gardeshban.ir

ریگ یلان یکی از حیرت‌انگیزترین بیابان‌های جهان و مقصدهای کویرگردی ایران است و هرچند هنوز اثبات نشده گرم‌ترین هوای زمین را دارد، ولی ناسا اثبات کرده که گرم‌ترین دمای سطح زمین را دارا است.
کد خبر: ۶۰۴۴۶
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲-1402 August 23
گردشبان (gardeshban.ir) :



ریگ یلان یکی از حیرت‌انگیزترین بیابان‌های جهان و مقصدهای کویرگردی ایران است و هرچند هنوز اثبات نشده گرم‌ترین هوای زمین را دارد، ولی ناسا اثبات کرده که گرم‌ترین دمای سطح زمین را دارا است. همچنین، بلندترین تپه‌های ماسه‌ای دنیا با بیش از ۴۷۵ متر ارتفاع نسبی در ریگ یلان وجود دارد.

تپه‌ها ریگ یلان به صورت دیواره‌هایی با طول کیلومترها کشیده شده‌اند و از اینرو، شباهت‌هایی با دیواره‌های ماسه‌ای در مناطق مرکزی ایران بخصوص منطقه ریگ جن دارند. این دیوارهای ماسه‌ای در جهت شمال شرقی امتداد دارند و در میان آن‌ها دره‌هایی قرار دارد که به کوچه هم معروف است.

ریگ یلان دارای دره‌هایی است که دیواری عظیم دره‌های ذکر شده را قطع کرده و هسته مرکزی ریگ یلان را تشکیل می‌دهد. این منطقه به قله ریگ معروف است که بلندترین هرم‌های ماسه‌ای و عظیم‌ترین قیف‌ها در این قسمت واقع شده‌اند.




آشنایی با ریگ یلان

کویر لوت یکی از باعظمت‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی کشورمان است. منطقه‌ای گسترده که به عنوان اولین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. کویر لوت مجموعه‌ای از نقاط دیدنی را در خود جای داده است؛ از کلوت‌ها و نبکاها گرفته تا گندم بریان و تنگ رطیل اما بدون شک ریگ یَلان یا بزرگ ریگ یکی از باشکوه‌ترین آن‌هاست.

ریگ یلان مجموعه‌ی از تپه‌های شنی بسیار مرتفع است که در محدوده شرق استان کرمان، شمال غربی استان سیستان و بلوچستان و جنوب استان خراسان جنوبی واقع شده است. این منطقه از شمال تا جنوب حدود ۱۵۰ کیلومتر و از شرق تا غرب حدود ۷۰ کیلومتر گسترده شده است. ارتفاع ریگ یلان در حاشیه غربی حدود ۵۵۰ متر و در قسمت‌های شرقی حدود ۸۳۰ متر است.

برخلاف تصور عمومی، ریگ یلان خالی از پوشش گیاهی نیست و گونه‌های گیاهی متنوعی به صورت پراکنده‌ در برخی از نقاط آن قابل مشاهده است. جالب این جاست که گونه‌های جانوری مختلفی نیز در این منطقه از کویر لوت زندگی می‌کنند. گونه‌هایی هم‌چون گربه شنی و انواع خزندگان و نیز پرندگانی مانند

زاغی و پرندگان شکاری هم‌چون کَرکَس در ریگ یلان مشاهده شده‌ است.




سفر به ریگ یلان با توجه به وسعت منطقه و نبود هیچ شهر و روستایی در میان آن نیازمند همراهی با گروهی حرفه‌ای و آشنا با منطقه است. تنها راه بازدید از این منطقه نیز، استفاده از شتر یا خودروهای شاسی بلند مجهز است. برای سفر به آن باید مواد غذایی، آب، بنزین و به طور کلی تمام مایجتاج سفر را -به مقدار کافی- به همراه برد. بدون شک نظاره‌ی عظمت و شکوه کویر لوت و ریگ یلان ارزش سختی‌های سفر به این منطقه را دارد.

بهترین زمان برای سفر به کویر لوت و ریگ یلان فصل پاییز و زمستان است. در فصل تابستان بیابان لوت نه تنها جزء گرم‌ترین نقاط ایران است بلکه بر اساس داده‌های ماهواره‌های ناسا، این منطقه یکی از گرم‌ترین نقاط ثبت‌شده در کره زمین محسوب می‌شود.

هر چند که ریگ یلان منطقه‌ای کویری و پست است اما شب‌های سردی دارد. بنابراین به همراه داشتن لباس گرم و کیسه خواب از ضروریات سفر است. تنها راه اقامت در این منطقه کمپینگ است و قطعا سفری ماجراجویانه محسوب می‌شود.

مسیر ریگ یلان

ریگ یلان از جالب‌توجه‌ترین عرصه‌های بیابانی در بیابان لوت است که زیبایی منحصربه‌فردی دارد. این ریگزار در قسمت شرقی بیابان لوت و در محل تلاقی استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان قرار گرفته است. این منطقه از بکرترین مناطق بیابانی جهان به شمار می‌رود و مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای جهان را دارد.




در ریگ یلان کوه‌های ماسه‌ای و چاله‌های عمیق توجه گردشگران را جلب می‌کنند. این منطقه از صعب العبورترین نقاط بیابانی جهان است و گونه‌های گیاهی وجانوری بسیار محدودی دارد. برای لذت بردن از سکوت و آرامش این منطقه می‌توانید بدون کفش میان شنزارها قدم بزنید، اما به خاطر داشته باشید که بدون راهنما به‌سمت مسیرهای دور نروید.

برای رفتن به ریگزار یلان باید به روستای «ده سلم» در جنوب غربی شهر نهبندان بروید. این روستا تنها ۳۵ کیلومتر با ریگ یلان فاصله دارد و برای پیمودن این مسیر به ماشین آفرود نیاز دارید. در مسیر رسیدن به ریگ یلان منظره‌هایی زیبا از نخل‌های سربه‌فلک‌کشیده در جوار تپه‌های ماسه‌ای بلند توجه شما را جلب خواهند کرد. در اطراف ده سلم خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بومگردی برای استفاده گردشگران وجود دارند.

از جاهای دیدنی اطراف کرمان در زمستان می‌توان به کوه‌های مرتفع و مناسب برف بازی و بخش‌هایی از طبیعت این استان که در زمستان تماشایی و منحصربه‌فرد می‌شوند اشاره کرد. آبشارهای یخی نیز از دیدنیهای فصل زمستان در نقاط مختلف ایران هستند. با توجه به گرمسیر بودن شهر کرمان، می‌توانید در زمستان به بازدید دیدنیهای تاریخی اطراف این شهر بروید. این زمان از سال به‌دلیل خلوت بودن مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد.

فاصله: ۲۹۰ کیلومتری شمال شرقی کرمان، سه ساعت و ۲۰ دقیقه

آدرس: جنوب شرقی روستای ده سلم




بهترین مسیر برای دیدن این شاهکار طبیعی از روستای ده سلم در جنوب غرب شهر نهبندان در ۳۵ کیلومتری ریگ یلان می‌گذرد، روستایی با نخل‌های سر به فلک کشیده و سرسبز که خود چشم‌اندازهایی زیبا به وجود آورده است. برای ماجراجویی‌های بیشتر می‌توانید همراه تورهای طبیعت‌گردی علاءالدین تراول باشید. توصیه اکید ما این است که بدون راهنمای حرفه‌ای به این منطقه وارد نشوید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار