gardeshban.ir

این شهر یکی از شهرستان‌های استان چهار محال ‌و بختیاری است که در مرز اصفهان قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۹۵۹۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۲-1402 June 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگر دوست دارید در تعطیلات پیش رو به یک شهر جدید در استان چهار محال و بختیاری سفر کنید که هم جاذبه‌های طبیعی زیبا و هم جاذبه‌های تاریخی ارزشمندی داشته باشد، پیشنهاد ما خرید آنلاین بلیط هواپیما ارزان و سفر به شما شهر سامان است. این شهر یکی از شهرستان‌های استان چهار محال ‌و بختیاری است که در مرز اصفهان قرار گرفته است. عبور رودخانه زاینده‌رود از این شهر یکی از عوامل جذابیت آن به شمار می‌رود. اگر دوست دارید با جاهای دیدنی این شهر بیشتر آشنا شوید، این نوشتار را تا انتها بخوانید.

جاهای دیدنی سامان چهار محال و بختیاری


روستای سواد جان

یکی از روستاهای دیدنی که در هنگام بازدید از شهر سامان می‌توانید به آن بروید، روستای سواد جان است. این روستا از توابع شهرستان سامان به حساب می‌شود و در حاشیه محور اصلی رودخانه زاینده‌ رود قرار دارد. بازدید از بافت سنتی و باغ‌های سرسبز این روستا که در کنار رودخانه قرار دارد، می‌تواند اوقات خوشی را برای شما به وجود بیاورد. این روستا از دو بافت قدیمی و جدید تشکیل می‌شود که بافت قدیم آن قدمتی بالغ بر ۶۰۰ سال دارد و به دوران صفویه بازمی‌گردد. از جمله جاذبه‌های دیدنی این روستا می‌توان به قرآن دست‌نویس با ۲۰۰ سال عمر و دالان‌های تاریخی آن اشاره کرد.

کوه شیراز

در دامنه شهر سامان می‌توانید کوهی با ارتفاع بیش از ۳ هزار متر را مشاهده کنید. نام این کوه «شیراز» است. شهر سامان در ابتدا در فاصله ۳ کیلومتری از این کوه قرار داشت و با گسترده شدن آن تا دامنه‌های آن را فرا گرفته است. اگر اهل کوهنوردی باشید، می‌توانید در مسیرهای کوهنوردی این کوه قدم بردارید. ناگفته نماند که شهرستان سامان یک کوه دیگر نیز دارد که با نام «برمه» شناخته می‌شود.

روستای مارکده

یکی دیگر از روستاهای جذابی که در اطراف شهرستان سامان قرار گرفته، روستای مارکده ‌است. این روستا در نزدیکی رودخانه زاینده‌رود واقع شده است. این بخش از زاینده‌رود یکی از پرآب‌ترین بخش‌های آن به شمار می‌رفت. به احتمال زیاد بتوانید مناطق مختلفی را برای اطراق کردن و پیک‌نیک در این روستا پیدا کنید. آن طرف رود زاینده‌رود روستای دیگری بنام روستای قوچان قرار دارد. اگر قصد اقامت در روستای مارکده را داشتید، به چند خانه روستایی سر بزنید که اهالی آن یک طبقه از خانه‌شان را به گردشگران اجاره می‌دهند.

پل زمان خان

یکی از آثار تاریخی شهرستان سامان که حدود ۵٫۲ کیلومتر از آن فاصله دارد پل زمان خان است. این پل بر فراز رودخانه زاینده‌رود ساخته ‌شده است. تنها با ۸ دقیقه رانندگی از شهرستان سامان می‌توانید به محل قرارگیری این پل برسید. طبق نظر برخی از کارشناسانی که قدمت این پل را تخمین زده‌اند، این پل در دوران ساسانیان ساخته ‌شده است. البته از آن زمان تابه‌حال چندین دوره مرمت و تکمیل شده است. علت این گفته این است که پل زمان خان شباهت بسیار زیادی به پل ساخته‌شده در دوران ساسانیان دارد.

طبق گفته برخی دیگر از کارشناسان، سازنده این پل فردی بنام «زمان خان نفر ایل بیگی» بوده است که در سال ۱۰۲۲ هجری قمری دستور به ساخت این پل می‌دهد. او یکی از سران ایل قشقایی به شمار می‌رفت و با تأسیس این پل مسیر رفت‌وآمد را برای عشایر قشقایی و بختیاری تسهیل کرد.

جاهای دیدنی سامان چهار محال و بختیاری


مسجد جامع سامان

مسجد جامع سامان یکی دیگر از آثار تاریخی شهرستان سامان به حساب می‌آید که ارزش مذهبی نیز دارد. این مسجد در دوران قاجار ساخته‌ شده است. از جمله المان‌های به کار رفته در معماری این مسجد می‌توان به شبستانی مستطیلی شکل و دو ورودی شمالی و غربی آن اشاره کرد. برای ساخت این مسجد از آجر، گچ و ساروج استفاده شده است. تنها تزئیناتی که در ورودی شمالی این مسجد قابل مشاهده است، رسم بندی‌هایی است که بر روی آجر اعمال شده است.
مسجد جامع شهر سامان در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. برای بازدید از این مسجد باید پس از خرید بلیط هواپیما به محله مسجد جامع یا میانه در این شهرستان مراجعه کنید.

قلعه هوره

اگر می‌خواهید از فضای شهرستان سامان کمی فاصله بگیرید و به دل طبیعت بروید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که روستای هوره را انتخاب کنید. در نزدیکی این روستا قلعه‌ای به همین نام قرار دارد که قدمت آن به ۷۰۰ سال پیش می‌رسد.

طبق گفته‌های برخی از تاریخ‌شناسان در دوران صفوی از این قلعه به‌عنوان محلی برای اخذ مالیات از مسافرین و کاروان‌ها استفاده می‌شد. در گذشته ۷ برج در این قلعه وجود داشت که امروز فقط ۲ برج از آن‌ها باقی‌مانده است. این قلعه نیز یکی از آثار ملی ایران به حساب می‌آید که در سال ۱۳۸۴ به ثبت رسیده است.

پل سنگی هوره

بعد از بازدید از قلعه‌ی هوره به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ پل سنگی هوره که در روستای هور قرار دارد، بروید. در زمان‌های گذشته پل قدیمی‌تری در این محل وجود داشت. بعد از خراب شدن آن، پل جدیدی در سال ۱۳۳۸ احداث شد که امروزه آن را مشاهده کنید. این پل دو روستای هوره و سواد جان را به هم متصل می‌کند. پل سنگی هوره ۷ دهنه دارد و با استفاده از سیمان و سنگ ساخته شده است.

مقبره دهقان سامانی

یکی از جاذبه‌های تاریخی شهرستان سامان مقبره دهقان سامانی نام دارد. به این مقبره آرامگاه دهقان سامانی نیز گفته می‌شود. در این آرامگاه «میرزا ابوالفتح خان دهقان سامانی» دفن شده است. او یکی از عرفا، صوفی مسلکان و شاعران این شهر بود. او در زمینه ادب و حکمت دانش آموخت. ملقب به «سیف الشعرا» و متخلص به «دهقان» است. در زمان مراجعه به شهرستان سامان حتماً از این مقبره دیدنی نیز بازدید کنید. برای بازدید از آن باید به محل قرارگیری آن‌که در نزدیکی پل زمان خان است، مراجعه کنید.

جاهای دیدنی سامان چهار محال و بختیاری


حمام هوره

یکی دیگر از جاذبه‌های موجود در روستای هوره حمام هوره است. ازآنجایی‌که این روستا جزء توابع شهرستان سامان است، می‌توان این جاذبه را جزء جاذبه‌های گردشگری شهر سامان نیز به حساب آورد. قدمت حمام هوره به ۷۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. متأسفانه این حمام در حال حاضر در زیر خاک مدفون شده است. در زمان‌های گذشته در این حمام چند ستون سنگی وجود داشت. همچنین از یک دیگ مسی برای گرم کردن آب آن استفاده می‌شد. در سال ۱۳۶۴ این دیگ به فروش رفت. با وجود اینکه بعد از ۷۰۰ سال هنوز بخش‌هایی از آن پابرجا نظیر سرستون‌های سنگی آن هنوز پابرجا بود، به دلیل عدم مراقبت و رسیدگی به زیر خاک رفت.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار