gardeshban.ir

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی مازندران گفت : در رویداد گردشگری ساری ۲۰۲۲ همه آثار میراثی مازندران که ظرفیت ثبت جهانی دارند به شکل درست معرفی خواهند شد تا بتوانیم از این فرصت کوتاه برای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی در تمامی بخش‌های میراث بهره ببریم.
کد خبر: ۵۲۴۴۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۱-1401 January 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
آرمان ارشادی با اشاره به اهمیت برگزاری رویداد ساری ۲۰۲۲ اظهار کرد: یکی از اهداف مهم رویداد ساری۲۰۲۲، حفظ و نگهداری و مرمت بخش‌هایی است که در گذشته پژوهش آن‌ها انجام شد. در استان مازندران پنج پایگاه میراث‌فرهنگی شامل چهار پایگاه ملی فرح‌آباد شهر فرح‌آباد ساری، اسپهبد خورشید سوادکوه، خانه نیما در یوش، پایگاه میراث‌فرهنگی باغ‌های ایرانی بهشهر و یک پایگاه جهانی باغ‌های صفویه عباس‌آباد بهشهر را داریم.

وی به ثبت ۱۰۳ اثر میراث ناملموس یا معنوی مازندران در فهرست میراث ملی اشاره کرد و افزود: همچنین ۸۶ اثر طبیعی ثبت‌شده داریم و پیش‌بینی می‌کنیم ۴۰۰ اثر دیگر نیز در سال‌های آینده ثبت شوند. تعداد آثار منقول ثبت‌شده ۴۴ اثر است و ۳۰۰ اثر نیز شناسایی شدند. در بخش آثار جهانی مازندران هم چهار اثر ثبت میراث جهانی باغ عباس‌آباد، راه‌آهن سراسری ایران، دوتار و جنگل‌های هیرکانی فرصت خوبی در جریان برگزاری رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو به‌حساب می‌آیند.

این مسئول با اشاره به ۷۴۶ اثر ثبتی در حوزه محوطه و ابنیه تاریخی خاطرنشان کرد: از دیگر بخش‌های مهم جذب گردشگر در این حوزه، بافت‌ها و ابنیه تاریخی هستند. ۶ بافت تاریخی ثبت‌شده در مازندران شامل بافت شهرهای ساری، بابل، بابلسر، آمل، قائم‌شهر، آلاشت و یوش داریم که مساحتی نزدیک به ۶۲۵ هکتار را شامل می‌شود. همچنین در حال حاضر مطالعات تکمیلی محور آب‌انبار نو ساری با رویکرد بازآفرینی آماده شده و به‌زودی اجرای آن نیز آغاز خواهد شد.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی مازندران گفت: ۲۶ موزه وابسته، غیروابسته، مشارکتی و خصوصی در استان نیز آمادگی کامل برای پذیرش و پاسخگویی به گردشگران را دارند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار