gardeshban.ir

اگر قصد سفر یک روزه در استان تهران دارید، روستای آبنیک از بهترین گزینه هاست.
کد خبر: ۵۲۳۰۱
تاریخ انتشار : شنبه ۰۶ فروردين ۱۴۰۱-1401 January 06
گردشبان (gardeshban.ir) :

روستای آبنیک روستایی سرسبز و خوش آب و هوا از توابع بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات استان تهران است. برای دیدن آن باید به ۱۲ کیلومتری شمال شرقی فشم، بعد از روستا‌های زایگان و لالان بروید. ارتفاع روستای آبنیک ۲۴۰۰ متر از سطح دریا است.

آبنیک با دارا بودن آب و هوای سرد و ییلاقی، حاشیه سرسبز رودخانه کلارود و دامنه‌های گسترده کوه‌های اطراف همه ساله بخصوص در فصول بهار و تابستان پذیرای گروه گردشگران از تهران و سایر نقاط کشور است. رودخانه کلارود (که محلی‌ها به آن رودخانه آبنیک می‌گویند) به طول ۷ کیلومتر از کوه‌های جانستون و خرسنگ سرچشمه گرفته و یکی از سرشاخه‌های رودخانه جاجرود به شمار می‌آید.

آبشار یخی آبنیک در انتهای دره آبنیک، در کنار یک تنگه زیبا، محل مناسبی جهت تمرین یخ نوردی در زمستان است. چشمه آبنیک چشمه معروفی است که آبی سفید و گوارا دارد و از قدیم به دلیل خواص آب این چشمه، مردمان آبنیک به تنومندی و خوش قامتی معروف بوده اند. آنچنان که شاهان قاجار در نوشته‌های خود بار‌ها از آن یاد کرده اند.

امامزاده ابراهیم

امامزاده ابراهیم (ع) از فرزندان امام علی بن موسی الرضا (ع) می‌باشد. عبور رودخانه‌ای زیبا با آب شیرین و گوارا از میان روستای آبنیک و از مجاورت بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم (ع) باعث شده تا جذابیت این روستا بیشتر شده و هر روزه گردشگران و مسافران علاقمند لحظاتی را در جوار این حرم مطهر بگذرانند.

پل تاریخی

در محل تقاطع سه راهی فشم-آب نیک-گرمابدر، بر روی رودخانه آبنیک پل یک دهانه‌ای وجود دارد که مربوط به دوره پهلوی اول و سال احداث آن ۱۳۲۰ هجری شمسی است. پل تاریخی آبنیک در مهر ماه سال ۱۳۸۲ تحت شماره ۱۰۳۹۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

دشت جانستون

از جاذبه‌های گردشگردی و طبیعی محل باید به دشت جانِستان (جانستون) اشاره کنیم که در شمال تنگ آبنیک قرار دارد.  کوهنوردان برای فتح قله‌های مرتفع جانستون و خرسنگ با ارتفاع بیش از ۳۹۰۰ متر از این دشت حرکت می‌کنند. با پیاده روی در دره آبنیک، عبور از رودخانه و طی کردن مسیری صخره‌ای که شیب نسبتآ تندی دارد، بعد از حدود یک تا یک و نیم ساعت به دشت جانستون می‌رسید. دشتی مسطح با چشم اندازی وسیع که در بهار و تابستان بسیار زیبا و سرسبز است. دشت جانستون از ارتفاع حدود ۲ هزار و ۷۵۰ تا ۳ هزار متر گسترش دارد.

در مسیر دشت جانستون، از همان ابتدای راه که از روستا خارج می‌شوید کمی که در پیچ و خم جاده به جلو می‌روید، رودخانه خروشان آبنیک، کوه‌های سربرافراشته و کوه پایه‌های سرسبز، باغ‌های پراکنده گیلاس و آلبالو در طول مسیر و سبزه‌ها و گل‌پر‌های بلند در دو طرف جاده نوید یک پیاده روی فرح بخش و یک روز بیاد ماندنی در دل طبیعت را به شما می‌دهند. 

سفر یک روزه به روستای آبنیک

سفر یک روزه به روستای آبنیک

سفر یک روزه به روستای آبنیک

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار