gardeshban.ir

دو برگ مسروقه قرآن کریم به خط کوفی بر پوست متعلق به سده‌های ۳ و ۴ هجری قمری از مجموعه آستان شیخ صفی الدین اردبیلی است.
کد خبر: ۳۵۵۷۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹-1399 October 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
در پی درج خبری در کانال تلگرامی آقای مرتضی کریمی نیا با عنوان ” نشانی از یک سرقت در موزه ملی ایران؛ ضرورت بازگرداندن دو برگ مسروقه از نسخه ۴۲۸۹ موزه ملی ایران»و بازنشر آن در پست توییتری صفحه شخصی حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان رییس محترم کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران و انتشار آن در یک رسانه در تاریخ ۲۰ دی ۱۳۹۹ با عنوان «دو برگ از قرآن موزه ملی ایران در لندن است؟ » موزه ملی ایران اعلام کرد که این نسخه به شماره اثر ۴۲۸۹ قسمتی از قرآن کریم به خط کوفی بر پوست متعلق به سده‌های ۳ و ۴ هجری قمری به قطع بیاضی ۲۴ × ۳۳ سانتیمتر از مجموعه آستان شیخ صفی الدین اردبیلی است که در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود.

جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران در این خصوص گفت: در کاتالوگی که موزه ملی ایران به مناسبت گشایش موزه دوران اسلامی در زمان مدیریت شادروان احمد تهرانی مقدم در تابستان ۱۳۷۵ منتشر کرده، در صفحه ۲۵ این اثر معرفی شده و شماره صفحات این نسخه ۳۱۲ ذکر شده است (قدیر افروند ۱۳۷۵، هنر اسلامی ۱: گلچینی از قرآن‌های خطی موزه دوران اسلامی، جلد اول، موزه ملی ایران). بدین معنی که تعداد ۱۵۶ برگ که فاقد برگ‌های ۱۲۸ و ۱۳۷ است. در اصل سند تحویلی به موزه ملی ایران در تاریخ ۱۱/۴/۱۳۱۴ تعداد برگ‌ها ۱۵۸ برگ بوده است. همچنین شادروان بیانی نیز در کاتالوگ ” راهنمای گنجینه قرآن” که به مناسبت برگزاری نمایشگاه قرآن در فروردین تا خرداد سال ۱۳۲۸ چاپ شده است به تعداد ۳۱۶ صفحه اشاره دارد؛ لذا زمان مفقودی دو برگ مذکور حداقل به پیش از سال ۱۳۷۵ باز می‌گردد.

گفتنی است این اثر در نمایشگاه بین‌المللی لندن در سال ۱۹۳۱ نیز به نمایش در آمده بود.

موزه ملی ایران از آقای مرتضی کریمی‌نیا، قرآن پژوه، برای اطلاعات جدید و آگاهی بخشی درباره این دو برگ ارزشمند سپاسگزاری می‌کند و از همه ظرفیت‌های قانونی ملی و کنوانسیون بین‌المللی به ویژه کنوانسیون موسسه بین‌المللی یکنواخت‌سازی حقوق خصوصی پیرامون اشیاء فرهنگی مسروقه یا غیرقانونی خارج شده یونیدروآ ۱۹۹۵ و ظرفیت‌های دیپلماتیک برای استرداد این دو برگه تاریخی منقول اقدام خواهد نمود و گزارش آن را به اطلاع عموم خواهد رساند.


باشگاه خبرنگاران


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار