gardeshban.ir

گزارش/
هر ساله موسسه‌های مختلف براساس اطلاعات موجود، رده بندی پاسپورت های جهان را اعلام می‌کنند.
کد خبر: ۵۶۵۲۳
تاریخ انتشار : شنبه ۰۳ دی ۱۴۰۱-1401 October 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
کدام کشور بهترین پاسپورت جهان را دارد؟/ معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2022



هر چقدر پاسپورت یک کشور معتبرتر باشد شهروندان آن کشور برای سفر به دیگر نقاط جهان نیازی به ویزا نخواهند داشت، به همین علت بیشتر افراد سعی می‌کنند به کشورهایی مهاجرت کنند که پاسپورت آن‌ها اعتبار بیشتری دارند. 

هر ساله موسسه‌های مختلف براساس اطلاعات موجود، رده بندی پاسپورت های جهان را اعلام می‌کنند. موسسه هنلی(Henley Passport Index) یکی از همین سازمان‌های معتبر است که براساس داده‌های انجمن بین‌المللی حمل‌ و نقل هوایی، لیست پاسپورت های معتبر دنیا در سال ۲۰۲۲ را اعلام کرده است. طبق این رده بندی بهترین پاسپورت جهان در سال ۲۰۲۲ متعلق به کشور ژاپن است.

قدرت پاسپورت چیست؟

قدرت پاسپورت یعنی شهروندان یک کشور براساس روابط بین‌المللی کشورشان، بدن ویزا امکان سفر به کدام کشورهای جهان را دارند. هر چه روابط یک کشور با کشورهای دیگر بهتر و گسترده‌تر باشد پاسپورت آن کشور قدرتمندتر و معتبرتر است.

بهترین پاسپورت جهان در سال ۲۰۲۲

براساس اطلاعات مسافرتی جهان، شهروندان کشور ژاپن بدون نیاز به ویزا می‌توانند به ۱۹۳ کشور دنیا سفر کنند، بدین‌ترتیب ژاپن بهترین پاسپورت جهان در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده است. این کشور محصور در آب، در جنوب شرق آسیا قرار دارد و یکی از قدرت‌های اقتصادی جهان محسوب می‌شود.

دومین جایگاه معتبرترین و  بهترین پاسپورت جهان به طور مشترک متعلق به دو کشور کره جنوبی و سنگاپور است، شهروندان این کشورها بدون نیاز به ویزا امکان ورود به ۱۹۲ کشور جهان را دارند. رده سوم معتبرترین پاسپورت دنیا هم به طور مشترک به آلمان و اسپانیا رسیده است و شهروندان آن‌ها بدون نیاز به ویزا، می‌توانند به ۱۹۰ کشور جهان سفر کنند. همچنین فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورگ در رتبه چهارم رده بندی پاسپورت های جهان در سال ۲۰۲۲ قرار گرفته‌اند، با پاسپورت این سه کشور  بدون نیاز به ویزا می‌توان به ۱۸۹ کشور دنیا سفر کرد.

قوی ترین پاسپورت خاورمیانه در سال ۲۰۲۲

قوی ترین پاسپورت خارومیانه در سال ۲۰۲۲ متعلق به کشور امارات است. رتبه این کشور در بین  رده بندی پاسپورت های جهان ۱۵ است.  جالب است بدانید پاسپورت این کشور تا چند سال قبل، از اعتبار بسیار کمتری برخوردار بود اما با سیاست‌گذاری‌های صحیح و کارآمد، هم اکنون پاسپورت این کشور یکی از معتبرترین پاسپورت‌های جهان است و دارندگان پاسپورت امارات می‌توانند بدون ویزا به ۱۷۶ کشور جهان سفر کنند.

ضعیف ترین پاسپورت جهان در سال ۲۰۲۲

ضعیف ترین پاسپورت جهان در سال ۲۰۲۲ متعلق به کشور افغانستان است که در رتبه ۱۱۱ رده بندی پاسپورت های جهان قرار گرفته است. پاسپورت این کشور در سال‌های قبل هم جایگاه خوبی نداشت و جزو رده‌های آخر لیست پاسپورت های معتبر دنیا بود.

جایگاه ایران در لیست پاسپورت های معتبر دنیا

جایگاه ایران در لیست پاسپورت های معتبر دنیا رتبه ۱۰۱ است. البته این رتبه به طور مشترک به ایران و کنگو رسیده است. با پاسپورت ایران، بدون ویزا امکان سفر به ۴۲ کشور دنیا وجود دارد. در سال‌های قبل پاسپورت کشورهایی مانند سودان جنوبی و نیجریه هم تراز با ایران بودند اما در سال ۲۰۲۲  رتبه این دو کشور رشد کرده‌‌اند و در نتیجه سودان جنوبی و نیجریه در جایگاه بهتری نسبت به ایران قرار گرفته‌اند.

جدول پاسپورت کشورها در سال ۲۰۲۲

در اولین جدول پاسپورت کشورها در سال ۲۰۲۲ معتبرترین پاسپورت های جهان را به ترتیب جایگاه مشاهده می‌کنید. همانطور که قبلا گفته شد بهترین پاسپورت جهان در سال ۲۰۲۲ متعلق به کشور ژاپن است.

لیست پاسپورت های جهان با رتبه‌های برتر

کشور

رتبه

تعداد کشورهای مجاز برای ورود بدون ویزا

ژاپن

۱

۱۹۳

سنگاپور

۲

۱۹۲

کره جنوبی

۲

۱۹۲

آلمان

۳

۱۹۰

اسپانیا

۳

۱۹۰

فنلاند

۴

۱۸۹

ایتالیا

۴

۱۸۹

لواگزامبورگ

۴

۱۸۹

دانمارک

۵

۱۸۸

اتریش

۵

۱۸۸

سوئد

۵

۱۸۸

فرانسه

۵

۱۸۸

هلند

۵

۱۸۸

پرتغال

۶

۱۸۷

ایرلند

۶

۱۸۷

بلژیک

۷

۱۸۶

نیوزیلند

۷

۱۸۶

نروژ

۷

۱۸۶

سوئیس

۷

۱۸۶

بریتانیا

۷

۱۸۶

آمریکا

۷

۱۸۶



همچنین در جدول دوم می‌توانید ضعیف ترین پاسپورت های جهان را ببینید:

لیست ضعیف ترین پاسپورت های جهان

کشور

رتبه

تعداد کشورهای مجاز برای ورود بدون ویزا

کنگو

۱۰۱

۴۲

ایران

۱۰۱

۴۲

لبنان

۱۰۲

۴۱

سریلانکا

۱۰۲

۴۱

سودان

۱۰۲

۴۱

بنگلادش

۱۰۳

۴۰

کوزوو

۱۰۳

۴۰

لیبی

۱۰۳

۴۰

کره شمالی

۱۰۴

۳۹

نپال

۱۰۵

۳۷

فلسطین

۱۰۵

۳۷

سومالی

۱۰۶

۳۴

یمن

۱۰۷

۴۴

پاکستان

۱۰۸

۳۱

سوریه

۱۰۹

۲۹

عراق

۱۱۰

۲۸

افغانستان

۱۱۱

۲۶



بهترین پاسپورت جهان در سال ۱۴۰۰ متعلق به کدام کشور بود؟

بهترین پاسپورت جهان در سال ۱۴۰۰ به طور مشترک متعلق به دو کشور آلمان و اسپانیا بود و با پاسپورت این کشورها بدون نیاز به ویزا، امکان سفر به بیش از ۱۴۲ کشور دنیا وجود اشت. همچنین کشورهای سوئیس، ایرلند و اتریش رتبه دوم معتبرترین پاسپورت جهان در سال ۱۴۰۰ را از آن خود کرده بودند و دارندگان پاسپورت این کشورها بدون نیاز به ویزا می‌توانستند به ۱۴۱ کشور جهان سفر کند.

رتبه سوم در جدول پاسپورت کشورها در سال ۱۴۰۰ هم به دانمارک، بلژیک، پرتغال، کره جنوبی، استرالیا، نیوزلند، ایالات متحده، سوئد، ایتالیا، ژاپن، فنلاند و لوکزامبورگ رسیده بود و شهروندان این کشورها می‌توانستند بدون دریافت ویزا به ۱۴۰ کشور دنیا سفر کنند.

رتبه‌بندی پاسپورت دیگر کشورهای جهان در سال ۱۴۰۰ به شرح زیر بود:

رتبه چهارم: مالت، یونان، لهستان، فرانسه، هلند و چک –۱۳۹ کشور

رتبه پنجم: امارات، نروژ، اسلواکی، مجارستان و اسولوونی

رتبه ششم: سنگاپور، کانادا و لیتوانی

رتبه هفتم: کشورهای لتونی، ایسلند، استونی، لیختن اشتاین و انگلستان – ۱۳۶ کشور

رتبه هشتم: کرواسی، رومانی و بلغارستان – ۱۳۳ کشور

رتبه نهم: قبرس – ۱۳۲ کشور

رتبه دهم: کشور موناکو – ۱۳۱ کشور

معتبرترین پاسپورت جهان در سال ۱۳۹۸ براساس رتبه بندی موسسه Nomad Capitalist

معتبرترین پاسپورت جهان در سال ۱۳۹۸ براساس رتبه بندی موسسه Nomad Capitalist متعلق به کشور سوئد با امتیاز ۱۰۹ بود. معیارهای این موسسه برای انتخاب بهترین پاسپورت جهان مواردی مانند امکان سفر کردن بدون داشتن ویزا، مقدار مالیات پرداختی و سطح آزادی بود که بین ۱۹۹ کشور جهان اعتبارسنجی شد و در نهایت کشور سوئد با امکان سفر به ۱۷۶ کشور در ابتدای این لیست قرار گرفت. کشورهای بلژیک، ایتالیا و اسپانیا هم در رتبه‌های دوم و سوم این رده‌بندی قرار داشتند.

از نکات جالب این رده‌بندی جایگاه آمریکا با رتبه ۳۵(بعد از لهستان و موناکو) بود. همچنین جایگاه پاسپورت کشورمان ایران هم در این لیست تعریفی نداشت و متاسفانه جزو ضعیف ترین پاسپورت های جهان بود. طبق این رده‌بندی با پاسپورت ایران  بدون دریافت ویزا امکان سفر به ۲۵ الی ۳۵ کشور جهان وجود داشت. از دیگر پاسپورت‌های ضعیف می‌توان به پاسپورت‌های کشورهای سودان، یمن، سوریه، سودان جنوبی، لیبی، پاکستان، اریتره، عراق و افغانستان اشاره کرد.

بهترین پاسپورت جهان در سال ۱۳۹۸ براساس رتبه بندی موسسه Passport Index

براساس رتبه بندی موسسه Passport Index بهترین پاسپورت جهان در سال ۱۳۹۸ به طور مشترک پاسپورت‌های کشورهای ایالات متحده و بریتانیا بودند و شهروندان این کشورها بدون نیاز به ویزا می‌توانستند به ۱۴۷ کشور دنیا سفر کنند. موسسه پاسپورت ایندکس اطلاعات خود را از طریق داده‌های آژانس بین‌المللی حمل و نقل هوایی و تجربه مسافران تهیه می‌کند از این طریق رتبه‌بندی پاسپورت‌ها را انجام می‌دهد.

کشورهای فرانسه، آلمان و کره جنوبی در رتبه دوم این رده‌بندی قرار گرفته بودند و با پاسپورت‌های این کشورها بدون نیاز به گرفتن ویزا امکان سفر به ۱۴۵ کشور دنیا وجود داشت. کشورهای درگیر جنگ مانند سودان جنوبی در انتهای این رده‌بندی قرار داشتند و رتبه ایران هم ۷۰ اعلام شده بود.

در وب سایت Passport Index یک نقشه تعاملی وجود دارد و کاربران می‌توانند روی نقشه کشور دلخواه را انتخاب کرده و رتبه پاسپورت آن کشور را مشاهده کنند. از دیگر امکانات این سایت می‌توان به امکان مشاهده نمره پاسپورت‌ها به صورت مرتب شده و امکان دیدن تصویر جلد پاسپورت‌ها اشاره کرد.

بهترین پاسپورت جهان در سال ۲۰۱۶

براساس رتبه‌بندی منتشر شده در وب سایت پاسپورت ایندکس، بهترین پاسپورت جهان در سال ۲۰۱۶ متعلق به کشور آلمان بود و با داشتن پاسپورت این کشور بدون گرفتن ویزا امکان سفر به ۱۵۷ کشور دنیا وجود داشت. بدین ترتیب در این سال دارندگان گذرنامه آلمانی از بیشترین آزادی عمل برای سفر برخوردار بودند و می‌توانستند بدون دردسر به مقاصد دلخواهشان سفر کنند. کشور بریتانیا در جایگاه دوم این لیست قرار داشت و نسبت به جایگاه خود در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ تنزل پیدا کرده بود. همچنین کشورهای کره ی جنوبی، بلژیک، هلند، دانمارک، نروژ در جایگاه سوم قرار داشتند و با پاسپورت این کشورها امکان سفر به ۱۵۵ کشور دنیا وجود داشت. جایگاه چهارهم هم به کشورهای سنگاپور، لوگزامبورگ، اتریش و پرتقال تعلق گرفته بود و دارندگان پاسپورت این کشورها می‌توانستند بدون دریافت ویزا به ۱۵۴ کشور جهان سفر کنند.

ایران در این رده‌بندی در جایگاه ۸۸ قرار داشت و دارندگان پاسپورت ایران بدون نیاز به دریافت ویزا تنها می‌توانستند به ۳۶ کشور جهان سفر کنند. طبق این رده‌بندی ضعیف ترین پاسپورت جهان متعلق به کشور افغانستان بود. به طور کلی رتبه بندی کشورها در این لیست به ترتیب زیر بود:

آلمان و سوئد –۱۵۷ کشور (بهترین پاسپورت دنیا)

بریتانیا، فنلاند، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و سوئیس – ۱۵۶ کشور

کره جنوبی، بلژیک، هلند، دانمارک و نروژ – ۱۵۵ کشور

ایالات متحده آمریکا، سنگاپور، لوگزامبورگ، اتریش و پرتقال  – ۱۵۴ کشور

ایرلند، ژاپن و یونان – ۱۵۳ کشور

کانادا و نیوزیلند – ۱۵۲ کشور

جمهوری چک و مجارستان – ۱۵۱ کشور

استرالیا، مالت و ایسلند  – ۱۵۰ کشور

مالزی و لهستان  – ۱۴۹ کشور

جمهوری اسلوونی و اسلواکی – ۱۴۸ کشور

۸۸-  ایران، بنگلادش، اتیوپی، سودان و سودان جنوبی

۸۹-  سوریه – ۳۴ کشور

۹۰-  سومالی   – ۳۲ کشور

۹۱- عراق – ۳۰ کشور

۹۲- پاکستان  – ۲۷ کشور

۹۳-         افغانستان – ۲۴ کشور

بهترین پاسپورت جهان در سال ۲۰۱۸

طبق رده‌‌بندی منتشر شده توسط موسسه Henley Passport Index بهترین پاسپورت جهان در سال ۲۰۱۸ متعلق به کشور آلمان بود و دارندگان پاسپورت این کشور می‌توانستند بدون دریافت ویزا به ۱۷۷ کشور جهان سفر کنند. در ماه اکتبر همین سال، شرکت مشاوره آرتون در یک رده‌بندی جداگانه پاسپورت کشور سنگاپور را به عنوان بهترین پاسپورت جهان معرفی کرده بود اما در نهایت در رده‌بندی جدید این جایگاه نصیب آلمان شد.

۱۵ مورد از معتبرترین پاسپورت های جهان در سال ۲۰۱۸ به ترتیب زیر بودند:

آلمان – ۱۷۷ کشور

سنگاپور- ۱۷۶ کشور

دانمارک، فنلاند، فرانسه، ایتالیا، ژآپن، نروژ، سوئد و انگلیس – ۱۷۵ کشور

اتریش، بلژیک، لوکزامبورگ، هلند، اسپانیا و سوئیس – ۱۷۴ کشور

ایرلند، کره جنوبی، پرتغال و ایالات متحده – ۱۷۳ کشور

کانادا – ۱۷۲ کشور

استرالیا، یونان و نیوزلند -۱۷۱ کشور

جمهوری چک و ایرلند – ۱۷۰ کشور

مالت – ۱۶۹ کشور

اتریش – ۱۶۸ کشور

لیختن اشتاین، اسلوواکی و اسلوونی – ۱۶۷ کشور

لاتویا، لیتووانی و مالزی – ۱۶۶ کشور

استونی – ۱۶۵ کشور

لهستان -۱۶۳ کشور

موناکو – ۱۶۲ کشور

در این لیست کشورهای اکراین و گرجستان با پیشرفتی چشم گیر در رتبه ۴۴ و ۴۳ این لیست قرار گرفته بودند. می‌توان علت این پیشرفت را پیوستن این دو کشور به اتحادیه اروپا دانست. همچنین کشورمان ایران در این رتبه‌بندی جایگاه سی و هشتم را به خود اختصاص داده بود و با پاسپورت ایران بدون دریافت ویزا امکان سفر به ۳۸ کشور جهان وجود داشت. کشورهای پاکستان، سوریه، عراق و افغانستان در انتهای این لیست قرار داشتند و شهروندان آن‌ها بدون دریافت ویزا فقط می‌توانستند به ۳۰ کشور دنیا سفر کنند.

در آخر 

رده بندی بهترین پاسپورت جهان هر ساله توسط موسسات مختلف اعلام می‌شود، ممکن است جایگاه کشورها در لیست‌های مختلف با یکدیگر متفاوت باشند اما معمولا این تفاوت زیاد نیست زیرا اکثر این موسسات از داده‌ها و اطلاعات مشابهی برای رتبه‌بندی پاسپورت‌ها استفاده می‌کنند. به طور کلی داشتن پاسپورت معتبر یکی از امتیازات هر کشور محسوب می‌شود و شهروندان و دارندگان پاسپورت‌های معتبر لازم نیست در زمان سفر خود را درگیر دردسرهای گرفتن ویزا کنند.



الی گشت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار