gardeshban.ir

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: نم‌زدگی در بدنه بنا مسجد جامع به دلیل ترکیدگی لوله آب بوده و در حال حاضر مشغول ترمیم بندها و نم‌زدگی هستیم و جا نگرانی نیست.
کد خبر: ۱۷۰۴۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 17
گردشبان (gardeshban.ir) :

مهدی مشهدی، رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اردستان اظهار کرد: نمِ دیواره‌های مسجد جامع اردستان از قبل هست و زمانی که به دلیل اجرا طرح بازآفرینی آسفالت کوچه مجاور مسجد جامع جمع‌آوری شد متوجه شدیم که لوله‌ای حدود چند ماه دچار ترکیدگی شده و آب زیادی به دیوار و زیر مسجد جامع رسوخ کرده است.

وی با بیان این‌که به دلیل این‌که آسفالت، اثرات ترکیدگی لوله آب را نمایان نمی‌کرده آب خروجی دائم بر بدنه مسجد جامع اثر کرده، افزود: تاثیرات نم در بدنه بنای مسجد جامع به دلیل ترکیدگی لوله بوده و در حال حاضر مشغول ترمیم بندها و نم‌زدگی هستیم و جا نگرانی نیست.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری اردستان با بیان این‌که به تازگی اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اردستان ۲ نیروی امانی را موظف کرده است که هر قسمت از مسجد را که آسیب دیده ترمیم و یا تعویض مصالح انجام دهند، گفت: نهایتاً تا یک ماه آینده تمام آجر و بندهای فرسوده مسجد جامع ترمیم خواهد شد.

مشهدی با بیان این‌که با رایزنی که با شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان انجام شده یکی از برنامه اداره میراث ترمیم بناهای تاریخی کل شهرستان است، گفت: اداره میراث فرهنگی برای این پروژه‌ها حدود 150 میلیون تومان اعتبار قرار داده است و در قسمت‌هایی هم با کمک شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انجام می‌دهد.

وی در خصوص پرونده ثبت جهانی مسجد جامع اردستان، گفت: تمام کشورهای دنیا علاقه‌مند هستند که آثار خود را به ثبت جهانی برسانند. در حال حاضر به دلیل آمار بالای ثبت جهانی در ایران پروژه مساجد در کل ایران موقتاً متوقف شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اردستان با بیان اینکه در حال حاضر در اولویت وزارت میراث فرهنگی، ثبت کاروانسراهای کشور هست، اضافه کرد: شهرستان اردستان دو کاروانسرای روستای ظفرقند و بقم را معرفی کرده است که مراحل ابتدایی و پرونده آن تکمیل و ارسال شده است.

مشهدی تصریح کرد: پرونده ۴ یا ۵ اثر ناملموس شهرستان اردستان شامل آهنگری، مراسم مذهبی برات و پامنبری و... نهایی شده است و در دو ماه آینده شماره ثبت آن انجام می‌شود.

پیش از این سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان در سال 97 گفته بود: طی بررسی‌های انجام شده حریم مجموعه مسجد مشخص شده است و کارهای مطالعاتی برای ثبت جهانی مسجد جامع از سمت اداره میراث فرهنگی انجام و ارسال شده است.

مهدی مشهدی اظهار کرد: مسجد جامع اردستان یک اثر بی‌نظیر جهانی شامل، مدرسه علوم دینی، حسینیه، کاروانسرا ،حمام، بازارچه و آب انبار است. این مجموعه زنده و هم‌اکنون پویا بوده و سازمان میراث فرهنگی وظیفه مرمت و حفظ این بنا را بر عهده دارد.

وی با بیان این‌که مسجد جامع اردستان جز بناهای شاخص شهرستان به شمار می‌آید، افزود: طی بررسی‌های انجام شده حریم مجموعه مسجد مشخص شده است و کارهای مطالعاتی برای ثبت جهانی مسجد جامع از سمت اداره میراث فرهنگی انجام و ارسال شده است. امیدواریم با پیگیری‌هایی که از سوی استان می‌شود به زودی شاهد ثبت جهانی این اثر نیز باشیم.

سرپرست اداره میراث فرهنگی اردستان در خصوص ادامه طرح بازآفرینی در اردستان، گفت: با توجه به این‌که محور اطراف مسجد جامع به پایان نرسیده است اکثر اعضای کارگروه بازآفرینی معتقد هستند که این پروژه به اتمام برسد و بعد طرح بازآفرینی قنات دوطبقه آغاز شود.

مشهدی در پاسخ به این سئوال که چرا زمان اجرا طرح بازآفرینی اطراف مسجد جامع طولانی شده است، گفت: مشکل این طرح این بود که قبل از اینکه به تأیید شورای فنی استان برسد پروژه شروع شد. البته کارهای خوبی شده است و در حال حاضر پروژه با پیشرفت خوبی در حال انجام است.

فرماندار اردستان در سال 96 نیز از پذیرفته شدن پرونده درخواست ثبت جهانی مسجد جامع این شهرستان در یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) خبر داده بود.

 علیرضا غیور افزود: این بنا شامل آب انبار، کاروانسرا، بازارچه، حسینیه، حمام و مدرسه علوم دینی نخستین مسجد 2 طبقه و دومین مسجد چهار ایوانی جهان اسلام است که در سال 553 ه.ق بنا شده و در سال 1311 خورشیدی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی گفت: این بنا چهار دوره تاریخی ساسانیان، آل بویه، سلجوقی و صفویه را به خود دیده و به فرمان ابوطاهر حسین ابن غالی بن احمد و به دست استاد محمود اصفهانی بنا شده و سازهای آن از آجر، گچ، خشت و چوب است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان نیز در این زمینه گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به استناد پژوهش‌ها این مسجد را واجد شرایط ثبت جهانی دانست و پس از به روزرسانی طرح مطالعات آن در سال 1392 به عنوان یک اثر جهانی به یونسکو پیشنهاد شد.

وی بیان کرد: یونسکو با پیگیری‌های صورت گرفته در سال جاری، مسجد جامع اردستان را در نوبت ثبت جهانی اعلام کرده و در آینده نزدیک ارزیاب‌های آن‌ها از این بنا بازدید خواهند کرد.
 
ایسنا




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار