gardeshban.ir

بزرگداشت پرچم دار بیداری اسلامی و بیدارگر مشرق زمین سید جمالدین اسدآبادی با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جمعی از مسئولان و مقامات اجرایی استان همدان در مجتمع فرهنگی شهرستان اسدآباد برگزار شد.
کد خبر: ۵۷۴۹۳
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱-1401 December 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در این آیین گفت: آنچه که در نگاه نخست به شخصیت سید جمالدین اسدآبادی باید به آن توجه داشت این است که با وجود تلاش استعمارگران در طول تاریخ برای جدایی دین از سیاست با هدف دستیابی به مطامع استعماری اما بیدارگر مشرق زمین پُلی بین سیاست و دیانت ایجاد کرد.

کیومرث سرمدی با بیان اینکه سیدجمالدین اسدآبادی و شهرستان اسدآباد هر دو از گذشته تاکنون مظلوم واقع شدند ابراز امیدواری کرد که بتوان با تلاش بیشتر این مظلومیت را جبران کرد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از وزیر میراث فرهنگی به واسطه توجه به یادمان سیدجمالدین اسدآبادی، گفت: یادمان مهجور و دارای مشکل این شخصیت، برای ما فرزندان سید یک نقصان بود که با عنایت استاندار همدان از ۶ میلیارد تومان اعتبار تخصیصی یافته به فرهنگ پنج میلیارد تومان به یادمان سیدجمال الدین اختصاص یافت.

سرمدی ادامه داد: احیای بنیاد سید جمال الدین اسدآبادی رها شدی بود که دوباره کار شروع شد با این وجود به عنوان بنیاد علمی در جهت غنای فرهنگ اسدآباد نیاز بود که با توجه استاندار و امام جمعه جلساتی در این باره تشکیل و به این ۲ وعده عمل شد.

وی یادآوری کرد: شهرستان اسدآباد دارای ۱۵۴ اتر تاریخی و فرهنگی است که ۶۲ اثر جزو آثار ملی ثبت شده است.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هنوز آنگونه که باید به روستاها، کتیبه ها و بسیاری از جلوه های میراث فرهنگی به سبب مسائل مال توجهی نشده که امیدمی رود که با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در شهرستان اسدآباد به این مطالبات توجه خاصی شود.

به گزارش ایرنا، سید جمال الدین اسدآبادی در ۱۲۱۷ خورشیدی در خانواده ای مذهبی و از سادات حسینی در اسدآباد همدان چشم به جهان گشود. نبوغ ذاتی، هوش سرشار و فراست قوی سیدجمال او را از همان کودکی در پی تجزیه و تحلیل محتوای داستان ها به آفاقی دیگر سوق می داد و از همان ایام کودکی به فکر چاره و علاج دردها و رنج ها افتاد.

او در همان دوران کودکی برای یادگیری علوم و فنون مختلف به قزوین رفت و پس از کسب آموزش های لازم در زمینه های ادبیات عرب، منطق، فقه و اصول در حوزه علمیه این شهر، راهی تهران شد و در آنجا از محضر آیت الله «سید محمد صادق طباطبایی» همدانی بهره های فراوانی برد و اینگونه تحسین استادان خویش را برانگیخت. آوازه فراست و نبوغ وی، عالمان نجف، کربلا و سامرا را به حیرت واداشته بود وی برای فراگیری و کسب تجربه های بیشتر و بنابر توصیه استادانش روانه شهر بمبئی در هندوستان شد.

سیدجمال الدین اسدآبادی در نوجوانی فعالیت های اصلاحی و سیاسی خود را با مشاهده استعمار انگلیس بر هندوستان آغاز کرد و به بررسی علت های ضعف مسلمانان پرداخت و به دلیل حضور همه جانبه انگلیسی ها در آن کشور به ناچار راهی عثمانی و از آنجا راهی مصر و فرانسه شد. وی پس از مدتی به ایران بازگشت و چندین بار تبعید و اخراج شد.

این اندیشمند سیاسی سال های پایانی عمر خود را در عثمانی به سر برد و سلطان عبدالحمید سلطان عثمانی از حضور سید جمال الدین اسدآبادی در این کشور برآشفت و دستور قتل او را صادر کرد. سرانجام سیدجمال الدین اسدآبادی را در ۱۸ اسفند ۱۲۷۵ خورشیدی مسموم کردند و به شهادت رساندند.

۱۸ اسفند سالروز شهادت سیدجمال الدین اسدآبادی در تقویم کشور به نام روز «بیداری اسلامی» نام گذاری شده است.
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار