gardeshban.ir

سر سرباز هخامنشی بعد از حدود یک سال همچنان در تور گردشگری قرار دارد و مردم در استان های مختلف کشور این نقش برجسته را از نزدیک بازدید کردند.
کد خبر: ۲۴۷۸۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
سر سرباز هخامنشی یکی از چندین سنگ برجسته منقوش به سربازان هخامنشی از پلکان شرقی کاخ آپادانا مجموعه تخت جمشید است که سال‌ها پیش (احتمال داده شده حوالی سال ۱۳۳۶) آن را از پله شماره ۱۹ پلکان شرقی کاخ آپادانای تخت جمشید ربوده شد.

پس از آن فردی به نام خانم برنت در سال ۱۹۷۴ سر سرباز هخامنشی را از یک حراجی با عنوان «حراجی ساتبی نیویورک» خرید و این اثر دزدیده شده را به مدت ۳۰ سال در اختیار خود نگه داشت. او بعد از آن در مارس ۲۰۰۵ میلادی تصمیم به فروش آن از طریق حراجی کریستیز کرد و ایران همان موقع متوجه حراج یک اثر تاریخی شد که سال‌ها پیش از تخت جمشید دزدیده بودند.

در این خصوص سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدامات قضائی خود را مبنی بر توقیف حراج و طرح دعوی برای استرداد سر سرباز هخامنشی به ایران آغاز کرد اما دادگاه لندن در تاریخ ۲۰ مارس ۲۰۰۷ میلادی حکم به نفع دارنده فعلی اثر ساکن فرانسه صادر کرد.

پس از آن در مرداد ماه سال ۹۷ یک قاضی در نیویورک حکم داد که سرسرباز هخامنشی که ۸۰ سال قبل از ایران ربوده شده بود بار دیگر به این کشور بازگردد.

اقدامات بالاخره به ثمر نشست و پس از ۸۰ سال سرسرباز هخامنشی به ایران برگشت و طی این مدت در استان‌های مختلف به نمایش درآمده است.

در این خصوص مدیر پایگاه میراث جهانی گفت: تاکنون سر سرباز هخامنشی به فارس نیامده و همچنان در نمایشگاه‌ها و یا موزه‌های مختلف در سطح کشور در معرض دید مردم قرار می‌گیرد.

حمید فدایی با اشاره اینکه مانند این نقش برجسته صدها نقش برجسته دیگر در تخت جمشید وجود دارد، توضیح داد: تعداد قابل توجهی نقش بر جسته مانند سرسرباز هخامنشی در مجموعه تخت جمشید وجود دارد که مردم می‌توانند بعد از عادی شدن زندگی از اینها دیدن کنند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: سربازهخامنشی اوایل سال ۹۸ به کشور بازگشت و با توجه به سیاست‌ها و برنامه ریزی های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این لوح در استان‌های سراسر کشور به نمایش درآمد تا علاقه مندان، این میراث جهانی فارس را از نزدیک ببینند.

وی بیان کرد: در واقع در حال حاضر این سرباز در یک تور گردشگری به سر می‌برد و به شهرهای مختلف استان‌ها سفر می‌کند و طبق برنامه ریزی ها به خانه خودش باز خواهد گشت اما زمان آن مشخص نیست.

فدایی گفت: به دنبال آن هستیم که این نقش برجسته را در همان محلی که به سرقت رفته نصب کنیم و به طور حتم در آینده‌ای نزدیک سرسرباز هخامنشی در جای اصلی نصب می‌شود.


مهر



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار