gardeshban.ir

گذرگاه ساحلی جاینت (Giant’s Causeway) با تعداد ۴۰ هزار ستون سنگی به‌ هم‌ پیوسته از جنس بازالت، بر اثر فوران آتشفشان در دوران باستان به‌وجود آمده است.
کد خبر: ۵۶۵۴۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۴ دی ۱۴۰۱-1401 October 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
گذرگاه ساحلی جاینت (Giant’s Causeway) با تعداد ۴۰ هزار ستون سنگی به‌ هم‌ پیوسته از جنس بازالت، بر اثر فوران آتشفشان در دوران باستان به‌وجود آمده است. این منطقه در شهرستان آنتریم و در ساحل شمال شرقی ایرلند شمالی قرار دارد.

گذرگاه ساحلی جاینت


در یک نظرسنجی این منطقه به‌ عنوان چهارمین شگفتی بزرگ انگلستان انتخاب شد. بسیاری از ستون‌ها به شکل منشورهای شش ضلعی هستند؛ اما ستون‌های چهار، پنج، هفت و هشت ضلعی نیز در میان آن‌ها به چشم می‌خورد. ارتفاع این ستون‌ها گاه به ۱۲ متر نیز می‌رسد. میلیون‌ها سال هوازدگی و فرسایش اشکال مختلفی را در این سنگ‌های آذرین موجب شده است. این گذرگاه 50-60 میلیون سال پیش در نتیجه‌ی فوران آتشفشانی شکل گرفته است.

گذرگاه ساحلی جاینت


شایع ترین افسانه می گوید که گذرگاه توسط فیون مک کول غول قدرتمندی حک شده است که برای جنگ با دشمن خود که غولی اسکاتلندی به نام بنان دونر خانه باستانی خود را ترک می کند. فین خشمگین تکه تکه های ساحل آنتریم را برداشت و آنها را به دریا پرتاب کرد، به وسیله سنگ ها راهی برای فین ساخته میشد تابه دنبال بنان دونر برود و درسی به او بدهد.

اما این برای یه غول عظیم الجثه راه حل مناسبی نبود بنابراین از دنبال کردن غول دست کشید تنها به خاطر این فکر که باید از همسرش که از او یک بچه داشت مراقبت میکرد. زمانی که غول عصبانی بچه را دید با خود فکر کرد اگر کودک این چنین بزرگ است پدرش باید بسیار بزرگ و وحشتناک باشد.

گذرگاه ساحلی جاینت


صندلی آرزو 

بسیاری از سایت های سراسری گذرگاه غول را با داستان هایی از قبیل صندلی آرزو، چکمه غول، شتر، پیرزن غول و ارگ میشناسند. جسمی ارگ شکل درقسمت بالای صخره ها واقع شده که به نظر میاید واقعا میتواند نواخته شود.

گذرگاه ساحلی جاینت


صندلی آرزو کروی شکل است و باید آنرا امتحان کنید. (شما میتوانید روی ان بنشینید) این شبیه تخت پادشاهی منحصر به فرد و طبیعی ای است که مجموعه ستون های ان کاملا مرتب تشکیل شده و بارها فرو نشسته است. سنگ های بازالتی آن به طرز فوق العاده ای صاف نرم و راحت هستند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار