gardeshban.ir

یکی از قسمت هایی که همیشه به هر کسی که قصد سفر با هواپیما را دارد استرس وارد می کند، صف بازرسی فرودگاه است.
کد خبر: ۱۶۳۸۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
این صف که گاهی اوقات ممکن است بسیار شلوغ و وقت گیر هم باشد، یکی از چالش های مهم پیش روی هر مسافر است زیرا، ممکن است در وسایل و بارهای شما در نهایت چیزی باشد که اصلا حتی فکرش را هم نمی کردید که برای شما مشکل ساز شود! به هر حال باید نکاتی را درباره ی علت طولانی بودن صف بازرسی فرودگاه ها بدانید تا برایتان این مسئله ی شلوغی و طولانی بودن این صف ها برایتان هضم شود.

اصولا صف بازرسی فرودگاه به قسمتی از پروسه های فرودگاهی و تشریفات بسیار مهم و سرنوشت ساز قبل از پرواز است که برای از بین بردن هرگونه تردید و اشتباهی همه ی مسافران را با هر شکل و شمایل و سن و سالی مورد بازرسی قرار می دهند. با این که سیستم صف بازرسی فرودگاه یک اجبار برای همه ی مسافران است اما با این حال، بازرسی ‌های طولانی در فرودگاه‌ها یکی از پرسش‌ برانگیزترین و حتی مورد انتقادترین مسائلی است که در زمینه ی سفرهای هوایی برای مسافران وجود دارد.

در فرودگاه یکی از مسائل بسیار مهم امنیت است که بخشی از آن خواه و ناخواه با بازرسی شکل می گیرد و مهم‌ترین عاملی است که باعث می ‌شود تا مسافران برای مدت بسیار طولانی در صف انتظار برای رفتن به سوی جایگاه پرواز بایستند. جالب است بدانید که در بسیاری از خطوط هوایی به مسافران گفته می شود تا حداقل ۳ ساعت قبل از پرواز خود به فرودگاه مبدا خود بروند، تا پروسه ی بازرسی خللی در زمان پرواز آنان به وجود نیاورد.


از جمله ی عواملی که حتی در کشورهای بسیار پیشرفته ی جهان باعث تشکیل صف های طولانی بازرسی می گردد این است که، کمبود نیروهای امنیتی در مقابل مسافران و همچنین کمبود وقت و حوصله ی مسافران در حین انتظار و در صف ایستادن بسیار سخت است، صف های بازرسی بیش از حد معمول طولانی شده است.

بر اساس نموداری که توسط یکی از شرکت ها تهیه شده است و دلیل این طولانی بودن صف های انتظار را به آسانی توضیح می دهد، هر روز افرادی بسیار زیادتر و البته جدیدتر، به عنوان مسافر وارد فرودگاه مبدا می ‌شوند اما نیروی کافی برای انجام فرآیندهای امنیتی برای این مسافران وجود ندارد. حال همان ‌طور هم که می ‌دانیم هر زمانی که سفر می ‌کنیم، به نظر می ‌رسد که صف طولانی ‌تر و در نهایت زمان انتظار هم بیشتر شده است.

با این وجود هم تخمین این مسئله که هر بار چه مدت زمانی را باید برای بازرسی قبل از پرواز به فرودگاه و صف های طولانیش اختصاص دهیم، مدام در حال دشوارتر شدن است و علت آن هم جز این نیست که عوامل پیش‌ بینی‌ نشده‌ ی بسیاری روز به روز بر سر راه پیدا می ‌شوند.

در این رابطه حتی آمارها و موارد مختلفی به وجود می آید، مثلا در فرودگاه میدوی شیکاگو یکی از بلندترین و طولانی ترین صف های بازرسی جهان تبدیل شده بود و تا به الان نیز فرودگاهی نیز بر روی دست آن در دنیا ایجاد نشده است و البته باید این را بدانید که این موقعیت در آینده بدتر نیز خواهد شد.

روند کار در هنگام حضور در بازرسی فرودگاه نیز به این صورت است که ابتدا همه ی مسافران باید در صفی طولانی بایستید که برای هیچ کس هیچ راه دور زدنی برای آن نیست. پس از آن که نوبت شما رسید باید حتما بر اساس وسایلی که به همراه دارید؛ کمربند، کفش، تجهیزات الکترونیکی و هر آن چه که ماموران به شما می‌ گویند را باید حتما به ماموران تحویل داده و از تن خود نیز خارج کنید و آنها را در جعبه‌ های مخصوص برای عبور از دستگاه‌ های امنیتی اشعه ایکس قرار دهید.

همه ی مسئولین این امر این را قبول دارند که تمام مراحل این پروسه سخت و حوصله سر بر است اما با این حال، کارشناسان امنیتی نیز بر این باور هستند که فناوری‌ های امنیتی در حال تکامل‌ هستند و خود را با انتظارات در آینده وفق خواهند داد.


یکی از راه هایی که برای جلوگیری از اتلاف وقت مسافران تا به حال اندشیده شده است، استفاده از اسکنرهای کامل بدن است. ان اسکنرها این توانایی را دارند که کل بدن را پوشش دهند و تمامی آن را پویش نمایند. این اسکنرها از سال ۲۰۰۷ میلادی وارد فرودگاه‌ ها شدند.

در حالت کلی، ۲ نوع از این دستگاه ‌های اسکنر بدن تولید شده اند که در نوعی از ان ها از اشعه ی ایکس استفاده می ‌کنند و در نوع دیگر آن از موج میلی ‌متری که از امواج رادیویی غیر یونیزه برای ایجاد تصاویر ۳ بعدی از بدن استفاده می ‌کنند، می باشد. این فناوری در کاهش صف‌ های بازرسی به میزان قابل توجهی موثر می باشد چرا که با کمک آن تنها زمانی افراد مورد بازرسی کامل قرار می‌ گیرند که در ابتدا این دستگاه به محض حس کردن وسیله ای مشکوک، وجود آن را با کشیدن آژیر اعلام می نماید.

چرا صف بازرسی فرودگاه ها در سال های اخیر شلوغ تر شده اند؟

برای این سوال چندین پاسخ تا به حال داده شده است که بر اساس گفته ی کاشناسان، هر کدام از این پاسخ ها تنها یک وجه از پاسخ این سوال است و به همین خاطر، با بررسی این پاسخ ها و حذف برخی از عوامل و اضافه کردن بعضی از عوامل دیگر به آن، پاسخی دو وجهی را در این زمینه تنظیم نموده اند.

اولین علتی که کارشناسان فرودگاهی و هوایی در زمینه ی طولانی شدن صف بازرسی فرودگاه مطرح نموده اند این است که، از زمانی که هزینه ی جدیدی برای سرویس خدمات تحویل چمدان به هواپیمایی برای تحویل در مقصد تغییر کرده است، باعث شده است تا مسافران چمدان ‌های خود را به همراه داشته باشند که این امر موجب شده است که امروزه با صف هایی بسیار طولانی تر روبرو شویم. حال با این که در این حالت مسافران نیز اسباب و وسایلشان نیز همراهشان نیست و این چمدان ها هم باید در بخش امنیتی بررسی شوند، ماموران امنیتی مجبور هستند تا چمدان های بیشتری را نسبت به گذشته مورد بررسی قرار دهند.

مورد بعدی که به آن اشاره می کنیم این است که، در ۵ سال اخیر تعداد افرادی که سفرهای هوایی را ترجیح داده و به این صورت سفر می ‌کنند افزایش یافته است و این روند نیز روزانه در حال افزایش بیش از پیش است. آمار رسمی در این زمینه به ما می گویند که از سال ۲۰۱۱ میلادی تا به حال تعداد مسافران هوایی ۱۲ درصد افزایش یافته است. اما با این حال و در طی همین زمان، به دلیل کاهش حقوق کارمندان فرودگاهی در برخی از فرودگاه های جهان تا به حال ۱۲ درصد از تعداد کارکنان فرودگاهی در سراسر جهان نیز کاسته شده است و به نوعی برخی از فرودگاه ها با مشکل کمبود کارمند روبرو هستند و در نتیجه نه تنها صف بازرسی فرودگاه ها طولانی ‌تر شده ‌اند بلکه تعداد این صف ‌ها نیز کاهش یافته است.

صف های بازرسی طولانی بد هستند یا خوب؟

در نهایت حالا باید به بررسی منظور اصلی این مطلب یعنی این که با تمامی این توصیفات صف های بازرسی طولانی خوبند یا بد، بپردازیم. باید این را قبول کنیم که در همین صف های بازرسی طولانی مدت تا به حال در برخی از فرودگاه های پر تردد جهان توانسته اند تا بمب‌ ها و سلاح‌ های بسیاری را کشف نمایند. به طور مثال در تابستان سال گذشته اعلام شد که ماموران اداره ی امنیت حمل ‌و نقل هوایی یکی از کشورهای جهان، به شکل عجیبی از ۹۵ درصد بازرسی ‌ها غافل مانده ‌اند و کار خود را به خوبی انجام نداده‌ اند که همین باعث آتش ‌سوزی در بخش اصلی آژانس گردیده است.

بازرسی فرودگاه

در نتیجه‌ ی همین اتفاق اداره ی امنیت حمل ‌و نقل روند امنیتی سختی را برای مسافران و کارمندان اعمال نموده است و این به این معنا است که نه تنها مسافران زیاد و ماموران امنیتی کمی وجود دارند بلکه همین تعداد ماموران اندک باید کار بیشتری نیز انجام دهند. با این حال بر طبق اعلام های بعدی این مقامات، این روند با بررسی ها و مراقبت های بیشتر اصلاح شده است.

به طور مثال درباره ی همین فرودگاه و مامورانی که از آن ها صحبت کردیم باید بگوییم که؛ اداره ی امنیت حمل ‌و نقل برای سرعت بخشیدن به این روند از سگ ‌های بمب‌ یاب استفاده می‌ نماید که در کشف مواد و وسایل غیرقانونی بسیار موثرتر هستند و در عین حال به سرعت بخشیدن و کمک به روند کار ماموران امنیتی کمک می ‌کند.

درنتیجه برای تسریع در این روند، مقامات بالاتر نیز بودجه ی بیشتری را در اختیار اداره ی امنیت فرودگاه های این کشور قرار داده است و در نهایت سعی نموده است تا خطوط هوایی را از هزینه‌ های بسیار زیاد و وقت گیر حمل چمدان ‌های زیاد نیز منصرف کند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار