gardeshban.ir

اثرات منفی علاوه بر افرادی که قصد سفر دارند بر کارکنان این صنعت نیز مشهود خواهد بود. و بر اساس نظرات کارشناسان اقتصادی انتظار میرود که تا پیش از سال 2023 بازیابی شرایط به طور کامل میسر نباشد.
کد خبر: ۲۴۷۱۷
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 16
گردشبان (gardeshban.ir) :

به گزارش دیده بان گردشگری ایران ، پیمان ماهور کارشناس گردشگری و کارآفرینی در یادداشتی با عنوان "شوک دو مرحله ای ویروس کرونا به صنعت جهانی گردشگری" به بررسی نحوه اثرگذاری کرونا بر صنعت گردشگری پرداخته است. متن این یادداشت به‌شرح ذیل است:

حتی با کاهش اثرات منفی ویروس کرونا، شاهد تبعات شدید اپیدمیک آن بر صنعت جهانی گردشگری خواهیم بود . آژانس های مسافرتی، هتل ها، خطوط هوایی، رستوران ها ، زنجیره تامین هریک و به طور کلی تاسیسات گردشگری در چند ماه آینده با محدودیت های شدید ناشی از همه گیر شدن ویروس کرونا مواجه خواهند بود، و پس از آن نیز تبعات ثانویه گریبان گیر این صنعت خواهد بود، در وضعیت کنونی نه تنها با لغو بسیاری از پروازها مواجه بودیم ، که بسیاری از سفر های چند ماه آینده نیز به طور حتم تحت تاثیر قرار گرفته است و برنامه سفر های از پیش برنامه ریزی شده در سراسر دنیا در حاله ای از ابهام است .

انتظار کاهش چشم گیر سفرها در تمام کشور ها به حدی است که مدیر اجرایی گروه هتل‌های زنجیره‌ای بزرگ هیلتون اثرات حداقل یک ساله ای را برای این گروه هتل ها پیش بینی میکند، که شش ماه نخست ناشی از محدودیت های اعمال شده جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و شش ماه دیگر زمان لازم برای بازیابی شرایط پیشین است.


اما در براوردی واقع بینانه تر اگر تبعات تشدید ویروس کرونا همانند ویروس سارس ، 9 ماه به طول بیانجامد، این مدت از عدم بهره وری و فعالیت به خودی خود صدمات سنگینی به خطوط هواپیمایی و هتل ها وارد میکند که از مهم ترین و اولین لطمات وارد شده افزایش شدید نرخ بیکاری در این حوزه خواهد بود. که مدت زمان بازیابی وضعیت پیشین برای هتل ها به مراتب مدت زمان بیشتری نسبت به حوزه حمل و نقل هوایی و جاده ای به طول خواهد انجامید.


 راهکارهای کاهش خسارات وارده به صنعت گردشگری در طول بحران کرونا

اثرات منفی کوید-19 جهانی بوده و کشورهای پیش رو در گردشگری مانند اسپانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ایالات متحده و ... بیش از سایر کشور ها با آن دست و پنجه نرم خواهند کرد، در این شرایط این سوال مطرح میگردد که آینده صنعت گردشگری چگونه خواهد بود و چه راهکارهایی برای به حداقل رساندن خسارات وارد شده وجود دارد  ؟

بر اساس گزارش های شورای جهانی گردشگری و سفر (WTTC)  براثر شرایط موجود نزدیک به 50 میلیون شغل مرتبط با سفر و گردشگری در خطر است . بنابر این اثرات منفی علاوه بر افرادی که قصد سفر دارند بر کارکنان این صنعت نیز مشهود خواهد بود. و بر اساس نظرات کارشناسان اقتصادی انتظار میرود که تا پیش از سال 2023 بازیابی شرایط به طور کامل میسر نباشد.

از نگاه داخلی خوشبختانه در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در زمینه جذب گردشگر خارجی موفق عمل شده که ادامه آن رویه و تقویت اقدامات صورت گرفته میتواند در بازیابی شرایط بسیار موثر باشد، همچنین در نظر گرفتن بسته های مشوق گردشگری و ارائه قیمت های رقابتی برای سفر که مطمئناً پس از پایان شرایط قرنطینه از نیاز های روحی تمام ایرانیان و مردمان جهان است، میتواند محرک بسیار خوبی برای ترمیم زیان وارد شده باشد . به طور کلی میتوان از هم اکنون شرایطی را برای دوران 
پسا کرونا ایجاد کرد که از مهم ترین آن ها عبارت اند از:

  • هماهنگی های لازم جهت سهولت صدور روادید تا حد امکان،؛ همچنین کاهش قیمت آن برای گردشگران خارجی
  • کاهش مالیات بر کالا و خدمات گردشگری و همچنین مالیات بر ارزش افزوده و بخشودگی یا کاهش مالیات ارائه دهندگان خدمات در این حوزه
  • افزایش بودجه تبلیغات و معرفی مقاصد گردشگری در داخل و خارج کشور  

به هر میزانی که رویادهای گردشگری و سفر ها  لغو گردند، ضربات وارد شده بر این صنعت سنگین تر خواهد بود، اما قطعا با توجه به زیر ساخت های ایجاد شده در داخل کشور در سال های اخیر و تصمیمات صادره از وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از اثرات دومینو وار جلوگیری خواهد شد و با همکاری تمام اعضای جامعه گردشگری ایران از اثرات و تبعات منفی این بیماری بر اقتصاد و رشد گردشگری با موفقیت عبور خواهیم کرد.
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار