gardeshban.ir

ارمنستان به واسطه همسایگی نزدیکی که با کشورمان دارد و همچنین وابستگی های فرهنگی میان دو کشور، در سالهای اخیر به مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی تبدیل شده است. در این مطلب قصد داریم یکی از جاذبه های مهم این سرزمین را به نام صومعه گغارد به شما معرفی نماییم.
کد خبر: ۲۰۵۹۲
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸-1398 September 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
اولین کلیسای غاری دنیا که در چهل کیلومتری ایروان در کشور ارمنستان واقع شده است. صومعه گغارد (به معنی سرنیزه) با معماری منحصر به فردش، در واقع بخشی از کوه مجاور است که تراشیده شده و در میان صخره ها و دره ای زیبا احاطه شده است. گغارت به عنوان یکی از میراث های جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 

این کلیسا که نامش برگرفته از نیزه مقدسی است که مسیح در زمان مصلوب شدن با آن مجروح شده، درون دره ای خوش منظره در فاصله ۹ کیلومتری گارنی( garni ) نهفته است. بنا به روایاتی، نیزه نیز ابتدا در این محل نگهداری می شده اما در حال حاضر در خزانه مقدس در کلیسای مادر یعنی اچمیادزین (Echmiadzin) قرار دارد. ساختمان این صومعه جذاب از گرانیت سخت ساخته شده و جزو چهارکلیسای نایابی است که در صخره و دره ها بنا شده اند. 

بنا بر افسانه ها، گغارد در قرن ۴ بنا گذاشته شد. در هر حال قدمت این کهن ترین کلیسای غاری شکل به قرن ۷ می رسد. در آن زمان به Ayrivank (غار و صومعه) نام داشته و بخشی از آن با حمله اعراب در سال ۹۲۳ از بین رفته است. در جوار صومعه، در قسمت سمت چپ به روی تپه، سلول های رهبانی غار مانندی که توسط راهبان ساخته شده اند قابل مشاهده است. درخت ها با پراکندگی نقطه وار تا آن سوی صومعه در نزدیکی رودخانه امتداد دارند. بنا به روایات، اگر دعا یا آرزویی دارید باید تکه ای از پارچه لباس تان را به درختی در نزدیکی صومعه گره بزنید تا آرزویتان به حقیقت بپیوندد. در داخل صومعه گغارت، دو کلیسا در قرن ۱۳ ساخته شده است. 

ساختار اصلی کلیسا در ۱۲۱۵ ساخته شده و ورودی مجاور که بزرگ تر از کلیسا می باشد با سقفی پیچیده و حکاکی شده (داری ۹ قوس) در سال های ۱۲۱۵-۱۲۲۵بنا شده است. بیرون کلیسا بالاتر از درب جنوب، نشان خانواده شاهزاده زاکاریان دیده می شود که یک شیر سلطنتی همانند نماد های سلطنتی اقوام شرقی است. سمت راست راهرو، دو ورودی سنگی وجود دارد.

گغارد در ارمنستان

ورودی سمت چپ  که به سال ۱۲۴۰ ساخته شده، شامل حوضچه ای است که از آب چشمه پر می شود. آب این چشمه مقدس بوده و خوش شانسی می آورد. روایت است که پاشیدن مقداری از این آب بر بدن سبب شادابی و جوانی پوست می شود. 

سمت راست، کلیسای کوچکی دیده می شود که در سال ۱۲۶۳ ساخته شده و شامل چهار ستون و مقبره شاهزاده Papaq Proshian  و همسرش ، Hruzakan  می باشد. بر روی این مقبره تصویر دو شیر زنجیر شده و یک عقاب به عنوان یادبود این خانواده حک شده است. 

سمت چپ، پله هایی سنگی به روی تپه ۱۰ متری تراشیده شده از سنگ خام می باشد. با توجه به اینکه این کلیسای کوچک از سنگ های اطراف حک شده، ابعاد آن خارق العاده است. وضعیت آکوستیک این مکان بسیار شگفت انگیز است. در گوشه، دریچه ای وجود دارد که رو به کلیسای پایین می باشد. سمت راست کلیسا، پله هایی قرار دارد که به سلول راهبان می رسد.

در این مسیر همچنین خاچکارهای (صلیب حکاکی شده از سنگ) متعددی دیده می شوند. در خارج از صومعه، مکان مخصوصی برای مراسم قربانی نیز وجود دارد. 

بی شک بازدید از صومعه گغارت، با سنگ برش ها و مقبره های منحصر به فردش که به خوبی حفظ شده و نمونه کاملی از معماری قرون وسطای ارامنه و هنر تزئینی آنان است، یکی از فراموش نشدنی ترین خاطرات شما را در سفر ارمنستان خواهد بود.

صومعه گغارد؛ جاذبه منحصر به فرد ارمنستان/کلیسایی که در غار است!

صومعه گغارد؛ جاذبه منحصر به فرد ارمنستان/کلیسایی که در غار است!

صومعه گغارد؛ جاذبه منحصر به فرد ارمنستان/کلیسایی که در غار است!
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار