gardeshban.ir

چمن متحرک یا "چملی گول" یکی از بی نظیرترین پدیده های ایران و حتی جهان است که در دل طبیعت تکاب جا خوش کرده و هنوز رازی سر به مهر به شمار می رود.
کد خبر: ۵۹۷۸۱
تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ شهريور ۱۴۰۲-1402 June 24
گردشبان (gardeshban.ir) :



چمن متحرک یا "چملی گول" یکی از بی نظیرترین پدیده های ایران و حتی جهان است که در دل طبیعت تکاب جا خوش کرده و هنوز رازی سر به مهر به شمار می رود.

در زبان محلی این منطقه یعنی "جزیره ای از چمن بر روی برکه"،چمن متحرک چملی، قطعه بزرگی از نی هایی است که از به هم چسبیدن ریشه آنها بدون ارتباط با زمین بر روی آب شناور مانده، تشکیل شده است.

این چمن به صورت جزیره ‌ای متحرک با مساحت بیش از صد مترمربع بر روی برکه ای کوچک خودنمایی می‌کند که با وزش باد و جریان هوا و یا تکان خاصی به جهات مختلف تغییر مسیر داده و حرکت می ‌کند و همین امر موجب منحصر به ‌فرد شدن این جاذبه طبیعی شده ‌است.

چمن به صورت معلق و شناور در وسط این برکه قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی کاملا مطلوب و مناسب است و حتی در فصل زمستان و سرمای هوا نیز چمن آن سبزی خود را از دست نمی ‌دهد.

سالانه حدود پنج هزار گردشگر داخلی و دویست گردشگر خارجی از این اثر بازدید می کنند اما این مکان هنوز ثبت ملی نشده است.

آشنایی با چمن متحرک چملی

درباره علت پیدایش چمن متحرک چملی هنوز دلایل عملی و قابل قبولی پیدا نشده است. به همین دلیل این پدیده عجیب و مرموز و اسرار آمیز باقی مانده و دیدن آن می تواند هیجان و لذت خاصی را در شما به وجود آورد. نی های فراوانی در این دریاچه وجود دارند که طول برخی از آن ها به ۲ متر می رسد.




ریشه این نی ها در هم تنیده شده اند و تکه های بزرگ و شناوری را بر روی دریاچه ایجاد کرده اند. در مورد دلیل حرکت کردن چمن متحرک چملی نیز اطلاعات دقیق وجود ندارد و هر آنچه که می‌دانیم محدود به حدس و گمان است. بعضی ها دلیل حرکت این جزیره را حرکت وضعی زمین می دانند و بعضی دیگر وزش باد را عامل این حرکت می دانند.

چمن متحرک چملی تکاب به هر دلیلی که ایجاد شده است هم اکنون یکی از جاذبه های خاص و منحصر به فرد استان آذربایجان غربی به شمار می آید و دیدن آن خالی از لطف نیست.

این منطقه مربوط به دوران سوم زمین شناسی است. در میان این همه زیبایی چشمتان به دریاچه ای می خورد که در یک منطقه باتلاقی قرار گرفته است. این دریاچه در میان نیزارهای بلند پنهان شده است. دریاچه ای که عمق آن را بین ۸ تا ۱۵ متر تخمین زده اند و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۳۴۰ متر است.

با قدم زدن در این منطقه زیبا و محصور کننده آرامش عجیبی سراسر وجودتان را خواهد گرفت. زیبایی آن به حدی است که اگر عاشق عکاسی باشید نمی توانید انگشت خود را از روی دوربین بردارید این همه زیبایی را به حال خودش رها کنید. در میان این دریاچه تکه ای سبزرنگ وجود دارد که شبیه به قوس یک کمان است. این تکه جزیره ای است که در وسط دریاچه قرار گرفته است.

مساحت این جزیره حدود ۸۰ متر مربع است. این قطعه ی شناور با اطراف دریاچه حدود ۴ تا ۵ متر فاصله دارد. قطر این دریاچه و جزیره سبز رنگ وسط آن با مرور زمان افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر قطر دریاچه ۸۰ متر و مساحت آن یک هکتار است. این دریاچه زیبا زیستگاه مرغابی های وحشی است.




کافی است چند دقیقه به این جاذبه نگاه کنید تا متوجه عجیب بودن آن شوید. این جزیره هر از چند گاهی تکان می خورد و جا به جا می شود. اتفاق نادری که در کمتر دریاچه ای در ایران شاهد آن هستیم. به این جزیره، چمن متحرک یا «چملی گل» می گویند.

هر ساله از شهرهای جنوبی آذربایجان غربی، ساکنین شهر تکاب و شهرهای استان های همجوار مثل آذربایجان شرقی،‌کردستان و زنجان به این منطقه می روند تا زیبایی و جذابیت این دریاچه و جاذبه خاص وسط آن را از نزدیک ببینند.

چمن متحرک چملی کجاست؟

این مکان با ۸۰ متر مربع وسعت، به‌صورت جزیره‌ای روی دریاچه‌ای کوچک واقع شده است که با وزش باد به جهات مختلف مسیر خود را تغییر می‌دهد و حرکت می‌کند. دریاچه نیز مساحتی بالغ بر یک هکتار دارد که در دل دره‌ای عمیق جای گرفته است و اطراف آن چمنزارها و نیزارهای بلندی روییده‌اند.

این برکه در میان دره ای عمیق قرار گرفته که نیزارها، چمن سرسبز درختان بلند و گلهای زیبا اطراف آن جلوه ای خاص و طبیعی و زیبا به آن بخشیده است.




چمن متحرک تکاب در تمام فصول سال سبزی خود را از دست نمی دهد.

قطعه چمن متحرک به صورت یک نیم قوس کمانی که از پیرامون برکه جداست هنگام حرکت جاذبهٔ فوق العاده ای را ایجاد می کند و از این لحاظ یکی از مناطق مهم طبیعی و گردشگری آذربایجان غربی محسوب می شود.عمق این برکه زیاد بوده و براساس سنجش اولیه ۸ تا ۱۵ متر تخمین زده شده است.

ماهی و مرغابی های وحشی در اطراف این چمنزار جلوه و زیبایی خاصی را پدید می آورد. بر اساس بررسی های به دست آمده این منطقه متعلق به دور سوم زمین شناسی است و چمن نیز از ریشه های به هم تنیده نی ها درست شده است در این راستا با وزش باد به راحتی حرکت می کند.

از علت حرکت و شناور بودن این چمن شگفت انگیز اطلاعی دقیق در دست نیست اما برخی کارشناسان علت آن را منطبق و متناسب با حرکت وضعی زمین و عده ای دیگر ناشی از عوامل طبیعی و وزش باد می دانند.

این جاذبه طبیعی هر ساله با آغاز فصل بهار میزبان بسیاری از اهالی تکاب، شهرهای جنوبی آذربایجان غربی و شهرستان‌ های استانهای زنجان، کردستان و آذربایجان‌ شرقی است.

نبود جاده دسترسی مناسب، نبودن امکانات رفاهی و بهداشتی متناسب با حضور گردشگران داخلی و خارجی و عدم تبلیغات و معرفی این مکان یکی از دلایل ناشناخته ماندن آن است. علاوه بر این اثر جاذبه طبیعی شهرستان تکاب آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی منحصر به فردی از جمله قلعه اربابان، مسجد جامع تکاب، چمن متحرک دارد که متاسفانه تحت الشعاع اثر جهانی تخت سلیمان در این شهرستان واقع شده اند.

این چمن در ۱۵ کیلومتری شهر تاریخی تکاب واقع شده است.

۱) در شهرستان تکاب بعد از بازدید از تخت سلیمان و زندان برنجه میتوان ادامه مسیرداد و به چملی گول رسید که این مسیر بسیار نامناسب و خاکی بوده و توصیه نمی شود.

۲) از سمت شهرستان تکاب راهی روستای چملی گول شوید که حدود نیم ساعت سواری تا این روستا زمان نیاز دارید و مسیر آسفالت و مناسبی دارد. پس از رسیدن به روستا میتوانید ماشین خود را پارک کرده پیاده تا چملی گولی پیش بروید که حدود نیم ساعت طول می کشد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار