gardeshban.ir

گرانی مواد اولیه برای هنرمندان و فعالان صنایع دستی رشته چرم‌سازی چهارمحال و بختیاری مشکلاتی از جمله کاهش تولید را ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۵۸۱۶
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 15
گردشبان (gardeshban.ir) :

هنرصنعت چرم‌سازی از سابقه‌ای دیرینه در ایران برخوردار است و وجود برخی از آثار در میراث فرهنگی به جا مانده از گذشتگان نشان از اهمیت نقش چرم در زندگی بشر دارد.

امروزه به علت گرانی مواد اولیه، قدرت پایین مردم در خرید صنایع دستی ، بالا بودن هزینه تولید و سود کم ، باعث شده است هنرمندان صنایع دستی کمتر در این حوزه فعالیت داشته باشند.

با این که چرم‌سازی حرفه‌ای در چهارمحال و بختیاری کمتر از دو دهه قدمت دارد، اما فعالان هنرصنعت چرم‌سازی دست‌دوز در این استان کمتر از انگشتان دست و تولیدکنندگان غیرحرفه‌ای و خانگی این رشته در بام ایران بیش از ۱۵۰ نفر هستند.

مواد اولیه تولید چرم حدود ۳ برابر شد

پیشکسوت رشته چرم‌سازی چهارمحال و بختیاری گفت: مواد اولیه تولید چرم ۳ برابر نسبت به گذشته گران‌تر شده است.

سیاووش فروزنده هفشجانی  تاکید کرد : علاوه بر گران شدن مواد اولیه، به علت کاهش مردم نسبت به مصرف چرم ، سود تولیدات چرم‌سازی نسبت به سال گذشته کمتر هم شده است.

وی افزود: کارگاه چرم‌سازی هفشجان  هم‌اینک با ۷ کارگر در حال فعالیت و تولید است.

فروزنده هفشجانی تصریح کرد: اختصاص تسهیلات بانکی ارزان قیمت مورد نیاز در رشته چرم‌سازی می‌تواند در زنده نگه داشتن این هنرصنعت چهارمحال و بختیاری نقش آفرینی کند.

وی یادآور شد: خلاقیت، نوآوری و کاربردی کردن تولیدات چرم چهارمحال و بختیاری باعث شده تا تولیدات هنرمندان این استان در سطح کشور و حتی دنیا عرضه شود.

مبتکر چرم دست‌دوز و نقش‌اندازی بر روی پوست در چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: حمایت‌های مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  می‌تواند رونق تولید، افزایش فروش و ادامه کار کارگران و هنرمندان این رشته را تضمین کند.

وی که به گفته خودش در دهه ۷۰ نزد یک استادکار ایتالیایی به صورت حرفه‌ای آموزش چرم‌سازی دیده است  و پس از آن به صورت حرفه‌ای کار خود را در این رشته هنری ادامه داد ه است گفت : پس از آغاز فعالیت حرفه‌ای در رشته چرم‌سازی ، اقدام به نقش‌اندازی بر روی پوست و خلاقیت در تولید چرم‌های دست‌دوز کردم.

وی افزود: تمامی مراحل تولید محصولات چرمی در این کارگاه به صورت کامل با دست انجام می‌شود و به همین علت انتظار می‌رود تا مسئولان از تولیدات طبیعی و دست‌دوز حمایت و از ورود محصولات مصنوعی، چرخ‌دوز و چینی به بازار جلوگیری کنند.

درآمد هنرمندان چرم‌سازی از دستمزد کارگری پائین‌تر است

یکی دیگر از فعالان رشته چرم‌سازی در چهارمحال و بختیاری گفت: هنرمندان چرم‌سازی هم‌اینک درآمدی کمتر از دستمزد کارگری تعریف شده در قانون کار کشور برخوردارند.

مریم محسنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: برای تولید یک کیف دو تا سه روز تلاش می‌کنیم اما فقط یک میلیون ریال سود داریم.

وی یادآور شد: این در حالی است که براساس حقوق کارگری باید روزانه حداقل ۷۰۰ هزار ریال سود داشته باشیم اما مجبوریم سود را پائین بیاوریم تا مردم بتوانند تولیدات چرم را خریداری کنند.

محسنی اظهار داشت: از ۱۲ سال قبل کار چرم را شروع کرده و با سختی‌ها و زیبایی‌های آن کنار آمده‌ام اما بسیاری از مردم در جریان سختی‌های روند تولید محصولات صنایع دستی نیستند.

وی گفت: تولیدات چرمینه از لحاظ زمانی، کاربر هستند اما از نظر درآمدی بسیار پایین است و  در رشته‌های مختلف صنایع دستی به ویژه چرم‌سازی خواب سرمایه وجود دارد.

این فعال صنایع دستی استان افزود: برخی از تولیدات چرخ‌دوز چینی با عنوان دست‌دوز وارد بازار شده اند و با قیمت پایین، کار دست‌دوز را تحت تاثر قرار می‌دهد.

محسنی تصریح کرد: با وجود گرانی حدود ۳ برابری مواد اولیه چرم‌سازی نسبت به سال گذشته اما سود فروش تولیدات آن هنرصنعت حداقل ۳۰ درصد کاهش داشته است.

وی یادآور شد: تهیه مواد اولیه چرم‌سازی به صورت جزیی از اصفهان و نیازهای عمده از تهران خریداری می‌شود.

پیشکسوت صنایع دستی چرم‌سازی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: پیش از نوسانات اقتصادی و گرانی‌های اخیر هزینه خرید مواد اولیه تا ۲۰ روز بعد پرداخت می‌شد اما این مهم اکنون فقط به صورت نقدی صورت می‌گیرد.

وی گفت: متاسفانه برخی هنرمندان علاقه‌مند به رشته چرم‌سازی با فعالیت غیرحرفه‌ای و خانگی کیفیت محصولات موجود در بازار چرم را بی‌کیفیت کرده‌اند.

محسنی تاکید کرد: دباغی چرم و تهیه آن به روش سنتی و دستی حدود ۴۰ روز زمان می‌برد و به علت سختی و بوی نامطبوع این امکان را از فعالان این بخش سلب می‌کند و اگر کسی بتواند به این روش مواد اولیه را تهیه کند، چرم تولیدی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می‌شود.

این فعال صنایع دستی رشته چرم در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در دباغی سنتی نمی‌توان چرم رنگی تولید کرد و در نهایت، محصول به رنگ طبیعی و سفید خواهد بود، اما با دباغی صنعتی می‌توان تمامی رنگ‌های مورد نیاز در چرم را تهیه کرد.

وی در خصوص مشکلات صنایع دستی و رشته چرم‌سازی یادآور شد: مسئولان مربوطه زمینه بیمه هنرمندان جدید فعال در رشته‌های صنایع دستی را تسهیل و از قطع بیمه فعالان و پیشکسوتان این حوزه جلوگیری کنند.

محسنی اظهار داشت:  استفاده برخی افراد غیرمرتبط از بیمه رشته‌های صنایع دستی باعث شده تا مسئولان در راستای راستی‌آزمایی و سخت‌گیری‌هایی در این زمینه اقدام کنند که این کار، اقدام مناسبی است و انتظار می‌رود مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملی و استانی نسبت به انجام تبلیغات محیطی و شهری برای تولیدات هنرصنعت‌های دستی مساعدت کنند.

چرم‌سازی رشته بومی چهارمحال و بختیاری نیست

کارشناس معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: رشته چرم‌سازی جزو صنایع دستی بومی در این استان به شمار نمی‌رود.

فروغ صالح ریاحی تاکید کرد: در چهارمحال و بختیاری تنها ۵ نفر به صورت کارگاهی و حرفه‌ای و حدود ۱۵۰ نفر به صورت خانگی و غیرحرفه‌ای مشغول تولید محصولات مرتبط با رشته چرم‌سازی هستند.

وی افزود: چهارمحال و بختیاری بلحاظ موقعیت دامپروری و دامداری و برخورداری از گوسفندان دارای پوست مرغوب جزو استان‌های تولید کننده پوست و چرم‌ بوده که پوست گوسفندان کشتار شده از سوی عوامل در استان جمع آوری و به تهران و استان‌های برخوردار انتقال می یابد.

صالح ریاحی تصریح کرد: به همین منظور ضرورت دارد تا کارخانه‌های فرآوری پوست و چرم‌سازی در چهارمحال و بختیاری احداث و راه‌اندازی شود.

*** ۴ میلیون واحد دامی در چهارمحال و بختیاری ظرفیت مطلوبی برای تولید چرم است

یک کارشناس تولیدات دامی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: این استان به لحاظ برخورداری از ۴ میلیون واحد دامی ظرفیت مناسبی برای تولید پوست و چرم دارد.

برزو هیبتیان تاکید کرد: از مجموع ۴ میلیون واحد دامی چهارمحال و بختیاری ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی گوسفند و بز و بقیه گاو و گوساله است و به همین لحاظ می‌توان چهارمحال و بختیاری را جزو استان‌های تولید کننده اصلی پوست و چرم در کشور معرفی کرد.

هیبتیان تصریح کرد: تغذیه مناسب و شرایط بسیار مطلوب آب و هوایی چهارمحال و بختیاری باعث شده تا کیفیت پوست و چرم تولیدی در این استان بالا باشد.

همچنین، چهارمحال و بختیاری که در برنامه‌ها و اسناد توسعه‌ای بالادستی کشور به عنوان قطب دامداری و دامپروری ایران معرفی شده و یکی از اصلی‌ترین مناطق تولید مواد اولیه در رشته چرم سازی است.

به همین علت تولید پوست ناشی از فعالیت‌های دامداری و دامپروری در چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از مواد اصلی زنجیره چرم‌سازی می‌تواند توجیه اقتصادی مناسبی در ایجاد کارخانه‌های فرآوری پوست و مواد اولیه مورد نیاز چرم‌سازی باشد.

ایرنا



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار