gardeshban.ir

اردکان در یک نگاه؛ وسیع‌ترین شهر یزد که توانسته بافت قدیمی و تاریخی خود را حفظ کند و به معنای شهر مقدس می‌باشد و براستی با گنجینه‌ای از آثار تاریخی، قنات‌های قدیمی وکویر‌های پهناور توانسته بافت قدیمی خود را حفظ کند و جاذبه‌های گردشگری زیادی در آن منتظر شماست
کد خبر: ۱۴۵۷۶
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸-1398 April 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
۵۳ اثر تاریخی در اردکان به ثبت رسیده است. گشت و گذار در اردکان شما را با مجموعه‌ی بزرگی از آثار تاریخی روبرو می‌کند. اردکان همچون موزه‌ی بزرگی است که هر کدام از سالن هایش متعلق به بخش خاصی است. در یک سالن می‌رسیم به کلسیون بزرگی از حمام‌های قدیمی و در سالن‌های دیگر، آب انبارها، خانه‌های تاریخی، قنات ها، مسجدها، دربند‌ها و آثار تاریخی دیگر را مشاهده خواهیم کرد. بی شک بازدید از تمام این جاذبه‌ها تاریخی، وقت زیادی را می‌طلبد که با مسافرت‌های چند روزه میسر نیست. در ادامه یکی از آثار بخش‌های مختلف اردکان یزد را انتخاب و به شما معرفی خواهیم کرد.

مسجد جامع اردکان

 مسجد جامع اردکان

مسجد جامع اردکان، بنایی متعلق به دوران تیموریان است که با وجود معماری بسیار ساده، اهمیت ویژه‌ای در بین جهانگردان و تاریخ شناسان دارد. این مسجد، تنها به یک صحن و ایوان و گنبد ختم نمی‌شود؛ مجموعه‌ای از هنر‌های زیبای کاشی کاری را در شبستان و ستون‌های این مسجد خواهید دید. شبستانی با ۶ ستون، محراب کاشی کاری شده، درب چوبی، زیلو و قرآن بسیار قدیمی از بخش‌های ارزشمند مسجد جامع اردکان هستند.

آدرس: شهر یزد، شهرستان اردکان، خیابان امام خمینی، محله چرخاب

خانه سروری اردکان

 خانه سروری

با یک پرس و جوی ساده می‌توانید آمار خانه‌های تاریخی اردکان را دربیاورید. تعداد خانه‌های باشکوه و قدیمی این شهر فراتر از مقیاس انگشت شمارند. خانه سروری یکی از همین خانه‌های تاریخی است که میراث قاجار‌ها را به دوش می‌کشد. در مجموعه‌ی این خانه، یک حیاط مرکزی قرار دارد و بنا‌های خانه در اطراف با معماری سنتی و کویری، دلربایی می‌کنند. در بالای ورودی هر کدام از اتاق‌های شمالی، نورگیر‌هایی با اشکال هندسی تعبیه شدند که حکم پنجره‌های امروزی در قالب بافت کویری را دارند. سیستم خنک کننده‌ی خانه سروری شامل سه بادگیر می‌باشد که در بخش جنوبی بام خانه واقع شده اند. این خانه در فهرست میراث ملی کشورمان به ثبت رسیده و هم اکنون تحت حمایت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌باشد.

آدرس: شهر یزد، شهرستان اردکان، محله چرخاب، دربند مجدالعلماء

کوچه ضیائی اردکان  
کوچه ضیائی

یکی از اصلی‌ترین دلایل شهرت اردکان و جذب گردشگران داخلی و خارجی به این شهر، خانه‌های قدیمی با معماری خارق العاده می‌باشد. کوچه ضیائی مجموعه‌ای از خانه‌های معروف این شهر را گرد هم آورده و ارزش بالای تاریخی و فرهنگی آن باعث شد تا در لیست آثار ملی به ثبت برسد. از جمله خانه‌های موجود در این کوچه می‌توان به خانه سروی، ضیائی، سنائی و انصاری اشاره نمود.

آدرس: بافت قدیم اردکان، محله چرخاب

زیارتگاه هریشت اردکان یزد

 زیارتگاه هریشت

زیارتگاه هریشت در واقع یکی از آتشکده‌های زرتشتیان می‌باشد که در روستایی به همین نام قرار گرفته است. بنای سفید رنگ این زیارتگاه در میان سیاهی ارتفاعات کوهستان، همچون ستاره‌ای در دل شب می‌درخشد. این آتشکده‌ی تاریخی متعلق به دوران قاجارهاست که در میراث ملی ایران به ثبت رسیده است. هر ساله زرتشتیان زیادی برای عبادت و شرکت در مراسم و آیین‌های مذهبی به این آتشکده می‌آیند. تاریخی بودن بنا و همچنین روایت‌ها و داستان‌هایی که در پس احداث آتشکده هریشت می‌باشد برای گردشگران اردکان شنیدنی است. این آتشکده در بلندی کوه ساخته شده؛ اما پله‌هایی که در مسیر آن احداث شده راه رسیدن به این مکان مقدس را هموارتر کرده اند. اگر به اردکان یزد سفر کردید بازدید از این بنای تاریخی، خالی از لطف نیست.

آدرس: شهر یزد، ۱۵ کیلومتری شهرستان اردکان

پیرسبز چک چک اردکان یزد 
پیرسبز چک چک

معروف‌ترین آتشکده‌ی زرتشتیان در اردکان یزد واقع شده است. پیرسبز چک چک، آتشکده‌ای است که هرساله در تاریخ ۲۴ تا ۲۸ خرداد، میزبان مراسم و آیین‌های باستانی زرتشتیان است. هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از این زیارتگاه و آشنا شدن با مراسم‌های مختلف زرتشتیان، به اردکان یزد می‌آیند. جشن‌های نامزدی، سدره پوشی، گهنبارخوانی و ... از جمله مراسم‌هایی است که به منظور همبستگی پیروان زرتشت، در زیارتگاه پیرسبز چک چک برگزار می‌شود. آتشکده‌ی پارس بانو، نارسون و پیرسبز هریشت از زیارتگاه‌های دیگر زرتشتیان هستند که در اردکان یزد به برگزاری مراسم و آئین‌های خاص می‌پردازند.

آدرس: شهر یزد، ۴۳ کیلومتری شهرستان اردکان

آب انبار سرو سفلی اردکان

 آب انبار سرو سفلی

در روستای زیبای سرو سلفلی دیدنی‌های زیادی را خواهید یافت. آب انبار سرو سفلی یکی از آب انبار‌های اردکان است که متعلق به دوران پهلوی هاست. نمای معماری زیبای این آب انبار در میان بافت قدیمی روستای سرو سلفی بسیار دیدنی است. پیشنهاد می‌کنیم بعد از تماشای این اثر تاریخی، از روستا خارج نشوید و از قلعه‌ی قاجاری سرو سلفی دیدن کنید.

آدرس: شهر یزد، ۲۵ کیلومتری شمال غرب اردکان، روستای سرو سفلی

موزه‌های اردکان

موزه‌های اردکان

موزه‌ها اغلب بخش مهمی از سفر‌های ما را به خود اختصاص می‌دهند. موزه گردان زیادی هستند که تنها برای دیدن قنات‌های قدیمی و اشیاء با ارزش باستانی، به اردکان یزد سفر می‌کنند. موزه‌ی قنات و موزه‌ی مردم شناسی بهترین مکان برای آشنا شدن با تمدن کهن و آداب و رسوم مردم اردکان است. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از موزه‌های اردکان را در لیست برنامه‌های گردشگری خود قرار دهید.

سوغات اردکان


سوغات اردکان
خرید سوغات همواره خوشمزه‌ترین بخش سفر به اردکان یزد است. نام و آوازه‌ی شیرینی‌های یزدی، شور و شوق بیشتری برای سفر به یزد و گشت و گذار در شهر زیبای اردکان ایجاد می‌کند. قطاب یکی از محبوب‌ترین سوغات‌های اردکان است که در سراسر استان یزد بفروش می‌رسد. باقلوا، پشمک، شیرینی پنجره ای، حاجی بادام یزدی و انواع شیرینی لوز از خوشمزه‌های دیگری است که در مغازه‌های اردکان دیده می‌شوند. مهمترین محصول باغات اردکان، پسته است که به نقاط مختلف کشور صادر می‌شود؛ بنابراین اگر دلتان می‌خواهد یک سوغات خیلی چشم گیر برای دوستانتان ببرید، پسته اردکان جایگزین خوبی است. صنایع دستی اردکان یزد نیز بسیار دیدنی هستند. زیلو، ترمه و دستبافت‌های سنتی، سوغات ماندگار و زیبای این دیار می‌باشند.

بهترین زمان سفر به اردکان


بهترین زمان سفر به اردکان

اردکان یزد در قلب کویر مرکزی کشورمان قرار دارد. آب و هوای گرم و خشک کویر، بر روی شهر‌های این منطقه تاثیر گذاشته است. تابستان‌های سوزان اردکان، ساکنین خودش را بی تاب می‌کند؛ چه برسد مسافرانی که به قصد لذت بردن از آب و هوا به این شهر سفر می‌کنند. فصل بهار بهترین زمان برای گشت و گذار در اردکان یزد است؛ البته اگر دلتان هوای کویر گردی و شمردن ستاره‌های شبانگاهی را کرده؛ بهتر است در فصل پاییز و زمستان به دل کویر بزنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار