gardeshban.ir

نام کلیسای تادئوس مقدس یا قره کلیسا به همراه نام کلیسا‌های سن استپانوس و زور زور در ۱۷ تیرماه سال ۱۳۸۷ برابر با ۷ ژوئیه ۲۰۰۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.
کد خبر: ۲۸۱۰۸
تاریخ انتشار : شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۹-1399 April 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
کلیسای تادئوس مقدس یا قره کلیسا به عنوان اولین کلیسای جامع جهان مسیحیت شناخته می‌شود.

در خصوص چرایی و چگونگی ساخت قره کلیسا باید گفت یکی از حواریون مسیح که برای تبلیغ دین مسیحیت به جنوب منطقه ارمنستان آمد به همراه گروهی از افراد که به دین مسیحیت روی آورده بودند به دستور پادشاه وقت ارمنستان شکنجه شده و به قتل رسید. او در مکانی که امروز با نام کلیسای تادئوس مقدس شناخته می‌شود، به خاک سپرده شد این کلیسا در روستای قره کلیسای شهرستان چالدران قرار گرفته است.

مورخان سدهٔ هشتم هجری به بعد گاهی با نام قره کلیسا یادی از کلیسای تادئوس مقدس کرده‌اند. قسمت شرقی بنای کلیسای تادئوس مقدس با سنگ سیاه ساخته شده است.

کلیسای تادئوس مقدس یا قره کلیسا در طول عمر خود دستخوش اتفاقات زیادی شده است. بخش وسیعی از این کلیسا در زمان حمله چنگیزخان مغول تخریب شد، اما بعد‌ها با همت خواجه نصیرالدین طوسی مرمت شد.

بنای کلیسای تادئوس مقدس در سده ۱۴ میلادی نیز به دلیل وقوع زلزله بار دیگر خراب شد، اما این بار هم به همت اسقف زاکاریا و ۲ تن از برادرانش بازسازی شد.

کلیسای تادئوس مقدس یا قره کلیسا؛اولین کلیسای جامع جهان مسیحیت

کلیسای تادئوس مقدس یا قره کلیسا؛اولین کلیسای جامع جهان مسیحیت

کلیسای تادئوس مقدس یا قره کلیسا؛اولین کلیسای جامع جهان مسیحیت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار