gardeshban.ir

رفتینگ این ورزش مهیج رودخانه‌ای یکی از پرطرفدارترین تفریحات دنیاست که در کشور ما هم در قالب‌ تورهای متنوعی انجام می‌شود.
کد خبر: ۴۴۰۳۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰-1400 May 31
گردشبان (gardeshban.ir) :
رفتینگ این ورزش مهیج رودخانه‌ای یکی از پرطرفدارترین تفریحات دنیاست که در کشور ما هم در قالب‌ تورهای متنوعی انجام می‌شود. همه ساله گردشگران زیادی با رفتن به شهرکرد رفتینگ را تجربه می‌کنند. البته این ورزش هیجان‌انگیز در بعضی از جاهای دیگر نیز انجام می‌شود و رونق زیادی یافته است. اگر قصد سفر دارید و می‌خواهید رفتینگ را در گوشه و کنار ایران تجربه کنید، سفرمارکت در کنار شماست تا با رزرو بلیط هواپیما مقدمات سفر را فراهم کند.

همه چیز درباره رفتینگ؛ بهترین محل‌های رفتینگ در ایران+جزئیات

رفتینگ چیست؟

رفتینگ و قایق سواری سفید از جمله فعالیتهای تفریحی در فضای باز است که طی آن از قایق نه چندان سنگین استفاده می‌شود. رفتینگ بسته به جریان آب از شدت کم و زیاد برخوردار است. یعنی هرچه آب خروشان‌تر باشد، هیجان و شدت این ورزش این بیشتر است. رفتینگ را می‌توان به صورت انفرادی انجام داد، اما بیشترهمراه با گروه‌ها انجام می شود و برای کاهش خطرات آن نیاز به کار تیمی دقیق دارد.

تاریخچه رفتینگ

انسان‌ها در طول تاریخ بشر برای سفر یا ماهیگیری روی رودخانه‌ها قایقرانی کرده‌اند. اما رفتینگ این فعالیت ورزشی ماجراجویانه از سال ۱۸۱۱ رونق یافت و نسخه مدرن آن در حدود سال ۱۹۵۰ محبوبیت فراوان پیدا کرد. اولین تلاش برای رفتنیگ در شمال غرب آمریکا در رودخانه مار انجام شد که طی آن تقریبا هیچ کدام از افراد تجهیزات مطلوبی نداشتند. 

این رودخانه به دلیل مسیر خطرناکی که دارد، رودخانه مار نامیده می‌شود. ولی بعدها اولین سفر تجاری در رودخانه مار در سال ۱۹۴۰ با موفقیت انجام شد. رفتینگ در گذشته با قایقرانی انفرادی با قایق ۳ متر تا ۴.۳ متر با پارو دو طرفه انجام می‌شد.

در حالی که رفتینگ مدرن و رفتینگ امروزی با قایق‌های چند نفره و پاروهای یک طرفه انجام می‌شود. اصولا قایق توسط تیمی حرفه‌ای روی آب رانده می‌شود. تیم توسط راهنمای حرفه‌ای که در قسمت عقب قایق می‌ایستد هدایت می‌شود و با کمک او سرعت قایق و عملکرد تیم تحت کنترل قرار می‌گیرد. 

رفتینگ ممکن است در برخی از رودخانه‌ها کشنده باشد، ولی امروزه توسط بسیاری از افراد انجام می‌شود و یک فعالیت ورزشی ایمن در فضای باز محسوب می‌شود. بد نیست بدانید که این ورزش همچنین دارای مسابقات و فدراسیون بین المللی رفتینگ است. لازم به یادآوری است که اکثر تورهای رفتنیگ برای مبتدیان مناسب است و به راحتی می‌توانید تورهای رفتینگ روزانه و کمپینگ تورهای رفتینگ را با توجه به سطح تجربه خود پیدا کنید.

رفتینگ یا قایق‌سواری در آب‌های سپید چیست؟

قایق سواری در آب‌های سپید یا خروشان نسبت به رفتینگ سنتی عملکرد و البته هیجان بیشتری دارد. فتح رودخانه با کار گروهی و غلبه بر ترس از آب سفید خطرناک این ورزش را بسیار هیجان انگیز می‌کند. بهترین قسمت قایق سواری آب‌های سپید که آن را از سایر ورزش‌های اکشن متمایز می‌کند این شانس است که شادی این مسابقه چیزی فراتر از تصور است. قدمت قایق‌سواری در آب‌های سپید به ۲۰۰ سال قبل برمی‌گردد و تاریخ مشترکی با قایقرانی سنتی دارد. مانند رفتینگ این کار با یک تیم ۸ تا ۱۲ نفره همراه با راهنمای رفتینگ انجام می‌شود. 

تورهایی برای قایق سواری آب‌های سپید در مکان‌های مختلف در سراسر جهان وجود دارد و ایران نیز از این قائده مستنثی نیست. شاید جالب باشد که بدانید شش درجه سختی برای این ورزش در نظر گرفته شده است که به عنوان مقیاس بین‌المللی دشواری رودخانه نیز شناخته می‌شود.

سطح ۱: سطح مهارت آن بسیار ساده است. می‌توانید این سطح را با خانواده و فرزندان خود امتحان کنید.

سطح ۲: نیاز به مهارتهای اساسی در پارو زدن دارد. این کار بر روی رودخانه‌هایی انجام می‌شود که دارای آب خشن و سنگ‌های سخت است.

سطح ۳: برای این سطح به تجربه قایقرانی نیاز دارید. تورهایی وجود دارند که این سطح از قایق‌سواری در آب‌های سپید را انجام می‌دهند.

سطح ۴: در این سطح شما باید تجربه بیشتری داشته باشید و بتوانید مانورهایی را در موج‌های متوسط انجام دهید.

سطح ۵: در این سطح فقط متخصصان مجاز به انجام قایقرانی در آب‌های سپید هستند. این سطح دارای امواج بزرگ و کوچک است، بنابراین نیاز به تخصص حرفه‌ای دارد.

سطح۶: این سطح بالاترین سطح برای رفتینگ و قایق‌سواری در آب‌های سپید شناخته می‌شود. سطح شش حتی برای حرفه‌ای‌ها نیز می‌تواند به طور جدی خطرناک باشد. رودخانه‌های سطح ۶ حتی می‌توانند به بهترین تجهیزات آسیب برسانند و برای حرفه‌ای‌ها هم خطرناک محسوب شوند.

چگونه رفتینگ انجام دهیم؟

رفتینگ بسته به زمانی که شما برای سفرتان در نظر گرفته‌اید می‌تواند متفاوت باشد. تورهای رفتینگ چند روزه وجود دارد که می‌توانید در طی آن اردو بزنید و یا اگر دوست داشته باشید صرفا چند ساعتی به تفریح بپردازید. از سوی دیگر قایق سوار در آب‌های بسته به موقعیت مکانی و زمانی ممکن است ۳ الی ۴ ساعت به طول انجامد. همچنین این امکان وجود دارد تا تورهای رفتینگ در رودخانه را به تنهایی یا همراه با ۲ الی ۳ نفر انجام دهید. 

رفتینگ آب‌های سپید (خروشان) هم نیاز به کار گروهی دارد و بسته به اندازه قایق با ۸ تا ۱۲ نفر انجام می‎‌شود. درنظر داشته باشید که بهترین زمان برای قایق سواری می‌تواند با توجه به مکان تغییر کند. برخی از تورهای رفتینگ در فصل بهار انجام می‌شوند به شما فرصتی می‌دهند تا اوقات زیبایی را در حین تماشای طبیعت در اطراف رودخانه سپری کنید. 

شاید جالب باشد که بدانید برخی از افراد در نروژ و سوئد روی آب‌های عمیق رفتینگ انجام می‌دهند تا مهاجرت نهنگ‌ها را تماشا کنند. فراموش نکنید که همیشه می‌توانید تجربه‌های متفاوتی در این ورزش کسب کنید. 

در عین حال که یادگیری قایق‌سواری سرگرم کننده است، نیاز به دقت و توجه کافی هم دارد. بهترین راه برای یادگیری این است که در کلاس آموزشی قایق‌سواری شرکت کنید، اما خوب است قبل از هرگونه اقدامی نکاتی را در مورد رفتینگ بدانید. چند قانون مهم وجود دارد که قایقرانی را لذت بخش تر می‌‌کند و آن‌ها را در ادامه به شما توضیح می‌دهیم.

چند نکته طلایی و کاربردی

لباس‌های خود را با توجه به فصلی که قایقرانی می‌کنید انتخاب کنید. کاپشن، کلاه و کفش مناسب رودخانه برای هوای سرد کافی است. همچنین همیشه جلیقه نجات و کلاه ایمنی بپوشید. داشتن این تجهیزات شما را اتفاق‌های خطرناک ایمن نگه می‌دارد. قبل از قایقرانی به توصیه‌های راهنمای خود به دقت گوش دهید. آنها در مورد قوانین و دستورات نکات مهمی به شما خواهند گفت که بسیار مفید است. 

از دستانتان استفاده کنید و همواره پاروها را به حرکت درآورید. اگر در آب افتادید سر خود را بالا نگه دارید و از پاهایتان غافل نشوید. این کار به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر شنا کرده و بتوانید از پاهایتان برای بیرون راندن خود از رودخانه استفاده کنید. به راهنمای رفتینگ خود اعتماد کنید، زیرا آنها شما را از حوادث بد مصون نگه می‌دارند. 

تورهای رفتینگ همواره شامل لحظات هیجان انگیزند اما بدانید که بی‌خطر نیستند. مسول تیم قبل از قایقرانی به شما در مورد خطرات هشدار می دهد؛ پس از نکات مهم غافل نشوید. همیشه قبل و حین رفتینگ به توصیه‌های راهنمای خود گوش دهید تا سفری خاطره‌انگیز را رقم بزنید.

تجهیزات مورد نیاز رفتینگ

مانند بسیاری از ورزش‌ها آگاهی از تجهیزات رفتینگ به شما کمک می کند تا این ورزش را راحت‌تر بیاموزید و بتوانید بیشتر پایبند قوانین باشید. این امکان وجود دارد تا لباس رفتینگ برای خود خریداری کرده و قایق مورد نیاز را از مکان های رفتینگ اجاره کنید. به خاطر داشته باشید که تجهیزات با کیفیت خوب تجربه قایقرانی بهتری را برایتان به ارمغان می‌آورد. در زیر برخی از تجهیزات مورد نیاز برای رفتینگ را به شما معرفی می‌کنیم.

قایق رفتینگ

با توجه به سبک قایقرانی انواع مختلف قایق وجود دارد. قایق ساده، قایق رفتینگ، قایق ماهیگیری، قایق های پارویی و کایاک‌های بادی از جمله آنها هستند. قایق‌های رفتینگ بادی رایج ترین قایق شناخته می‌شوند که می‌توانید آنها را در کلاب‌ها و یا مغازه‌های رفتینگ پیدا کنید. اندازه آن بسته به نوع استفاده متغیر است و کیفیت این نوع قایق‌ها نیز متفاوت است.

جلیقه نجات و کلاه ایمنی

این تجهیزات ضروری‌ترین ابزار برای ایمنی شما به حساب می‌آیند. هرگز خشم طبیعت را دست کم نگیرید و همیشه قبل از رفتینگ جلیقه نجات و کلاه ایمنی به تن کنید.

کفش رفتینگ

صندل یا کفش مخصوص رفتینگ پای شما را در برابر اجسام تیز محافظت می‌کند. صندل‌های روباز یکی از بهترین گزینه‌ها برای رفتینگ است. همچنین صندل‌های پای بسته نیز محبوبیت دارند و هر دوی آنها محافظت کافی را انجام می‌دهند.

پاروها

پاروها باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند و در هنگام خرید لازم است تا محکم بودنشان تست شود.

جلیقه‌های نجات

جلیقه‌های نجات تجهیزات ایمنی خوبی شمرده می‌شوند و در صورت سقوط در آب شما را ایمن نگه می‌دارند. جلیقه‌ها نیز کیفیت‌های گوناگون دارند و باید در هنگام خرید به برند آن‌ها توجه کرد.

لباس رفتینگ

دو نوع لباس رفتینگ برای محافظت از بدن وجود دارد. لباس مناسب فصل گرما و لباس زمستانه. هر دو آن‌ها بسته به فصل مورد نظر پوشیده می‌شوند و از سرما و گرما شما را ایمن نگه می‌دارند.

بهترین محل‌های رفتینگ در ایران

- رودخانه سزار در استان لرستان

- رودخانه کرج (کر)

- رودخانه سفیدرود

- زاینده رود در شهرستان سامان

- رودخانه هزار در استان مازندران

- رودخانه سیروان کردستان

کلام پایانی

رفتینگ یکی از مهیج‌ترین تفریحاتی است که در ایران نیز طرفداران زیادی دارد. اگر شما هم شیفته هیجان و ورزش هستید، خوب است تا با سفر به مناطق شناخته شده مختص رفتینگ این ورزش ماجراجویانه را تجربه کنید. 

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار