gardeshban.ir

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: بیش از ۲ میلیون نفر فعال بصورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه صنایع دستی کشور کار می کنند که جزو ارزش های تولید، اشتغال و کارآفرینی محسوب می شوند.
کد خبر: ۵۱۲۸۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۵ اسفند ۱۴۰۰-1400 December 05
گردشبان (gardeshban.ir) :


پویا محمودیان روز پنجشنبه در پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی کشور افزود: ۲۹۹ رشته فعال صنایع دستی ایران جزو گنجینه های بی بدیل ایران در حوزه هنر و هنرهای صنایع دستی هستند.

وی تاکید کرد: ایران جزو سه کشور برتر جهان از نظر تولید و تنوع صنایع دستی و کشوری مرجع، مقتدر در این حوزه در دنیا به حساب می آید و همواره از آن نام برده می شود.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگیَ، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: ظرفیت صنایع دستی، تنوع اقوام و نقش زنان توانمند در این حوزه چشمگیر است و در بسیاری از روستاهای این استان تنها محور اقتصاد و توسعه محسوب می شود.

وی ادامه داد: به دلیل نقشی که صنایع دستی در حوزه اقتصاد و معیشت خانوار در شهرها و روستاهای استان کرمان دارد و به احترام ۷۰ هزار نفر صنعتگر و هنرمند که بی ادعا و موقر مشغول تولید صنایع دستی هستند و مطالبه مردم کرمان برای نخستین مرتبه شورای راهبردی شهرها و روستاهای ملی در این استان برگزار می شود.

محمودیان اظهار داشت: پنج پرونده برای شهرهای ملی صنایع دستی کرمان تهیه و تکمیل و بازدیدها از شهرها توسط کارشناسان انجام شده است که پس از دفاع از پرونده ها و ارزیابی ها، امیدواریم موجی از شادی، افتخار و غرور را برای هنرمندان و مردم کرمان به همراه داشته باشیم.

وی پاسخ به مطالبه عمومی، ساماندهی تولید، ارتقا و توسعه کسب و کارهای صنایع دستی، ایجاد زیرساختها، بازارهای جدید و رونق کسب و کارها پس از دوران کرونا از اهداف بسیار مهم حوزه معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دانست.

 معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگیَ، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به ثبت سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم افزود: این شهر تنها شهری از ایران است که گلیم شیرکی پیچ آن جزو صنایع دستی جهانی ثبت شده و همچنین گلیم روستای بیدکردوئیه شهرستان بافت نیز به ثبت ملی رسیده است.

وی با بیان اینکه زحمات زیادی در بحث جهانی شدن گلیم شهر سیرجان کشیده شده است تصریح کرد: بحث های ملی شدن، مطرح کردن، ارتقای کیفیت و مباحث فنی و تخصصی صنایع دستی به عهده ما است، اما بخش های دیگری هم وجود دارد که بر عهده مسئولان دیگر قرار دارد.

محمودیان ادامه داد: مطالبات ما در حوزه گلیم سیرجان به رغم کارهای زیادی که انجام شده، هنوز در حد انتظار و مطلوب ما نیست و در حوزه زیرساخت ها هنوز نیاز به حمایت های بیشتر فعالان بافت گلیم داریم.

 معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگیَ، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: بحث بازار سازی، بازار داری و بازار یابی محقق نخواهد شد، جز اینکه تمام کسانی که در این حوزه فعالیت و مسئولیت دارند، همکاری و همراهی کنند.

وی با بیان اینکه بحث جهانی شدن و ملی شدن حوزه صنایع دستی نگاهی برای هم افزایی و حمایت است گفت: همه باید پای کار بیاییم و ظرفیت های موجود فعال شود تا شهرها و روستاهایی که در صنایع دستی ملی می شوند از استاندارد لازم برخوردار شوند.

محمودیان تاکید کرد: انتظار داریم اگر شهر یا روستایی جهانی و ملی شود همگی پای کار بیاییند و تمام غیرت، اراده و عزم خود را در راستای دیده شدن این ظرفیت پنهان کشور جمع کنیم و دست طلب همکاری و کمک برای حمایت از زیرساخت ها و تولید از شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی از بنگاه ها و معین های اقتصادی استان کرمان داریم.

وی ادامه داد: پس از تمام شدن کرونا و آمدن گردشگران به کشور سطح دسترسی به صنایع دستی طبق دستور مقام عالی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را تسهیل کنیم که این به معنای افزایش بازارچه ها، نمایشگاه ها، باجه های فروش و کمک به حل مشکلات صنعتگران و غیره است.

 معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگیَ، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: بودجه آموزشی برای کمک به هنرمندان صنایع دستی شهرهای ملی این حوزه باید چشمگیر باشد و باید مدل مشارکتی و همکاری کرمان در حوزه صنایع دستی الگویی برای استان های دیگر شود.

پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی کشور با حضور استاندار کرمان و جمعی از مسئولان استان کرمان در محل هتل پارس کرمان برگزار شد.

شهرهای کرمان، شهربابک، قلعه گنج، راور و راین از استان کرمان نامزد انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی کشور هستند.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار