gardeshban.ir

کولوسئوم یک محل برای برگزاری مسابقات پادشاهی و سلاخی کردن بردگان بود.
کد خبر: ۴۵۸۸۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰-1400 July 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
کولوسئوم درواقع یک محلی برای برگزاری مسابقات پادشاهی و سلاخی کردن بردگان بود.

در کلوسئوم معمولا حیوانات وحشی را به جان انسان ها که تقریبا اکثر آنها برده بودند یا حکم اعدام داشتند می انداختند تا شاهد مرگ آنها باشند؛ همچنین این مکان، مکانی برای مبارزه بردگان آموزش دیده که با عنوان گلادیاتور هم شناخته می شود بود.

بنای تاریخی کولوسئوم چیست؟

کولوسئوم یک قبرستانی است که خاطرات تلخ و شیرین زیادی برای قشرهای مختلف آن زمان به جای گذاشت. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این مکان بپردازیم…

این بنای تاریخی در کشور ایتالیا و در شهر رم واقع شده که یکی از بناهایی است که می تواند عظمت معماری ایتالیا را به رخ جهانیان بکشد. به این دلیل که کولوسئوم در قرن اول میلادی ساخته شده؛ بعنی زمانی که تنها اهرم، دست و بازوی بردگان بود!

کولوسئوم بزرگترین آمفی تئاتر دوران باستان معرفی شده که می توانست 45000 تماشاچی را در خود جای دهد. افرادی که با بی رحمی و ذوق و شوق فراوان، چشم به کشته شدن هم نوعان خود می بستند.

شروع ساخت بنای تاریخی کولوسئوم از دوران امپراطوری وسپاسیان بود که در نهایت توسط دومیتیان به پایان رسید.

برای بعضی از مردم سوال است که معنی کلمه کولوسئوم چیست؟ این کلمه درواقع از کلمه کلوسئوس گرفته شده که معنی عظیم الجثه را می دهد.

علت تخریب کولوسئوم چیست؟

طبق تحقیقاتی که انجام شده، کولوسئوم با بیش از صد هزار سنگ مرمر و همچنین با بیش از صد هزار سنگ تراورتن و بدون هیچ ملاتی ساخته شده است و فقط با میله های فلزی به یکدیگر متصل شده اند.

جدا از این بلاهای زیادی هم بر سر کولوسئوم آمده. برای مثال در 500 سال اول چندین بار زلزله همین قسمت رخ داده است و حتی چندین بار هم آتش سوزی باعث کم شدن مقاوت کولوسئوم شده. در قرن 14 میلادی هم یک زلزله شدیدی رخ داد که بیشترین ضربه را همین زلزله به این بنا وارد کرد.

یواش یواش دیگر شهر رم جمعیش کم شده بود و دیگر مسابقه ای در کولوسئوم برگزار نمی شد. برای همین از سنگهای این بنای تاریخی برای ساخت ساختمانهای دیگر استفاده میکردند. ساختمانهایی مانند بیمارستان، مدرسه و … حتی همین میله های آهنی که باعث استحکام این بنا می شد هم از آن استخراج شده و ذوب میکردند و در جاهای دیگر از آن استفاده می کردند.

تمامی این اتفاقات باعث شد تا کولوسئوم رو به نابودی برود و شکلی الان دارد را به خود بگیرد.



البته در این موضوع شکی نیست که ایران معماری برتری نسبت به روم داشته؛ ولی بحث تفاوت اصلی میان کولوسئوم و تخت جمشید، در امتیازات معنوی آنها است. البته این مواردی که در زیر به آن اشاره میکنیم، فقط گوشه ای از این تفاوتهاست. به نکات زیر توجه کنید:

تخت جمشید 600 سال قبل از اینکه بناری تاریخی کولوسئوم ساخته شود، تاسیس شد.

رومیان بعد از اینکه به اورشلیم حمله کردند، مردمان آن شهر را به بردگی گرفتند و از آنها برای ساخت کولوسئوم (45 تا 60 هزار نفر) استفاده کردند که خیلی از آنها در حین کار کردن، جانشان را از دست دادند. این در حالی بود که تخت جمشید پس از آزادی بردگان یهودی و به دستور کوروش کبیر ساخته شد که هیچ برده ای در ساخت آن به کار گرفته نشده!

افتتاحیه کولوسئوم با کشتن 9 هزار حیوان شروع شد و این در حالی بود که در تخت جمشید جشنهایی به مانند مهرگان و نوروز برگزار می شد که ریشه در اتحاد و آشتی داشت.

زیربنای تخت جمشید چیزی حدود 8 برابر کولوسئوم بوده و این در حالی بوده که از هیچ برده ای برای ساخت آن استفاده نشده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار