gardeshban.ir

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از افتتاح نخستین مرکز تخصصی عقیق در تربت حیدریه خبر داد.
کد خبر: ۵۴۴۵۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱-1401 April 16
گردشبان (gardeshban.ir) :



رضا ابراهیم نیا در حاشیه افتتاح مرکز تخصصی عقیق در تربت حیدریه اظهار کرد: عقیق تربت حیدریه بهترین خاصیت رنگ‌پذیری را در سطح کشور دارد و به رنگ‌های طبیعی مختلفی مثل سفید و قرمز یافت می‌شود و با توجه به اهمیت موضوع و جلوگیری از خام فروشی این محصول سودآور، در حال ایجاد مراکزی تخصصی برای آموزش، تولید و عرضه هستیم.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: سنگ‌های عقیق این منطقه عموماً در سطح تپه‌ها پراکنده هستند و گاهی به‌صورت رگه‌ای در داخل سنگ سخت بازالت قرار دارد که برای استخراج باید با بیل مکانیکی یا بولدوزر سنگ را کنار بزنند.

منطقه «بایگ» موقعیت مناسبی از نظر ظرفیت و تنوع ذخایر معدنی دارد

در این مراسم علی محمدی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه اظهار کرد: منطقه بایگ تربت حیدریه موقعیت مناسبی از نظر ظرفیت و تنوع ذخایر معدنی دارد و از مشهورترین معادن آن می‌توان به معدن طلا، عقیق و گرانیت اشاره کرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه ادامه داد: سنگ عقیق هم خاصیت درمانی دارد و هم به‌واسطه زیبایی‌اش در ساخت زیورآلات، کیف، تسبیح، مبلمان و… استفاده می‌شود و در طب سنتی گفته‌شده که سنگ عقیق برای تسکین درد و گرفتگی‌های عضلانی مناسب است.

وی تصریح کرد: در شهرستان تربت حیدریه بیش از ۱۰۰ نفر در حوزه تراش سنگ عقیق باهدف جلوگیری از خام فروشی فعال هستند.

محمدی گفت: سنگ عقیق با وجود زیبایی و خاصیت درمانی‌اش می‌تواند به‌عنوان یک محصول تجاری هم مورد توجه قرار گیرد و این صنعت گوهرتراشی، اگر رونق بگیرد، می‌تواند علاوه بر ایجاد فرصت شغلی در حوزه صنایع دستی، سالانه گردشگران زیادی را روانه این شهرستان کند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه افزود: تماشای مراحل استخراج سنگ، تراش و رنگ‌آمیزی آن جذابیت بالایی دارد و خودش به‌تنهایی یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود و قابلیت برگزاری تورهای گردشگری ژئوتوریسم را دارد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار