gardeshban.ir

وقتی برای سفرهای داخلی برنامه ریزی می کنید، شهرهای زیادی در ایران مشهور هستند که می توانند مقصدی بی نظیر برای سفر باشند؛ شیراز، شهری پرآوازه در کشورمان است که با زیبایی های بی نظیر خود نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان زبانزد همگان شده است.
کد خبر: ۳۵۸۶۶
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹-1399 October 29
گردشبان (gardeshban.ir) :

در شهر شیراز دیدنی هایی وجود دارند که از جاذبه های گردشگری و تاریخی گرفته تا جاذبه های طبیعی و باغ های ایرانی و هرکدامشان با زیبایی های منحصر به فرد خود در میان گردشگران داخلی و خارجی دارای محبوبیت خاصی هستند. 

در کل، شیراز از آن جمله شهرهایی است که حال و هوای بسیار خوشی در این شهر جریان دارد و سفری پر از آرامش و دلچسب در انتظار شماست. ما در راهنمای سفر شیراز تلاش کرده‌ایم آنچه برای سفر به شیراز لازم است بدانید را گرد بیاوریم. پس با مطالعه این مقاله و با خرید اینترنتی بلیط هواپیما عازم شهر شعرا و عرفا شوید.

معرفی شهر شیراز


شیراز در نیمه جنوبی ایران قرار دارد. شیراز، مرکز استان فارس و از زیباترین و کهن‌ ترین شهرهای ایران به شمار می رود که جذابیت‌ های تاریخی و طبیعی زیادی دارد و یکی از مقاصد مشهور در میان گردشگران داخلی و خارجی است. همچنین، شیراز به عنوان سومین شهر ایران از نظر قدمت و پنجمین شهر بزرگ کشور است. 

نام شیراز در کتاب‌ ها و اسناد تاریخی با نام های مختلفی همانند تیرازیس، شیرازیس و شیراز به ثبت رسیده و در دوران صفاریان، آل بویه و زندیان نیز به عنوان پایتخت ایران بوده است. شیراز و استان فارس محل پایه‌گذاری فرمانروایی‌های هخامنشیان و ساسانیان نیز بوده است. مشاهیر به نامی مانند سعدی، حافظ، فردوسی، شهریار، بابا طاهر، سنایی و بهار از اهالی شیراز بودند.

راهنمای سفر به شیراز | صفر تا صد سفر شیراز

آب و هوای شهر شیراز


شیراز در موقعیت جغرافیایی قرار دارد که چهارفصل بوده و دارای آب و هوای بسیار مطبوعی است. منطقه ای که از لحاظ آب و هوایی نیمه خشک بوده و میزان بارندگی در آن زیاد نیست. در کل، آب و هوای شیراز در بهار بسیار عالی بوده و یکی از بهترین فصل ها برای سفر همین فصل است زیرا آب و هوایی مطلوب و خنک در انتظار گردشگران است. تابستان شیراز آب و هوای گرمی دارد و شاید برای بعضی ها خشک و اذیت کننده باشد. اما در پاییز آب و هوایی بسیار خنک و دلپذیر در این شهر حاکم است. اما اگر دوست دارید هوای سرد و کوهستانی را تجربه کنید، پیشنهاد ما اینست تا زمستان را برای خرید بلیط هواپیما شیراز و آغاز سفرتان به این خطه انتخاب کنید.

بهترین زمان سفر به شیراز


اردیبهشت می تواند به عنوان بهترین زمان سفر به شیراز باشد. زیرا هم شکوفه های بهارنارنج، گل های رز و نرگس و بابونه زیبایی فوق العاده ای به این شهر بخشیده اند و هم از لحاظ هزینه اقامت نیز در حد معمول است. از سوی دیگر از شلوغی زمان نوروز و گرمای کلافه کننده تیر و امرداد هم خبری نیست. همچنین در فصل زمستان نیز به دلیل کم شدن تعداد مسافر به این شهر از لحاظ قیمت ها بسیار مقرون به صرفه است.

جاهای دیدنی و گردشگری شیراز


شیراز دارای جاهای دیدنی و تماشایی زیادی است که در ادامه به توضیح مختصری از هرکدام می پردازیم:

پاسارگاد : شهر پارسه یا پاسارگاد در ۱۳۶ کیلومتری جاده‌ شیراز-اصفهان قرار دارد و دربردارنده یکی از مشهورترین آثار تاریخی ایران یعنی آرامگاه کوروش بزرگ پایه‌گذار سلسله هخامنشیان است.

تخت جمشید : امکان ندارد به شهر شیراز سفر کنید و از مجموعه تخت جمشید بازدید نداشته باشید؛ بزرگ‌ ترین بنای باستانی ایران که نشان دهنده تاریخ آن شهر است و در ۶۰ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد. این بنا ترکیبی از معماری تمدن‌ های تحت پوشش هخامنشیان بوده است.

حافظیه : آرامگاه شاعر بزرگ ایرانی، حافظ شیرازی در شیراز قرار دارد که در هنگام شب بسیار رویایی بوده و حال و هوای خاصی دارد. این آرامگاه با نورپردازی زیبای خود فضایی فرح‌ بخش و آرام هدیه می دهد.

سعدیه : این مقبره نیز مربوط به شاعر مشهور کشورمان سعدی است و فاصله زیادی با حافظیه نداشته و در نزدیکی دروازه قرآن قرار دارد و یکی از مکان های دیدنی شیراز به شمار می رود. سعدیه در گذشته خانقاه و محل عبادت سعدی و یارانش بوده و تلفیقی از هنر معماری سنتی و مدرن است.

راهنمای سفر به شیراز | صفر تا صد سفر شیراز

ارگ کریمخانی : یکی از بزرگ ترین بناهای تاریخی و آجری شیراز است. بنای بیرونی ۱۲ متر ارتفاع دارد. در این ارگ، برجی کج شده به چشم می خورد. این برج ۳۰ درجه کج شده و به همین دلیل بین اهالی شهرت دارد.


عمارت شاپوری : یکی از جاهای دیدنی شیراز که در دوره پهلوی اول ساخته شده است. معماری این بنا بسیار دیدنی و منحصر به فرد است و تا سال ۱۳۷۸ به خاندان ثروتمند شاپوری تعلق داشته است.


باغ ایلخانی : یکی از جذاب‌ ترین جاهای دیدنی شیراز بوده و قدمت آن به دوره قاجار بر می گردد. این باغ زیبا یادگاری از محمدقلی خان ایلخان قشقایی است و در محله سه باغ شیراز واقع شده است. عمارتی در میان این باغ قرار دارد که دارای ایوانی دو ستونی بوده و سالن بزرگ پنج دری و راهروهایی با گوشواره‌ های زیبا دارد.


آرامگاه باباکوهی : یکی از جذاب‌ ترین جاهای دیدنی این شهر در کوه صبوری شیراز و سمت چپ دروازه قران واقع شده است و قدمت آن به دوره دیلمیان بر می گردد. در این کوه دو غار وجود دارد که در یکی از این غارها، آرامگاهی به نام ابوعبدالله محمد ابن عبدالله واقع شده و به نام باباکوهی شهرت دارد.


باغ جهان نما : این باغ یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز که روح آدمی را صفا می بخشد و در اطراف آن عمارت‌های زیبایی ساخته شده است. این باغ در نزدیکی حافظیه قرار دارد و جزو باصفاترین باغ های شیراز به شمار می رود. باغ جهان نما همراه با عمارت هشت ضلعی داخل آن بسیار دیدنی است.


باغ ملی شیراز : در میان جاهای دیدنی این شهر باغ ملی شیراز یکی از بهترین و دنج ترین جاهای دیدنی محسوب می شود. این باغ در چهارراه حافظیه قرار دارد و یکی از بزرگ‌ ترین و زیباترین پارک‌ های شیراز به شمار می رود. در این باغ درختان سرو کهنسال و کاج‌ های بلند قامتی را خواهید داشت که نشان دهنده قدمت این باغ هستند.


شاهچراغ : شاهچراغ مکانی زیارتی و مذهبی در شیراز است و آرامگاه احمد بن موسی کاظم پسر ارشد امام هفتم و برادر امام رضا (ع) بوده است. معماری حرم بسیار زیبا و چشم نواز است و دارای گچ بری و آینه کاری ها با نورهایی از گوشه و کنار این حرم است.


راهنمای سفر به شیراز | صفر تا صد سفر شیراز

چگونه به شیراز سفر کنیم؟


برای دسترسی به شهر شیراز چندین روش دارید که یکی از این روش ها سفر زمینی است و می توانید با استفاده از اتومبیل شخصی یا اتوبوس سفر کنید. سفر زمینی از تهران، با عبور از شهرهای قم، کاشان، اصفهان، شهرضا، آباده، منطقه‌ تاریخی ایزدخواست و سپس شهر مرودشت انجام می گیرد که در این مسیر از زیبایی های جاده ای نهایت لذت را خواهید برد. سفر به شیراز با اتوبوس همه روزه از پایانه های جنوب، غرب و بیهقی انجام می گیرد. سفر به شیراز روش دیگری نیز دارد که از طریق قطار انجام می گیرد و همه روزه قطار از شهر تهران به مقصد شیراز حرکت می کند. 

سفر هوایی طبق معمول آسان ترین روش برای سفر است که تنها کافیست با رزرو اینترنتی بلیط هواپیما سفرتان را آغاز کنید. سفر به شیراز همه روزه از فرودگاه مهرآباد تهران انجام می گیرد. از دیگر فرودگاه‌های بزرگ کشور نیز به شیراز پروازهایی در رفت و آمد هستند. مشهد، بندرعباس، تبریز و اصفهان از جمله این شهرها هستند.

فاصله و مدت سفر زمینی از تهران : از لحاظ مسافت ۹۳۰ کیلومتر بوده و در صورت استفاده از خودرو حدودا ۱۰ ساعت زمان نیاز دارید و در صورت استفاده از اتوبوس نیز حدودا ۱۲ ساعت زمان می برد.

فاصله و مدت سفر با قطار : مسافت ریلی بین این دو شهر نیز ۹۲۴ کیلومتر بوده و حدودا ۱۵ ساعت طول می کشد.

مدت سفر هوایی از تهران : مسافت هوایی ۶۸۲ کیلومتر بوده و یک ساعت و نیم زمان طول می کشد.

حمل و نقل عمومی در شیراز


وسایل نقلیه عمومی در شهر شیراز عبارتند از اتوبوس های شهری، مترو، تاکسی و تاکسی‌های اینترنتی.

اتوبوس در شیراز به عنوان وسیع ترین شبکه حمل و نقل عمومی است. ولی ممکن است استفاده از این وسیله نقلیه کمی زمان بر باشد. در تمام سطح شهر اتوبوس ها در مسیرهای مختلف حرکت می کنند و برای استفاده از اتوبوس می توانید از کارت های اعتباری برای پرداخت هزینه بلیت اتوبوس استفاده کنید. کارت های اعتباری نیز از باجه های کنار ایستگاه های اتوبوس قابل تهیه است.

مترو در شهر شیراز فعلا تکمیل نشده است و فقط یکی از خطوط آن فعالیت دارد که از جنوب شرق به شمال غرب امتداد دارد و مکان های دیدنی در نزدیک ایستگاه های مترو وجود دارند. برای تهیه بلیت متروی شیراز می توانید از ایستگاه های مترو خریداری کنید یا اینکه می توانید از توکن استفاده کنید. توکن نام بلیت اعتباری مخصوص شیرازی هاست که قابلیت شارژ مجدد دارد و برای پرداخت بلیت مترو مورد استفاده قرار می گیرد. توکن دارای دو نوع تک سفره و دوسفره است. 

تاکسی شیراز نیز چند نوع تاکسی ویژه فرودگاه، تاکسی گردشگری، تاکسی بی سیم، تاکسی ترمینال، تاکسی آنلاین و همچنین تاکسی خطی است. شیراز شهری وسیع و بزرگی است و برای دسترسی به جاذبه های گردشگری و دیدنی این شهر باید از حمل و نقل عمومی استفاده کنید. 

مخصوصا که برخی از جاذبه های مشهور در خارج از شهر قرار دارند و برای دسترسی می توانید از تاکسی های آنلاین یا تاکسی های شهری بهره بگیرید.
نشانی فرودگاه شیراز : بلوار مدرس، میدان گل سرخ (میدان الله)، خیابان دکتر شاه‌ چراغی، فرودگاه بین‌ المللی شهید دستغیب شیراز. 

برای دسترسی به مرکز شهر از این فرودگاه می توانید از تاکسی هایی که در مقابل این فرودگاه قرار دارند استفاده کنید.

نشانی پایانه مسافربری شیراز : بلوار ساحلی شرقی، خیابان کاراندیش، ترمینال بزرگ شیراز. برای دسترسی به مرکز شهر می توانید از تاکسی های موجود در ترمینال یا اتوبوس های شرکت واحد استفاده کنید.

نشانی ایستگاه راه آهن شیراز : ابتدای جاده سپیدان، بعد از ورودی شهر جدید صدرا، جلوتر از مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس، ایستگاه راه آهن شیراز. برای دسترسی به مرکز شهر می توانید از تاکسی های موجود در ایستگاه راه آهن استفاده کنید.

هتل ها و محل های اقامت در شیراز


شیراز به عنوان شهری بزرگ انواع هتل و محل‌های اقامتی را در اختیار دارد و گردشگران براساس بودجه و سلیقه شان می توانند از میان آنها انتخاب کرده و اقامتی شیرین و خاطره انگیز داشته باشند. ما نیز در این مقاله می خواهیم چند مورد از این هتل ها را برایتان نام می‌بریم:

هتل های ۵ ستاره: هتل بزرگ شیراز، هتل زندیه.

هتل های ۴ ستاره: هتل پولادکف، هتل رویال، هتل سنتی نیایش، هتل هفت دریا.

هتل های ۳ ستاره یا هتل آپارتمان ها: هتل آپارتمان جام جم، هتل تالار، هتل اطلس، هتل آپارتمان هدیش، هتل درباری، هتل آپارتمان رز ریحان، هتل بین الحرمین، هتل صدرا، هتل وکیل، هتل جهان نما.

مهمانپذیرها: هتل لطفعلی خان، هتل آناهیتا، هتل آریانا، هتل نصیر الملک، هتل آپارتمان شمس، هتل تچر، هتل دنا، هتل ریتون، هتل فروغ، هتل سنتی ستایش.

اقامتگاه های بومگردی: پنج دری، گل طاها، هفت رنگ، گلستان راز، گلشن راز، لوتوس، ماه منیر، سپهری، سووشون، عمارت قاجاریه، موید آباده، کلبه کوهسار، خانه باغ ایرانی، معصومه سلطان، سی راه، ترنجستان، ماه سلطان، پسین.

راهنمای سفر به شیراز | صفر تا صد سفر شیراز

غذاهای محلی شیراز


شیراز شهری سنتی دارای غذاهای خوش رنگ و بو و لذیذی است که در هنگام سفرتان به این شهر پیشنهاد می کنیم حتما از غذاهای محلی شان لذت ببرید.

شیرازی پلو : یکی از غذاهای شهر شیراز است که با رنگ و بوی خوش خود اشتها را زیاد می کند و خستگی سفر را از تن بیرون می کند. در حقیقت شیرازی پلو یکی از مهم‌ ترین و اصیل‌ ترین غذاهای سنتی شیراز است و با طعم فوق‌ العاده و بی‌ نظیر خود مورد پسند همگان است. این غذا ترکیبی از مرغ، برنج، بادمجان، زرشک، ماست، زعفران و ادویه‌ جات مختلف است که همراه با سالاد شیرازی بسیار لذیذ است.

شکر پلو : یکی دیگر از غذاهای شیرین و مخصوص شیراز است که برای علاقه مندان به غذاهای شیرین بهترین انتخاب است. این غذا ترکیبی از شکر، برنج، خلال بادام، خلال پوست نارنگی و خلال پسته به همراه زعفران است.

هویج پلو : یکی دیگر از غذاهای سنتی و شیرین شیراز طرفداران زیادی دارد و قطعا شیفته طعم لذت‌ بخش آن خواهید بود. هویج پلو ترکیبی از هویج، برنج، شکر، زعفران، دارچین، نمک، فلفل و گوشت چرخ کرده است و برای تزئین نیز از خلال بادام و پسته استفاده می شود.

رب پلو : یکی از لذیذترین و ساده‌ ترین غذاهای سنتی شیراز است که طرفداران زیادی دارد. این غذای سنتی از برنج، رب انار، گردو، کشمش، شکر و پیاز تهیه می شود. طبخ این غذا کار سختی نیست و مناسب کسانی است که به مصرف گوشت علاقه ندارند.

قورمه به : از غذاهای سنتی شهر شیراز با طعم شیرین و دلپذیری است و در طبخ آن از میوه به استفاده می شود. همچنین مواد دیگر در پخت این غذا عبارتند از گوشت گوسفند، به، شکر، پیاز، لپه خام، زعفران دم کرده، آبلیمو، زردچوبه، نمک و فلفل است.

راهنمای سفر به شیراز | صفر تا صد سفر شیراز

کوفته هلو : کوفته غذایی است که به نام تبریز مشهور است اما یکی از غذاهای سنتی شهر شیراز کوفته هلو است و طرفداران زیادی دارد.


علاوه بر غذاهای سنتی، شیراز دارای دسرها و بستنی های خوشمزه ای است، مانند فالوده شیرازی که دسری خوش طعم است و در سراسر ایران طرفدار دارد و بهترین نوع آن در شهر بهارنارنج تهیه می شود. 


برای تهیه فالوده ابتدا نشاسته را در آب حل می کنند و روی شعله کم می گذارند، وقتی غلیظ شد، ماده را داخل ظرف مسی استوانه ای ریخته و با دسته چوبی بر آن فشار می آورند. در نهایت نشاسته ها را به صورت رشته های باریک خارج می کنند و در ظرفی پر از یخ می ریزند و همراه با شربتی از شکر، آب و گلاب مزه دار می کنند. سالاد شیرازی نیز معرف همگان است و در اکثر سفره های ایرانی به چشم می خورد و بسیار پر طرفدار است.


 سالاد شیرازی ترکیبی از گوجه، خیار، پیاز، نعنا خشک و آبلیمو است. مسقطی: یکی از معروفترین شیرینی‌های شیرازی است. بهترین نوع مسقطی شهر لارستان تهیه می شود و انواع مختلفی مانند زعفرانی، پسته ای، گل محمدی، زرشکی و... دارد.

هزینه های سفر به شیراز


هزینه سفر با هواپیما از تهران تا شیراز از ۴۹۰ هزار تومان تا ۶۳۰ هزار تومان.
هزینه سفر با قطار از تهران تا شیراز از ۱۴۰ هزار تومان تا ۱۸۰ هزار تومان.
هزینه سفر با اتوبوس از تهران تا شیراز از ۷۰ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان.
هزینه هر وعده غذایی در شیراز از ۱۵ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان.
هزینه اقامت نیز در شهر شیراز از ۶۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان.

مراکز خرید و بازارهای شیراز


یکی از جذاب ترین تفریح ها در سفر به شیراز خرید بوده و برای خیلی از مسافران هیجان انگیز است. در شیراز چندین بازار سنتی و پاساژ مشهور وجود دارند و می توانید انواع وسایل را از این بازارها خریداری کرده و به عنوان سوغاتی ببرید.
بازار وکیل : با اینکه در این شهر زیبا، بازارها و مراکز خرید جذاب زیادی وجود دارد اما هیچ کدام مانند بازار وکیل شیراز نیست. این بازار جزو معروف ترین و تاریخی ترین بازارهای ایران است. در واقع، اگر می خواهید سوغاتی های اصیل شیرازی تهیه کنید می توانید به این بازار سر بزنید تا با کیفیت ترین و مرغوب ترین اجناس را خریداری کنید.

سرای مشیر : در هنگام مراجعه به بازار وکیل شیراز حتما سری به ضلع جنوبی این بازار بزنید و از سرای مشیر هم بازدید کنید. سرای مشیر بازاری کوچک در عین حال پر از انواع صنایع دستی جذاب و هیجان انگیز است. محبوب ترین صنایع دستی این بازار حاتم کاری ها، معرق کاری ها و منبت کاری های حکاکی شده و قلم زنی است.

بازار حاجی شیراز : بازار حاجی یکی دیگر از قدیمی ترین و تاریخی ترین بازارهای شیراز است که در میان خیابان لطفعلی خان زند و بقعه قرار دارد و به عقیده خیلی از شیرازی ها قدمت این بازار به ۱۰۰۰ سال قبل برمی گردد. در این بازار هر آنچه که از ذهنتان می گذرد پیدا می شود. از خوراکی های خوشمزه گرفته تا پوشاک و خشکبار و صنایع دستی، حتی اگر به دنبال لباس های محلی شهر شیراز نیز باشید نیز در این بازار یافت می شود.

بازار مسگرهای شیراز : بازار مسگرها نیز در اصل شکل کوچکتری از بازار وکیل است، اما با این تفاوت که این بازار سنتی از زمان قاجار شروع به فعالیت کرده و تاکنون به عنوان یکی از بازارهای سنتی و قدیمی فعالیت دارد. این روزها بازار مسگرهای شیراز به عنوان مرکزی برای خرید لوازم خانگی در شیراز تبدیل شده است.

راهنمای سفر به شیراز | صفر تا صد سفر شیراز

مجتمع تجاری زیتون : با توصیف بازارهای قبلی شاید فکر کنید شیراز فقط بازارهای سنتی دارد. اما بهتر است بدانید که چندین مراکز خرید مدرن و تازه ساخت در شهر شیراز در حال فعالیت هستند. یکی از معروف ترین این مراکز، مجتمع تجاری زیتون نام دارد و انواع برندها در این مرکز قابل خرید هستند.


مجتمع تفریحی گردشگری هامون : از محبوب ترین مراکز خرید مخصوصا برای کودکان می توان به مجتمع تفریحی هامون اشاره کرد. در این بازار امکانات تفریحی و شهربازی هیجان انگیزی وجود دارد که بسیار جذاب است. همچنین در این مجتمع تجاری به بیش از ۷۰ نوع واحد تجاری فعال دسترسی خواهید داشت که انواع کیف و کفش و پوشاک زنانه و مردانه می فروشند.


ستاره فارس : یکی دیگر از مراکز خرید بسیار خوب در شیراز ستاره فارس نام دارد و دارای قیمت های منصفانه تری نسبت به سایر مراکز خرید است. این مجتمع در ۹ طبقه و ۴۵۰ واحد تجاری فعال همواره مورد توجه گردشگران واقع شده است. از مهم ترین کالاهای موجود در این مجتمع می توان به پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه، لوازم لوکس، لوازم تزئینی، آرایشی بهداشتی اشاره کرد.

جشنواره ها و آداب و رسوم و فرهنگ مردم شیراز


جشنواره های مشهوری در شهر شیراز برگزار می شوند که عبارتند از جشنواره بزرگداشت شیراز که روز ۱۵ اردیبهشت است که در تقویم نیز نامگذاری شده است و گاهی اوقات تا پایان ماه نیز ادامه دارد. هدف از برپایی این مراسم آشنایی گردشگران با فرهنگ، تاریخ، هنر، آداب و رسوم و آئین های شهر تاریخی شیراز است.

آداب و رسوم قبل از عید نوروز که یکی از رسوم شیرازی ها به شمار می رود و از یک ماه قبل نوروز آغاز می شود. اهالی به بازار رفته و لباس و پارچه نو به رنگ های روشن سرخ یا زرد خریداری می کنند. حتی مردم قدیمی شیراز شیرینی عید را نیز خودشان درست می کردند. سبز کردن گندم در بیشتر خانه های شیرازی انجام می گیرد.

رفتن به حوض ماهی در چهارشنبه آخر سال: یکی دیگر از آداب و رسوم شیرازی ها در چهارشنبه آخر سال یا چهارشنبه سوری است که به حوض ماهی می روند. این حوض در گوشه غربی آرامگاه سعدی قرار دارد و شیرازی ها برای تندرستی و درمان بیماری ها وارد این حوض می شوند و با جامی برنجی سر و روی خود را می شورند.

حضور در شاهچراغ در زمان تحویل سال: همانند مردم مشهد یا قم، در شهر شیراز نیز در زمان تحویل سال به حرم حضرت شاهچراغ (ع) می روند و با روشن کردن شمع منتظر آغاز سال جدید می شوند.

عروسی درخت نارنج: یکی دیگر از رسوم جالب در شیراز قدیم، عروسی درخت نارنج است. شیراز به شهر بهارنارنج شهرت دارد و در گذشته در هر کوچه و خیابانی، درخت نارنج به چشم می خورد. در صورت کم بودن محصول، اهالی آن منطقه برای درخت عروسی می گرفتند و زنان محل در این عروسی شرکت می کردند. صاحب منزل با اره یکی از شاخه های درخت را می برید و سپس تور نازکی روی درخت می کشیدند، بر روی آن شکر پنیر می پاشیدند و ترانه های محلی شیرازی خوانده و شادی می کردند. در نهایت نیز بر این باور بودند درخت در سال بعد بارور شده و محصول خوبی می دهد.
آیین های عزاداری محرم و صفر: در شیراز برپایی هیات های سینه زنی و زنجیرزنی، تعزیه خوانی، حمل چراغ و آینه، حمل کوزه آب، از آیین های سوگواری محرم به شمار می رود.

سوغاتی های شیراز


شیراز علاوه بر اینکه شهری با دیدنی های زیباست، محلی بی نظیر برای خرید برای خودتان و سوغاتی برای دوستان و آشنایان است؛ سوغات شیراز به شیرینی جات، عرقیات و صنایع دستی دسته بندی می شوند:

بخش عمده ای از سوغات شیراز انواع شیرینی های خوشمزه است مانند مسقطی که از نشاسته، شکر و زعفران تهیه می کنند و روی مسقطی را با آجیل پر می کنند. شیرینی خوشمزه دیگه یوخه نام دارد که با خمیری نازک تهیه می شود و چندین لایه خمیر دور هم پیچیده می شوند و روی آن پودر قند، دارچین یا پودر پسته می ریزند. کلوچه شیرازی به عنوان سومین رهاورد خوشمزه شیرازی است. اما مانند کلوچه های شمال نیست و به شکل نان برنجی است. بادام سوخته نیز با جوشاندن آب و شکر به شکل بلوری در می آید و روی بادام ها می ریزند.

راهنمای سفر به شیراز | صفر تا صد سفر شیراز

اگر بخواهیم در مورد عرقیات شیراز برایتان بگوییم باید چنین نام ببریم: عرق بهار نارنج، عرق نسترن، عرق بیدمشک در فصل بهار تهیه می شوند. صنایع دستی نیز آثار هنرمندان شیرازی است، مانند قلم زنی روی فلزاتی مانند طلا، نقره و مس است، منبت کاری و حکاکی نیز بر روی چوب انجام می گیرد و به شکل تابلوهای زیبایی در می آید. خاتم کاری نیز به عنوان سوغاتی زیبای شیراز است که در این هنر تکه های کوچک و رنگی با ظرافت کامل کنار هم چیده می شوند.

شماره تلفن های ضروری


کد تلفن شهر: ۰۷۱
فرودگاه: ۱۹۹ و ۳۷۱۱۵۰۰۰-۰۷۱
بیمارستان و مرکز درمانی :
بیمارستان نمازی: ۳۶۴۷۴۳۳۱-۰۷۱
بیمارستان شهید رجایی: ۳۲۳۵۱۰۹۰-۰۷۱
بیماستان شهید چمران: ۳۶۲۴۰۱۰۱- ۰۷۱


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار