gardeshban.ir

جشن جهانی نوروز در سالن همایش‌های برج میلاد و با حضود محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، علی اصغر مونسان معاون رییس جمهور و رئیس سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگردی برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۷۸۱
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 16
گردشبان (gardeshban.ir) : جشن جهانی نوروز در سالن همایش های برج میلاد و با حضود محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، علی اصغر مونسان معاون رییس جمهور و رئیس سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگردی، منصور غلامی وزیر علوم، حجت اله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و جمعی از سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی بر گزار شد.

 

به گزارش اعتمادآنلاین، در این مراسم علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور با تجلیل از زحمات وزیر امور خارجه و تبریک نوروز به عنوان یکی از کهن ترین آیین‌های ایرانی گفت: در آستانه یکی از کهن‌ترین و زیباترین آئین‌های ایرانی هستیم. تا آنجا که در تاریخ اقوام مختلف آمده است. جوامع انسانی هریک به تفاوت آداب و رسوم و اعتقادات خود روزی در سال را جهت یاد آوری و تجدید خاطره نسبت به موضوعات ویژه‌ای که در تاریخ و فرهنگ آن قوم اهمیت زیادی داشته و برای آن احترام زیادی قائل هستند، مشخص کرده و هرساله مراسم ویژه‌ای برای آن مناسبت برگزار می‌شود.

 

مونسان با اشاره به اینکه در قرآن کریم نیز روز خاصی را به عنوان روز عید در نظر گرفته می‌شود، گفت: وقتی یاران حضرت عیسی از خداوند سفره آسمانی آرزو کرده و به عنوان آیه و نشانه الهی می طلبند، آن حضرت از خداوند می خواهد منتی بر آنان نهاده و روزی آسمانی به آن‌ها عنایت کند تا آن روز را عید امت خود قرار دهد و همواره سالروز آن را گرامی بدارند.


مونسان با اشاره گفته‌های علامه طباطبی، در رابطه با عید گفت: علامه می‌فرماید «خصوصیت عید آن است که زمینه وحدت کلمه و تحدید خیات اجتماعی و نشاط و سر زندگی است و هر بار که فرا می رسد عظمت دین را تحدید می کند».


مونسان افزود: اگر بتوان قواعد نجومی را نشانه‌های دقیقی برای حوادث طبیعی شمرد و سر آغاز فصل بهار را همان روزی شمرد که سیر اعتباری آفتاب در برج حمل قرار می‌گیرد آنگاه می‌توان گفت که عید نوروز جزو اعیادی است که سالیانه تجدید می‌شود و سنتی تاریخی برای یک حادثه و متاسب با تجدید حیات طبیعت است.


وی ادامه داد: در تاریخ بشریت و همچنین در تاریخ پر فراز و فرود کشور ما آئین‌ها و رسوم زیادی بودند که نتوانستند در آزمون‌های زمان در امان بمانند اما نوروز یکی از کهن‌ترین آئین بشری است که هیچ آئین و اهریمنی نتوانسته آن را نابود یا کم‌رنگ سازد آئینی که دین مبین اسلام نیز از در همزیستی و همدلی با آن برآمده و گره مستحکمی بین آن‌ها زده شد.

 

وی اضافه کرد: نوروز نه نهاد ناسیونالیسم است که همدلی نوع بشر را می‌طلبد و آرزو دارد و نه رنگی از تعصب و خشونت دارد که بانگ صلح بر می‌آورد و آواز دوستی سر می‌دهد.


مونسان گفت: نوروز آئینی مفتخر است با پایگاه نیرومند تمدنی خود در تاریخ بشریت و یکی از کهن ترین میراث‌های بشری که در سازمان علمی یونیکو به ثبت رسیده است. نوروز ثمره همبستگی ایران و چندین کشور است.


وی گفت: نوروز هویت مشترک ماست و برماست که مرزهای تاریخ و جغرافیا را درنوردیم و آئین نوروزی و برادری پیشه کنیم. نوروز در جنبه‌های تجاری و اقتصادی‌اش زمینه رونق دارد و عده زیادی از آن ارتزاق می‌کنند.


معاون رئیس جمهوری در پایان گفت: نوروز حوزه مشترک همگرایی ملت‌ها و می‌توان از آن به عنوان یک عامل فرهنگی برای دیپلماسی فرهنگی در راستای همگرایی منطقه بهره گرفت.

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار