gardeshban.ir

دشت لار به‌دلیل قرار گرفتن در کوهپایه قله دماوند منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب‌هوا است که در فصل‌های گرم سال، مقصدی عالی برای طبیعت‌گردی است.
کد خبر: ۵۲۵۴۳
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱-1401 January 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
دشت لار یکی از دشت‌های دیدنی ایران است که در مرز دو استان تهران و مازندران قرار دارد. این دشت زیبا در نزدیکی تهران واقع شده و از مقاصد بکر و تماشایی برای طبیعت‌گردی و گردش در دل طبیعت است. 

دشت لار ۷۳ هکتار و ۵۰۰ مترمربع مساحت دارد. این دشت رویایی و دل‌نواز در سال ۱۳۵۴ به نام پارک ملی ثبت شد و جزو مناطق حفاظت شده سازمان محیط‌زیست کشور قرار گرفت. بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط‌زیست دشت لار از سال ۱۳۶۱ به‌عنوان منطقه حفاظت شده اداره می‌شود و از سال ۱۳۷۰ نیز برخی از مناطق بالغ بر ۵۶ هزار هكتار، جزو منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قرار گرفته است.

دشت لار همچنین مملو از گل‌های زیبا و رنگارنگ است. وجود انواع گل‌های زنبق وحشی بنفش و ارغوانی، زرد مرغک و شقایق، این دشت را در بهار همچون رنگین‌کمانی از زیبایی‌ها کرده و جلوه و سیمایی چشم‌نواز به آن هدیه کرده است.

در دشت لار تمامی جانداران و گیاهان منطقه البرز مرکزی زندگی می‌کنند. در رودخانه و دریاچه لار ماهی قزل‌آلای خال‌دار قرمز که از جمله ماهیان تحت حفاظت است، یافت می‌شود. بزمجه، مارمولک، روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، كل و بزكوهی، قوچ و میش، آهو، موش صحرایی، قورباغه، لاک‌پشت، واشه، شهباز، عقاب، كبک، كبک دری و خفاش گونه‌های جانوری هستند كه در دشت لار مشاهده می‌شوند. افعی دماوندی و البرزی، از جمله گونه‌های اندمیک یا بومی این منطقه هستند.

مسیر دسترسی دشت لار

مسیر اول: از طریق منطقه لواسان بزرگ یا گردنه ایرا می‌توانید به این دشت بروید. این مسیر از روستای ایرا شروع می‌شود و تا پاسگاه محیط‌بانی قوشخانه که در ورودی جنوبی پارک ملی لار قرار دارد، ادامه می‌یابد. برای رسیدن به روستای ایرا باید از لواسان خارج شوید و از برگ‌ جهان و نیکنام ده عبور کنید. همچنین می‌توانید از مسیر جاجرود با عبور از کنار سد لتیان و گذشتن از رسنان و چهارباغ، از روستای کلان خودتان را به ایرا برسانید.

مسیر دوم: این مسیر از جاده آبعلی، در داخل شهر پلور شروع می‌شود و از سه راهی پلور تا پست ورودی پاسگاه محیط‌بانی دلیچای ادامه می‌یابد که در ورودی شرقی پارک ملی لار قرار دارد. این مسیر تا ورودی پارک ملی جاده آسفالته دارد و به‌راحتی می‌توانید در آن پیش بروید.

مسیر سوم: این مسیر از روستای گرمابدر از توابع شهرستان شمیرانات در نزدیکی فشم شروع می‌شود و از طریق آن به غرب پارک ملی لار راه پیدا می‌کنید. این راه بیشتر مورد استفاده دامداران بومی و عشایر قرار می‌گیرد. برای عبور از این مسیر باید از پاسگاه شکاربانی گرمابدر مجوز بگیرید.

آبشار سفیدآب، یکی از آبشارهای جاری دشت لار است که به نام آبشار قو نیز شناخته می‌شود. این آبشار تماشایی در انتهای دره سفیدآب قرار دارد. این دره محل قشلاق دامداران و عشایر نیز است.

دریاچه و سد لار یکی از دیدنی‌های دشت پهناور و وسیع لار هستند. البته این سد جزو پارک ملی لار محسوب نمی‌شود و ازجا‌های دیدنی استان مازندران  به شمار می‌آید. سد لار در سال ۱۳۶۱ تأسیس شده است که بخشی از آب رود لار را برای مصارف آشامیدنی و کشاورزی به تهران منتقل می‌کند و باقی آن در منطقه پلور به رود هراز می‌پیوندد. از آب این سد همچنین برای تولید انرژی برق استفاده می‌شود.

دشت لار، منطقه‌ای خوش آب و هوا در فصول گرم

دشت لار، منطقه‌ای خوش آب و هوا در فصول گرم

دشت لار، منطقه‌ای خوش آب و هوا در فصول گرم

دشت لار، منطقه‌ای خوش آب و هوا در فصول گرم

دشت لار، منطقه‌ای خوش آب و هوا در فصول گرم


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار