gardeshban.ir

سد مونتیسلو بر روی رودخانه ی Putah در شهرستان نپا ، کالیفرنیا در ایالات متحده ساخته شده است .
کد خبر: ۵۶۶۱۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱-1401 October 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
سد مونتیسلو بر روی رودخانه ی Putah در شهرستان نپا ، کالیفرنیا در ایالات متحده ساخته شده است . سدی که میزبان این حفره ی عظیم است ,  بین سال های ۱۹۵۳ تا ۱۹۵۷ساخته شد و قسمتی از پروژه ای با نام Solano بود. این پروژه می خواست  تا آب مورد نیاز شهر های اطراف سد از جمله سولانو و  Yolo را تامین کند .

سد مونتیسلو کالیفرنیا


نام  سد از شهری گرفته شده است که با ساخت این مکان به زیر آب رفت، و اگر زمانی که سطح آب آن پائین است به این مکان بروید می توانید بقایای این شهر را در دریاچه ی مصنوعی که پشت سد به وجود آمده است , ببینید .سد مانتیسلو  یک سد بتنی است که قوسی در حدود ۹۵ متر ,  ۳۱۲ متر طول و ۷۳ متر ارتفاع دارد .ضخامت این سد در پائین ترین قسمت ۳۰ متر است و به تدریح این ضخامت کم می شود و در قسمت های بالای سد یا به اصطلاح تاج سد به ۳.۷ متر می رسد .

سد مونتیسلو کالیفرنیا


ساخت این سد باعث شد تا از وقوع سیل هایی که منطقه را تهدید می کرد جلوگیری شود و همچنین از وقوع خسارت های مالی در حدود ۵،۰۱۵،۰۰۰ $ جلوگیری کند .

سد مونتیسلو کالیفرنیا


چیزی که این سد را خاص و شگفت انگیز می کند حفره ی عظیمی است که در دل این سد قرار دارد . زمانی که آب پشت سد به بالاترین سطح خودش برسد اتفاق جالبی رخ می دهد . یک حفره ی عظیم شروع به مکیدن آب اضافی سد می کند . این حفره که به آن Glory Spillway می گویند زمانی دیدنی است که ارتفاع آب پشت سد ۱۵.۵ فوت بالاتر از سطح حفره می رسد و حفره شروع به مکیدن آب می کند.

از نظر فنی این حفره که بیشتر شبیه به قیف عظیم بتنی میان آب های جمع شده ی پشت سد است . این حفره قطری حدود ۷۲ فوت دارد و کم کم در قسمت های باریک به ۲۲ فوت می رسد و می تواند در زمان سر ریز آب سد در هر ثانیه ۴۸،۴۰۰ فوت مکعب آب را به داخل خود بمکد . لحظه ای که آب از طریق این حفره از سد تخلیه می شود بسیار دیدنی است و می توان گفت به یکی از دیدنی های منطقه تبدیل شده است . این حفره با توجه به مشخصاتی که دارد یکی از بزرگترین دریچه های تخلیه ای است که تا به حال در یک سد ساخته شده است .

سد مونتیسلو کالیفرنیا


بعد از این که آب توسط حفره ی Glory Spillway مکیده می شود از طریق کانالی تا چندین متر به پائین فرستاده می شود و سپس از طریق دریچه ای که به زمین های اطراف سد راه دارد , خارج می شود.در فصول خشکسالی و زمانی که با کاهش بارندگی ها سطح آب سد پائین می رود , می توانید چهره ی دیگری از این حفره ی ترسناک را ببینید و شاید به شما ثابت شود که آن قدر ها هم ترسناک نیست .

این دریچه زمانی که سطح آب سد پائین است و هیچ احتمالی مبنی بر سر ریز آب وجود ندارد محلی است برای ماجراجویان و کسانی که به دنبال تفریح در اماکن پر هیجان هستند.


سد مونتیسلو کالیفرنیا

سد مونتیسلو کالیفرنیا
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار