gardeshban.ir

کلنگ احداث موزه منطقه‌ای کرمانشاه اوایل دهه پنجاه بود که به زمین زده شد. پروژه ای که قرار بود محلی برای حفظ، نگهداری و نمایش اشیاء تاریخی کشف شده در دیار باستانی کرمانشاه باشد، اما با گذشت پنجاه سال این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده است.
کد خبر: ۳۳۳۶۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹-1399 August 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
اعتبارات قطره چکانی که در دهه های گذشته به این پروژه تزریق می‌شد، باعث شد تا روند پیشرفت فیزیکی آن بسیار کند پیش برود. تا اینکه در اواخر دهه هشتاد یعنی سال ۱۳۸۸ با خارج شدن پروژه موزه منطقه‌ای کرمانشاه از ردیف موزه‌های بزرگ کشور عملا بودجه‌های آن هم قطع شد و این پروژه نیمه کاره ماند.

طی یک دهه گذشته متولیان میراث فرهنگی استان بارها تلاش کردند تا طلسم پنجاه ساله این پروژه را بشکنند و آن را به سرانجامی برسانند، اما این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نرسید.

فرسودگی این بنای نیمه کاره قدیمی هم در یکی دو سال اخیر این گمانه را از سوی کارشناسان مطرح کرد که آیا ساختمانی با این قدمت، می‌تواند محافظ مناسبی برای اشیاء تاریخی ارزشمند کشف شده در استان باشد، یا خیر.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در پاسخ به این پرسش تاکید دارد که بر اساس نظر کارشناسان با مقاوم سازی ساختمان موزه منطقه ای کرمانشاه می‌توان آن را به عنوان موزه بزرگ استان تکمیل و به بهره برداری رساند.

امید قادری در تشریح آخرین وضعیت پروژه موزه منطقه ای کرمانشاه اظهار کرد: باتوجه به بلاتکلیفی چندین دهه‌ای این پروژه، در چند ماه گذشته رایزنی‌هایی را با استاندار برای تعیین تکلیف این پروژه انجام دادیم.

وی تصریح کرد: در نشستی هم که دوماه پیش با حضور استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان درخصوص این پروژه داشتیم، مقرر شد تا در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان موضوع را با ایشان مطرح کنیم تا اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه را بگیریم.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سفر چندی پیش آقای نوبخت به کرمانشاه این موضوع مطرح و قرار براین شد تا حدود ۱۲ میلیارد تومان به آن اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه اخیرا هم نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه از پروژه موزه منطقه ای کرمانشاه بازدید داشتند، اضافه کرد: درصورتی که ۱۲ میلیارد تومان درخواستی که مورد موافقت قرار گرفته به این پروژه تخصیص یابد، می‌توانیم تا پیش از پایان دولت آن را تکمیل و به بهره برداری برسانیم.

قادری یادآورشد: بعد از سفر آقای نوبخت به کرمانشاه تاکنون چندین بار پیگیری‌هایی را از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای اخذ اعتبارات وعده داده شده داشته ایم و امیدواریم بزودی آن را تخصیص دهند.

وی یادآورشد: براساس برنامه ریزی‌ها، با تخصیص این اعتبار علاوه بر مقاوم سازی و تکمیل پروژه، یک مخزن امن اضطراری را نیز در آن خواهیم ساخت تا در مواقع بحرانی همچون سیل و زلزله اشیاء تاریخی را به آن مخزن انتقال دهیم.

قادری تاکید کرد: اگر این اعتبار بزودی تخصیص پیدا کند، می‌توانیم ظرف مدت شش ماه پروژه موزه منطقه ای کرمانشاه را به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از اشیاء تاریخی کشف شده استان به دلیل نداشتن فضایی برای نگهداری و نمایش در موزه‌های دیگر استان‌ها نگهداری می شوند، عنوان کرد: با راه اندازی موزه منطقه ای کرمانشاه علاوه بر اینکه حفظ، نگهداری و نمایش این میراث‌های تاریخی بجای مانده در داخل استان انجام می‌شود، می‌توانیم با موزه‌های استان‌های دیگر همکاریهایی مانند تبادل اشیاء تاریخی برای نمایش داشته باشیم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار