gardeshban.ir

کرمان یکی از استان‌های پهناور جنوب شرقی ایران است که جاذبه‌های تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. فهرستی از برترین جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی کرمان برای شما در این مقاله تهیه شده است.
کد خبر: ۲۴۸۰۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
استان کرمان در جنوب‌شرقی ایران، پهناورترین استان کشور است. کرمان در حدود هفت هزار جاذبه‌ی تاریخی دارد که ۷۰۰ مورد از آن‌ها در فهرست آثار ملی ثبت شده است. این استان بین استان‌های یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس قرار گرفته است. جاذبه‌های تاریخی فراوان، این استان را جزو پنج شهر تاریخی قرار داده است. در این مطلب فهرستی از برترین جاذبه‌ی گردشگری این استان تهیه شده است که می‌تواند راهنمای سفر شما به این استان باشد.

۱. مجموعه گنجعلی‌خان

مجموعه گنجعلی‌خان کرمان دارای چندین بنای مختلف است که از عهد صفوی به یادگار مانده است. این مجموعه به همت گنجعلی خان که حاکمی در دوران شاه عباس صفوی بود، ساخته شد. مجموعه گنجعلی‌خان کرمان، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۴۷ ثبت ملی شده است.

میدان گنجعلی خان که به‌شکل مستطیل است، مجموعه‌ای از عناصر شهر را به دور خود جمع کرده است. بازار گنجعلی‌خان این مجموعه، همچون سایر بازارهای سنتی ایران، معماری دیدنی و جذابی دارد که صرف قدم زدن در آن تجربه‌ای لذت‌بخش را برایتان به ارمغان می‌آورد. حمام این مجموعه نیز اکنون به موزه مردم‌شناسی کرمان تبدیل شده و در کنار بازدید از موزه، زیبایی بنا نیز بسیار دیدنی و ستودنی است. ضرابخانه گنجعلی‌خان که اکنون به موزه سکه تبدیل شده است، مجموعه‌ای از سکه‌های قدیمی را در کنار هم جمه کرده تا پذیرای علاقه‌مندان باشد.

دیگر بخش‌های این مجموعه شامل آب‌انبار، مدرسه، کاروان‌سرا و سرای گنجعلی‌خان است که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. همچنین برای دسترسی به مجموعه گنجعلی‌خان می‌توانید به مرکز قدیمی شهر کرمان مراجعه کنید.

۲. حمام وکیل

حمام وکیل کرمان بنای باشکوهی است که از معماری زندیه-قاجاریه تاثیر گرفته و از معروف‌ترین جاهای دیدنی کرمان است. این بنا دو بخش رختکن و گرمخانه دارد. بنای حمام وکیل در سال ۱۲۸۰ ساخته و در سال ۱۳۶۹ بازسازی شد. حمام وکیل کرمان اکنون به چایخانه سنتی تبدیل شده است و گردشگران در آنجا با فالوده کرمانی، چای و انواع نوشیدنی پذیرایی می‌شوند. در بخش گرمخانه نیز می‌توانید غذاهای محلی کرمان را امتحان کنید.

۳. گنبد جبلیه

گنبد جبلیه بنایی سنگی است که از دوران ساسانی به یادگار مانده است. این گنبد تنها بنای سنگی موجود در کرمان است. برای دسترسی به گنبد جبلیه، به شرق شهر کرمان و نزدیکی پارک پردیسان کرمان مراجعه کنید. داخل این مجموعه موزه‌ی سنگ کرمان قرار دارد که می‌توانید از موزه نیز دیدن کنید.

۴. ارگ بم

ارگ بم بنایی خشتی و باشکوه است که متاسفانه بخش زیادی از آن در زلزله سال ۱۳۸۲ تخریب شد. این بنا اکنون در حال بازسازی است و بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود. ارگ بم بزرگ‌ترین بنای خشتی دنیا بوده است. این مجموعه در واقع دژی بزرگ و پرابهت است که ارگ، بخشی از آن را تشکیل داده است. اما کلیه این مجموعه را ارگ بم می‌نامند.

۵. ارگ راین

ارگ راین دومین بنای خشتی عظیم در دنیا است. ارگ راین نیز در کرمان، در جنوب غربی شهر راین واقع شده است. سالانه گردشگران بسیاری از این بنای باشکوه و عظیم بازدید می‌کنند.

۶. جنگل پردیسان

جنگل پردیسان قائم کرمان در کوه‌های صاحب الزمان این شهر قرار دارد. درختان جنگل تماما دست‌کاشت بوده و از این نظر در ایران عنوان بزرگ‌ترین جنگل را دارد. این جنگل مکانی برای تفریح و سرگرمی طبیعت دوستان و خانواده‌ها است. کوه‌های این بخش همواه پذیرای علاقه‌مندان به ورزش کوهنوردی هستند. بر بلندای این جنگل که بام کرمان است، می‌توانید چشم‌اندازی زیبا از شهر کرمان را ببینید.

۷. باغ شازده ماهان

باغ شاهزاده یا شازده در دو کیلومتری شهر ماهان قرار دارد. این باغ متعلق به دوره‌ی قاجار است. باغ شاهزاده جزو ۹ باغ ایرانی است که در یونسکو ثبت جهانی شده است. اطلاعات باغ به ۳۵ زبان ترجمه شده و در نقشه گردشگری این سازمان قرار دارد. باغ فتح آباد کرمان که در روستای اختبارآباد قرار دارد، الگوی ساخت باغ شازده بوده است.

۸. باغ فتح آباد

باغ فتح آباد در روستای اختیار آباد (۲۵ کیلومتری کرمان) قرار دارد و متعلق به دوره قاجار است. بنای باغ یادبودی از فضل‌علی‌خان بیگلربیگی است. وی یکی از حاکمان کرمان بوده است. باغ فتح آباد محل حکمرانی یکی از حاکمان کرمان بوده است. از وسط این باغ آب قنات عبور می‌کند و عمارت‌های چهار فصل، عمارت مرکزی و برج و باروی آن باعث شده این باغ به مکانی مفرح و زیبا تبدیل شود.

۹. موزه هنرهای معاصر صنعتی

موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان آثاری از هنرمندان مشهور جهان را در خود دارد. همچنین نیمی از آثار موزه متعلق به استاد سید علی اکبر صنعتی است و بقیه آثار مربوط به ۸۳ هنرمند معاصر ایرانی و ۱۶ هنرمند خارجی است. دسترسی به این موزه از طریق خیابان شریعتی و حد فاصل میدان باغ ملی و چهار راه طهماسب آباد امکان‌پذیر است.

۱۰. کتابخانه ملی کرمان

کتابخانه ملی کرمان متعلق به دوره پهلوی اول است. این کتابخانه در خیابان شهید رجایی، خیابان خورشید قرار دارد. این اثر که در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۷۸ ثبت ملی شده است، دارای ساختمان زیبای یک طبقه‌ای با نمای آجری است و محوطه بسیار زیبایی دارد.

۱۱. آبشارهای سیمک

آبشارهای سیمک در ۳۵ کیلومتری شمال کرمان در روستای کوهپایه قرار دارند. این ناحیه امکانات مناسبی از جمله اردوگاه دارد که باعث شده گردشگران زیادی به این ناحیه مراجعه کنند. ۱۳ آبشار موجود در سیمک همواره پذیرای کوهنوردان و صخره نوردان است. صعود به این آبشارها نیازمند تجهیزات و مهارت خاص است.

۱۲. پیست اسکی سیرچ (Sirch)

پیست اسکی سیرچ بزرگ‌ترین پیست اسکی جنوب شرق کشور است که در کرمان قرار دارد. این پیست به فاصله یک ساعت از تل گندم بریان قرار دارد. پیست اسکی سیرچ مکانی مناسب و مفرح برای تفریحات زمستانی است. برای دسترسی به این پیست، از جاده قدیم کرمان - بم وارد جاده سیرچ شوید. بعد از عبور از تونل سیرچ در دامنه سمت راست تونل، پیستی طبیعی از برف و یخ قرار دارد.

۱۳. گندم بریان

شرق رودخانه‌ی شور شهداد، منطقه گندم‌بریان به‌عنوان گرم‌ترین نقطه‌ی کره زمین و یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های دنیا قرار دارد. تمام سطح گندم‌بریان یا گندم‌برشته از سنگ‌ها و گدازه‌های آتشفشانی پوشیده شده و سیاهی سطح زمین و شکل عجیب سنگ‌ها باعث جذب بیشتر نور خورشید و بالارفتن بیش از حد دما می‌شود. اینجا به «ماه زمین» شهرت دارد و در فصل زمستان و اوایل بهار به بهشتی تبدیل می‌شود که گردشگران بدون دغدغه گرمازدگی از آن بازدید می‌کنند.

۱۵. یخدان مویدی

یخدان مویدی از آثار تاریخی و جاهای دیدنی شهر کرمان است. این بنا در خیابان ابوحامد قرار دارد. کرمانی‌ها با استفاده از ابداعات و ابزارهایی منحصربه‌فرد به نام قنات، حفر کانال در عمق زمین، ساخت آب‌انبارها و یخدان‌ها زندگی بهتری را برای خود ساخته بودند. هر قنات آب مورد نیاز آب‌انبارها را تامین می‌کرد و از زیرزمین به این مکان‌ها متصل بود. آب‌انبارها نیز آب مورد نیاز یخدان‌ها را تامین می‌کردند و یخدان‌های بزرگ نیز قنات اختصاصی داشتند. در واقع می‌توان گفت قبل از اختراع برق، در این شهر از یخچال استفاده می‌شده است. یخدان مویدی در تاریخ ۲ آبان ۱۳۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار