gardeshban.ir

مدیر پایگاه میراث جهانی منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس، فیروزآباد و سروستان از برگزاری کنفرانس بین‌المللی باستان‌شناسی با اتکا به تکنولوژی و علوم در قرن ۲۱ خبر داد. ‌
کد خبر: ۵۳۲۸۴
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱-1401 February 17
گردشبان (gardeshban.ir) :



علیرضا عسکری چاوردی بیان کرد: کنفرانس بین‌المللی باستان‌شناسی همگام با تکنولوژی و علوم در قرن ۲۱، روز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ مصادف با هفته گرامیداشت میراث‌فرهنگی و در پایگاه میراث جهانی منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس در شهرستان فیروزآباد برگزار خواهد شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس، فیروزآباد و سروستان با بیان اینکه در این کنفرانس ۱۲ نفر متخصص باستان‌شناسی، هنر و معماری دوره ساسانی نتایج تحقیقات میدانی خود را ارائه خواهند کرد، افزود: اهمیت ارائه دستاوردهای علمی جدید در این کنفرانس در خصوص شناسایی سازه‌های معماری شهر بزرگ ساسانی گور یا اردشیر خوره با اتکا به تکنولوژی و علوم پیشرفته در قرن ۲۱ است.

عسکری چاوردی با بیان اینکه برخی روش‌های نوین برای نخستین‌بار در مطالعات میراث‌فرهنگی مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: استفاده از داده‌های علوم زمین، سیستم‌های پردازش اطلاعات جغرافیایی، مطالعات زیست‌محیطی و ژئومورفولوژی برای بازسازی و درک گذشته دشت فیروزآباد به همراه ارائه نتایج سن‌سنجی رادیوکربن در مقیاس وسیع برای شناخت تاریخ دقیق ساخت بنای باستانی سروستان اهمیت و چگونگی استفاده از روش‌های علوم جدید را برای میراث‌فرهنگی ارائه می‌کند.

او افزود: کاربرد تکنولوژی در توسعه پایدار میراث‌فرهنگی در هر کدام از محوطه‌های باستانی منظر باستان‌شناسی میراث جهانی فارس نتایج و درک جدیدی از مدیریت سیستم‌های آبی، ساخت شهر و پروژه‌های ساختمان‌سازی دوره ساسانی را روشن ساخته است.

عسکری چاوردی گفت: پایگاه میراث جهانی منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس این کنفرانس را در چارچوب فعالیت‌های پژوهشی درون وزارتی معاونت میراث‌فرهنگی وزارت، اداره‌کل پایگاه‌های میراث جهانی و ملّی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با همکاری مؤسسه ایزمئو و دانشگاه بولونیا، دانشگاه شیراز، دانشگاه ایکس مارسی، دانشگاه کنستانز، مرکز اروپایی آموزش و پژوهش علوم زمین زیست‌شناسی، مؤسسه بوم‌شناسی و تنوع زیستی مدیترانه و پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار می‌کند.

منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس هشت اثر باستانی در سه منطقه استان فارس را شامل کاخ ساسانی قلعه دختر، پل مهرنرسه و نقش‌برجسته اردشیر بابکان بنیان‌گذار سلسله ساسانی، نقش‌برجسته پیروزی اردشیر بابکان بر اردوان واپسین حکمران اشکانی در تنگاب فیروزآباد، کاخ اردشیر یا آتشکده، و شهر گور یا شهر شکوه اردشیر در دشت فیروزآباد، شهر تاریخی بیشاپور و شش نقش‌برجسته شاپور یکم و دیگر حکمرانان ساسانی در تنگ چوگان، پیکره باشکوه شاپور یکم در غار شاپور و بنای آتشکده زرتشتی سروستان معروف به کاخ سروستان است.

در مجموع ۶۳۹ هکتار عرصه آثار باستانی منظر باستان‌شناسی در این سه منطقه استان فارس به ترتیب شامل ۳۹۲ هکتار عرصه باستانی فیروزآباد، ۲۲۲ هکتار عرصه آثار باستانی دو اثر بیشاپور و ۲۵ هکتار عرصه بنای سروستان است که در دهه ۱۳۱۰ خورشیدی به ثبت ملّی رسید.

این آثار دارای ارزش‌های فرهنگی و طبیعی ویژه‌‎ای است که مجمع جهانی یونسکو آنها را شایسته حفاظت و معرفی بر اساس ضوابط و معیارهای بین‌المللی تشخیص داد و منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس در تیرماه ۱۳۹۷ در چهل و دومین گردهمایی یونسکو در منامه بحرین با شماره ۱۵۶۸ به ثبت جهانی رسید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار