gardeshban.ir

طبیعت خنک، در گرمای تابستان خوزستانی!
کد خبر: ۴۰۶۰۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۰-1400 March 05
گردشبان (gardeshban.ir) :

4 خردادماه در تقویم روز دزفول نامگذاری شده و علت این نامگذاری، دفاع و مقاومت مردم دزفول در برابر موشک باران عراق در هشت سال دفاع مقدس است. دزفول یکی از آن شهرهای مرزی است که همچنان جای سیلی جنگ روی صورتش مانده است و رد پای مبارزه مردم از کوچه‌ها و خیابان‌هایش فریاد می‌کشد!

از قصه تلخ جنگ که بگذریم، در پی کاوش‌های باستان‌شناسان، خاک امانتدار دزفول آثار فراوانی از عصرهای کهن برایمان به جا گذاشته و طی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این شهر هم از آن شهرهای کهن ایران است که تمدن‌های اولیه را به خود دیده است. بنابراین، قدمت و آثار تاریخی معروف دزفول بر هیچ کس پوشیده نیست.

امّا در این متن، می‌خواهیم گردشگری در طبیعت بی‌نظیرش داشته باشیم. طبیعت بهشت مانندی که سالانه گردشگران را از سراسر کشور به سمت خود می‌کشاند. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دزفول بسیار زیاد هستند، برای اینکه متن از حوصله خارج نشود، در اینجا فقط به 5 جاذبه طبیعی آن پرداخته‌ایم که توجه بسیاری از گردشگران را به خودش جلب کرده است. از بین این جاذبه‌های طبیعی، چندتایشان با وجود گرمای خوزستان، هوای خنکی دارند!

1. آبشار شوی
آبشار شوی یکی از زیباترین و بلندترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود که به تله زنگ هم معروف است. آبشار شوی به عنوان نخستین اثر طبیعی استان خوزستان و سی و پنجمین اثر طبیعی كشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. ای نآبشار بسیار زیبا حدود 85 متر ارتفاع دارد و گفته شده با توجه به ارتفاع و عرضش، بزرگترین آبشار خاورمیانه محسوب می‌شود.

نه تنها خود آبشار و عظمتش بسیار دیدنی است، بلکه منظره سرسبزی که اطراف آبشار وجود دارد، چشم‌انداز آن را رویایی می‌کند. این آبشار تقریبا در شمال شرقی دزفول قرار گرفته و حدود دو ساعت و نیم مسیر از دزفول تا آبشار شوی است.

5 جاذبه طبیعی که در سفر به دزفول نباید از دست داد! +تصاویر

5 جاذبه طبیعی که در سفر به دزفول نباید از دست داد! +تصاویر

2. دریاچه شهیون
پشت دو کوه تنگوان و شاداب، منظره بی‌نظیری پنهان شده که از مناظر زیبای نه تنها دزفول بلکه ایران، محسوب می‌شود. منظورمان دریاچه شهیون است که از دریاچه‌های معروف و چشم‌نواز ایران به شمار می‌رود. این دریاچه در 23 کیلومتری شمال شرق اندیمشک و نزدیکی روستای پامنار قرار گرفته است.

این دریاچه بزرگ پشت یکی از 50 سد مرتفع ایران (سد دز) قرار گرفته است که 203 متر ارتفاع و قدمت 50 ساله دارد. دره‌های آبرفتی، چشمه‌های متعدد و کوهپایه‌ها منظره بی‌نظیری را ایجاد کرده است. روباه، خرگوش و پرندگانی همچون کبک، پرندگان دریایی و تیهو و حتی در بعضی مناطق پلنگ، از جانوران این منطقه و کنار و بادام کوهی از درختان مخصوص اطراف دریاچه هستند.

قایق‌رانی، شنا، اسکی روی آب، پرش از روی صخره و ماهیگیری از تفریحاتی است که معمولا گردشگران این منطقه انجام می‌دهند.

5 جاذبه طبیعی که در سفر به دزفول نباید از دست داد! +تصاویر

3. دره ارواح یا کول خرسان
دره کول خرسان (ارواح)، برای اهالی ماجراجویی هیجان انگیر است. دره‌ای در 35 کیلومتری دزفول با صخره‌های بلند و مسیر تنگ و صعب العبور! آب دائمی، آبشار، آبچکان، بیشه زار از جمله مناظری است که در این دره با آنها مواجه خواهید شد و همین‌ها باعث ایجاد مناظر بسیار زیبایی در میان این مسیر سخت شده‌اند.

انتهای این دره بی‌نظیر به رود دز ختم می‌شود و طی مسیرتان با دریاچه‌ها و غار قوسی شکل هم برخورد می‌کنید. احتمال دارد که به دلیل شکل و شمایل عجیب صخره‌ها نام ارواح را روی آن گذاشته باشند!

5 جاذبه طبیعی که در سفر به دزفول نباید از دست داد! +تصاویر

5 جاذبه طبیعی که در سفر به دزفول نباید از دست داد! +تصاویر

4. دره توبیرون
در فاصله حدودا 20 کیلومتری دزفول، دره دیگری با نام دره توبیرون قرار دارد که دیواره‌های مرتفع آن گاهی قدشان به بیش از 100 متر هم می‌رسد! این دره عمیق، در نتیجه هزاران سال فرسایش آبی ایجاد شده است. آبی که حاصل بارندگی‌های فصلی درحوزه های بالاتر بوده و در کوه‌ها و تپه‌ها سرازیر شده است؛ به صورتی که در فصول خشک، عمق زیاد دره مانند یک زهکش عمل می‌کند و آب سفره‌های زیر زمینی را جمع می‌کند و آب در کف دره جاری می‌شود، طوری که در بعضی قسمت‌ها از دیواره و کف دره، آب زلال تراوش می‌کند.

درختان انگور، انجیر وحشی، برگ ‌‌های شاووشان، آبشارها و آب ‌ چکان‌ها، منظره زیبای این دره را تشکیل می‌دهند. هوا در این دره خنک‌تر از بیرون است و به همین دلیل نام توبیرون را برایش انتخاب کرده‌اند: «تو» به معنی تب و گرما است و توبیرون معنی زداینده گرما معنی می‌شود و معتقد بودند این مکان، گرما را می‌زداید!

5 جاذبه طبیعی که در سفر به دزفول نباید از دست داد! +تصاویر

5 جاذبه طبیعی که در سفر به دزفول نباید از دست داد! +تصاویر

5. چال کندی
منطقه زیبا و بکری که می‌توانیم از آن نام ببریم، چال کندی است. این طبیعت زیبا در 18 کیلومتری شمال دزفول قرار دارد و مانند سایر جاذبه‌هایی که نام بردیم، منظره منحصر به فرد و ویژه‌ای دارد. این منطقه از مناطق نسبتا بکر و کمتر دست خورده رود زلال دز است.

درباره ساختار زمین شناسی این منطقه گفته‌اند که از سازند کنگلومرا (کَمَر) است که ویژگی رسوبات آبرفتی و کوهپایه‌ای زاگرسی حاصل از فرسایش ارتفاعات را دارد.

این منطقه هم با توجه به ویژگی‌های طبیعیش نیاز به راه پیمایی و قدرت بدنی دارد، بنابراین پیش از حرکت به این منطقه، از توانایی خودتان و همسفرهایتان مطمئن شوید. البته گاهی گردشگران برای بخشی از مسیر از قایق استفاده می‌کنند.

اگر بخواهید از تفریحاتی چون شنا، قایق‌سواری و ماهی‌گیری استفاده کنید، بهترین فصل برای سفر به این منطقه در ماه‌های گرم دزفول است و بهترین زمان استفاده از طبیعت چال ‌کندی که نمای زیبایی از رودخانه دز را به نمایش می‌گذارد، ابتدای خرداد تا اواسط مهرماه است.

5 جاذبه طبیعی که در سفر به دزفول نباید از دست داد! +تصاویر

5 جاذبه طبیعی که در سفر به دزفول نباید از دست داد! +تصاویر

سخن آخر
همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، منطقه دزفول و خوزستان سرشار از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی متنوعی است. اینکه کدام دسته از جاذبه‌ها را برای بازدیدمان انتخاب کنیم، بستگی به علاقه، قدرت بدنی و برنامه سفرمان دارد. در این متن سعی کردیم 5 تا از جاذبه‌های بسیار زیبای طبیعی دزفول را معرفی کنیم، اگر به این مناطق سفر کردیه‌اید، از تجربه‌هایتان برایمان بنویسید.



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار