gardeshban.ir

سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: آینده ای روشن برای ثبت جهانی تاق بستان پیش رو داریم.
کد خبر: ۴۶۵۵۳
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۰-1400 August 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
جبار گوهری در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به سفر اخیر ارزیاب یونسکو به کرمانشاه، اظهارکرد: در این سفر علاوه بر بازدید از کاروانسرای بیستون برای ثبت جهانی در قالب پرونده کاروانسرهای ایرانی، بنا به درخواست میراث فرهنگی استان بازدیدی هم از محوطه تاریخی تاق بستان انجام شد.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه یونسکو چند ارزیاب دارد که هرساله بازدیدهایی را برای پرونده های ثبت جهانی آثار در کشورهای مختلف انجام می دهند، با انجام این بازدید می‌خواستیم نظرات و دیدگاه هایش را در مورد وضعیت تاق بستان برای ثبت جهانی شدن داشته باشیم و به ما راهکارهایی را ارائه دهد.

سرپرست میراث فرهنگی استان اضافه کرد: در این بازدید با معرفی خوبی که از تاق بستان و اهمیت تاریخی آن داشتیم، ذهنیتی را از محوطه باستانی تاق بستان برای ارزیاب یونسکو ایجاد کردیم تا بعدها برای ثبت جهانی شدن آن راه هموارتری در پیش باشد.

وی افزود: زیبایی‌های تاق بستان و قرارگیری آن در کنار یک چشمه برای ارزیاب یونسکو بسیار جالب بود و آینده آن را برای ثبت جهانی شدن روشن دانست.

گوهری به ارائه راهکارهایی از سوی ارزیاب یونسکو برای تسریع در روند ثبت جهانی شدن تاق بستان هم اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین موانعی که ارزیاب یونسکو برای ثبت جهانی شدن این اثر عنوان کرد، همان بحث وجود املاک و مغازه‌ها در عرصه اثر و وجود تاسیساتی است که همخوانی با تاریخی بودن آن ندارد.

وی با بیان اینکه در این بازدیدها صحبت های علمی مفیدی در خصوص ثبت جهانی شدن این اثر شد، افزود: باتوجه به اینکه وجود املاک در عرصه حریم موضوعی است که سالها به دنبال رفع آن هستیم و اعتبارات کلانی را می خواهد، در ماه های اخیر رایزنی هایی را با شهرداری داشته ایم و به دنبال اجرایی کردن طرحی هستیم که با کمترین هزینه بتوانیم عرصه اثر را آزاد کنیم.

سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه با تاکید بر اینکه برای ثبت جهانی شدن تاق بستان باید همه دستگاه های ذیربط پای کار باشند، گفت: در حال حاضر شهرداری و دستگاه قضایی استان به خوبی پای کار آمده اند و امیدواریم سایر دستگاه ها نیز همراهی داشته باشند.
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار