gardeshban.ir

رئیس موزه ملی ایران گفت: بیش از ۹۵ درصد آثار این موزه مربوط به کاوش‌های قبل از انقلاب است و ضروری است که یافته‌های کاوش‌های جدید هم به مجموعه‌های موزه ملی ایران افزوده شود.
کد خبر: ۲۲۹۲۶
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 29
گردشبان (gardeshban.ir) :

جبرییل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران روز سه شنبه در هفدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران که در موزه ملی برگزار شد، گفت: مفتخریم در آستانه نوروز طبیعت، نوروز باستان‌شناسان را با برگزاری هفدهمین گردهمایی سالانه جشن بگیریم.

وی افزود: این همایش که نتایج فعالیت‌های یک سال کاری باستان‌شناسی ایران را در بر گرفته است، با تلاش همکاران‌مان در پژوهشگاه و پژوهشکده باستان‌شناسی محقق شده است.

نوکنده گفت: نمایشگاه هفدهمین همایش سالانه باستان‌شناسی ایران با حدود ۱۲۳ شی از محوطه‌های چگاسفلی، لیارسنگ‌بن، بازه‌هور، چهرآباد، سگزآباد، امیرآباد و آجرپزی بازه زمانی هزاره چهارم پیش از میلاد، عصر مفرغ، عصر آهن و دوره ساسانی را پوشش می‌دهد.

وی درباره مهمترین شی این نمایشگاه که یک دندان انسان است، گفت: این دندان بیش از چهل هزار سال قدمت دارد و در اواخر دهه ۱۳۷۰ در غار وزمه در نزدیکی شهر اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه کشف شد.

نوکنده افزود: بررسی میکرو سی تی اسکن این دندان توسط پژوهشگران دانشگاه فرانسوی و موزه ملی نشان داد که مربوط به انسان نئاندرتال است. این کشف برای اولین بار به‌طور قاطعی ثابت کرد که انسان نئاندرتال در ایران هم می‌زیسته است.

وی افزود: از دیگر اشیا شاخص این نمایشگاه استل‌های سنگی چگاسفلی است که کهن‌ترین استل‌های منقوش پیش‌از تاریخ ایران است. پیکره‌های شیشه‌ای دوره اشکانی محوطه لیارسنگ‌بن به شکل لاک‌پشت و مشت گره کرده و پارچه‌ها و دست‌کش چرمی معدن چهرآباد زنجان و گچبری‌های ساسانی بازه‌هور خراسان که یادآور آثار بندیان دره‌گز هستند.

رئیس موزه ملی ایران گفت: نمایشگاه‌هایی از این دست، علی‌رغم پیچیدگی‌هایی که در برگزاری آن‌ها وجود دارد از قبیل حفاظت و مرمت اشیا و انتقال از استان‌ها، به سان خون تازه‌ای هستند که در رگ‌های موزه‌های کشور جاری می‌شود و موزة ملی ایران این شانس را داشته است که با مشارکت پایاپای در برگزاری کنگره‌های باستان‌شناسی، هرساله شاهد ورود اشیائی از تازه‌ترین کشفیات باستان‌شناسی ایران باشد و این فرصت برای بازدیدکنندگان و کارکنان موزه ملی ایران اهمیت بسیار دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه برخی از این آثار شاخصه ملی دارند و باید در جایگاه ملی هم قرار بگیرند، امیدوارم بخشی از این آثار به صورت دائم در موزه ملی ایران باقی بماند تا نماینده فرهنگ‌های مناطق مختلف کشور در موزه ملی ایران باشند.

نوکنده گفت: نکته قابل ذکر این است که بیش از ۹۵ درصد آثار موزه ملی ایران مربوط به کاوش‌های قبل از انقلاب است و ضروری است که یافته‌های کاوش‌های جدید هم به مجموعه‌های موزه ملی ایران افزوده شود.
 
ایرنا



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار