89 جزیره پراکنده، در اندازه‌های بزرگ و کوچک و با مساحتی حدود 320 کیلومترمربع به طول 35 کیلومتر و عرض 13 کیلومتر یکی از جاهای دیدنی مهم کشور کرواسی است. این جزایر در بخش شمالی منطقه دالماسی، جنوب زادار و غرب شیبنیک واقع شده اند.

پارک ملی کورناتی


در سال 1980، 89 جزیره از جنوبی‌ترین آنها، از بین 140 جزیره و صخره‌های مجمع‌الجزایر کورناتی، به عنوان پارک ملی اعلام شد که از جزایر و محیط‌های دریایی آنها محافظت شود. این پارک در راستای حفاظت از زیستگاه حیوانات و پوشش گیاهی ایجاد شد.

کورنات، بزرگترین جزیره با مساحت 32.44 کیلومترمربع ، دو سوم مساحت پارک را تشکیل می دهد. اگرچه طول این جزیره 25.2 کیلومتر است، اما عرض آن از 2.5 کیلومتر بیشتر نیست.

بهترین زمان سفر

پارک ملی کورناتی در تمام طول سال برای بازدید باز است. هر فصل از سال مزایای خود را دارد. مهم نیست چه زمانی از این منطقه زیبا بازدید می کنید، زیرا در تمام فصول می توانید از سکوت و آرامش خیره کننده آن لذت ببرید. اگر دوست ندارید در آفتاب بسیار داغ باشید، بهار یا پاییز را برای بازدید انتخاب کنید.




این جزایر صخره‌ای به خاطر خاک خشکی که حاصلخیزی کمی دارد معمولا خالی از سکنه هستند. هرچند که تعدادی کلبه‌های ابتدایی سنگی در اینجا و آنجای آن وجود دارند. اگرچه این کلبه‌ها به عنوان سرپناهی برای ماهیگیران این منطقه ساخته شده بودند، اما امروزه از آنها به منظور استراحتگاه‌های مسافری و رستوران‌های فصلی استفاده می‌شود.

قبل ها این جزایر شامل غارها، صخره‌ها، مزارع و خانه‌های رومیان و دشت‌هایی سرسبز بودند که به دلیل فقدان آب‌ شیرین و استثمار  ونیزی‌ها از بین رفتند. در برخی از جزایر که همچنان باقی مانده‌اند، می‌توان خرابه‌های رومیان را دید. امروزه از این پارک ملی برای قایق‌رانی، غواصی و گشت‌و‌گذار استفاده می‌شود.

پارک ملی کورناتی


پوشش گیاهی در این جزایر بسیار کم است. در گذشته 200 گونه شناخته شده از گیاهان مدیترانه ای وجود داشته است که از بین رفته اند. در حال حاضر رایج‌ترین گیاه، گونه‌ای از علف‌های سخت است، اما گیاهان معطر و دارویی زیادی چون مریم گلی، علف پر و خشخاش که در طول سال بهترین علوفه را برای زنبورها فراهم می‌کنند، نیز وجود دارد.

درختان زیتون حدود 80 درصد از زمین های زیر کشت این جزایر را تشکیل می دهند و پس از آن باغ های انگور، انجیر و باغات سبزیجات پوشش آن را تشکیل می دهند. گمان می‌رود که جزایر کورناتی زمانی پوشیده از جنگل‌های بلوط مدیترانه‌ای بوده است، اما از آنجایی که تامین آتش‌ به مقدار زیادی چوب نیاز داشت، جنگل‌ها به آرامی نابود شدند.




از نظر پوشش جانوری، به غیر از مرغان دریایی که پرتعدادترین جانوران هستند، تعدادی مارمولک و مار حلقه ای و 69 نوع پروانه، برخی دوزیستان و جوندگان در این منطقه وجود دارند.

از نظر حیات دریایی، جزایر کورناتی نمونه ای از دریای آدریاتیک و مدیترانه هستند، اما به دلیل شرایط زیر آب، نهرها و ویژگی های خاص دریا، موجوداتی چون جلبک، مرجان و اسفنج نیز فراوان اند.

زمانی دریای این منطقه برای شکارچیان اسفنج غنی ترین دریا در آدریاتیک بود. نه تنها زمین، بلکه دریا نیز در محدوده حفاظت از پارک ملی قرار دارد. ماهیگیری به شدت محدود است تا امکان بازسازی ذخایر ماهی که بیش از حد صید شده بودند را فراهم کند.

پارک ملی کورناتی


چطور به این پارک ملی برویم ؟

برای رفتن به این منطقه دریایی با هر کشتی دریایی و یا قایق می توانید به جزایر کورناتی بروید. بسیاری از قایقرانان محلی خدمات حمل و نقل از شهرهای اصلی ارائه می دهند.

تورهای برنامه ریزی شده از شهرهای مورتر، شیبنیک، زادار یا دیگر شهرها در سواحل آدریاتیک، از طریق بسیاری از آژانس های مسافرتی ارائه می شوند. قیمت این تورها برای هر نفر حدود 35-40 یورو متغیر است و شامل قایق سواری، نوشیدنی خوش آمدگویی، بلیط ورودی، ناهار و راهنمای توریستی می شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار