gardeshban.ir

ایران مملو از مکان‌های دیدنی است که یکی از آن‌ها درفک رودبار نام دارد. قله درفک یکی از زیباترین کوهستان‌ها در استان گیلان بوده که به عنوان زیستگاه گیاهان و حیوانات متفاوتی به شمار می‌رود. این آتشفشان خاموش در منطقه عمارلو شهرستان رودبار جای گرفت.
کد خبر: ۵۸۵۲۲
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲-1402 March 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
ایران مملو از مکان‌های دیدنی است که یکی از آن‌ها درفک رودبار نام دارد. قله درفک یکی از زیباترین کوهستان‌ها در استان گیلان بوده که به عنوان زیستگاه گیاهان و حیوانات متفاوتی به شمار می‌رود. این آتشفشان خاموش در منطقه عمارلو شهرستان رودبار جای گرفت.

این قله در رشته کوه البرز از پوشش گیاهی متنوعی پوشیده شده و دیدنی‌های زیادی را در دل خود جای داده است. همچنین برای نام این مقصد سرسبز دنج نقل قول‌هایی نیز وجود دارند. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه شمالی با ما همراه باشید.

درفک رودبار


آشنایی بیشتر با درفک رودبار

در ابتدا بهتر است که با تلفظ صحیح نام این قله بیشتر آشنا شویم. در همین راستا نقل قول‌هایی وجود دارند. تلفط درست این قله زیبا دُرفَک است. براساس یکی از نقل قول‌ها نام این قله در اصل دالفک بوده که دال در گویش مردم محلی آن منطقه به معنای عقاب و فک به معنای آشیانه است. نقل قولی دیگر اینچنین بیان می‌کند که نام درفک از قومی برگرفته شده که آن‌ها را دربیک می‌خواندند و این قوم در حاسیه دریای خزر سکونت داشتند. سومین نقل قول می‌گوید که درفک نام سرزمین خورشید و مه است.

درفک رودبار در شمار جاهای دیدنی استان گیلان قرار داشته که یک آتشفشان خاموش نیز در دل این قله جای گرفته است. اطلاعات به دست آمده از سال 1369 نشان می‌دهند که در آن زمان یک زلزله در این قسمت اتفاق افتاد و سبب فرسایش قسمت‌های مختلفی از قله درفک شد. از آن زمان تا به امروز این قله تحت تاثیر آن زلزله قرار داشته و روزبه‌روز فرسایش بیشتری را تجربه می‌کند. بسیاری از افرادی که از دیرباز در استان کیلان زندگی می‌کرده‌اند و این استان را شهر اجدادی خود می‌دانند بر این باورند که در قله درفک اسرار بسیار زیادی از اقوام گیلی و دیلمی نهفته است.

این قله در بلندای 2700 متری از سطح دریا قرار دارد. این قله به علت برخورداری از ارتفاع زیاد امروزه به عنوان بام گیلان شناخته شده و بسیاری از افراد برای گذراندن اوقات فراغت خود و لذت بردن از هوای مطبوع هر روزه به این مکان سفر می‌کنند. همچنین موقعیت جغرافیایی قله درفک به‌صورتی است که از قسمت جنوبی آن به کوه‌های منجیل و از قسمت جنوب شرقی و شرق به رشته کوه عظیم تخت سلیمان و کوه‌های پیشکوه متصل است.




موقعیت جغرافیایی درفک رودبار

بسیاری از افراد پیش از آن‌که مقدمات سفر خود را مهیا سازند علاقه‌مند هستند تا در رابطه با موقعیت جغراقیایی مکانی که قرار است به آن سفر کنند اطلاعاتی را به دست آورند. این قله در 100 کیلومتری گیلان و 27 کیلومتری شهرستان رودبار و مابین این شهر و سیاهکل و دهستان دشتویل قرار دارد. برای سفر به این مکان می‌توانید مسیرهای گوناگونی را انتخاب نمایید.

اگر قصد دارید تا از تهران به این مکان زیبا سفر کنید بهتر است از اتوبان قزوین ـ رشت اقدام نمایید. سپس بعد از رسیدن به رودبار مسیر خود را تا رستم آباد ادامه دهید. در رستم آباد به سمت راست مسیر خود را در پیش بگیرید. در ادامه مسیر به تنکابن و سپس پل سپیدرود خواهید رسید. پس از عبور از آن‌ها به روستای شیرکوه می‌رسید برای ادامه دادن به مسیر باید از جاده شیرکوه عبور کنید و وارد جنگل‌های زیبا و سرسبز این منطقه شوید. بعد از عبور از این جنگل‌ها، مسیر را تا لارنه که نماد آن کلبه‌ای در دل یک فضای سرسبز زیبا است، ادامه دهید.

از لارنه نیز بگذرید؛ همچنان در اطراف خود جنگل‌های انبوهی را مشاهده خواهید کرد. با ادامه دادن مسیر در نهایت به مکانی خواهید رسید که قبل از ورود به آن باید شیب تندی را پشت سر بگذارید؛ حال به درفک رسیده‌اید. اگر اهل کوهنوردی هستید می‌توانید برای بالا رفتن از این کوه آماده شوید و در نهایت قله را فتح کنید.

درفک رودبار


مشخصات درفک رودبار

شاید بسیاری از گردشگران قصد داشته باشند تا برای اولین بار به این مکان زیبا و باشکوه سفر کنند؛ از همین رو آگاهی از مشخصات درفک رودبار می‌تواند برای این افراد بسیار بااهمیت باشد. در کوه درفک یک غار جای گرفته که از این غار به عنوان یخچال طبیعی یاد می‌کنند. در واقع غار درفک در تمامی روزهای سال هوای خنکی دارد و همانند یک یخچال عمل می‌نماید. اگر در یکی از گرم‌ترین روزهای سال نیز به این مکان زیبا سفر کنید خواهید دید که بر دیواره‌های این غار برف‌ها هنوز هم چسبیده‌اند. تمامی این دلایل سبب شده تا چوپانان از این غار استفاده کرده و آب مورد نیاز خود را از این مکان تامین نمایند.

در ورودی غار درفک دهنه بزرگی وجود دارد که با ارتفاع کمی نمایان است؛ اگر قصد غارنوردی داشته باشید می‌توانید تهیه تجهیزات مورد نیاز برای غارنوردی برای این امر اقدام نمایید. طول این غار به 100 متر می‌رسد و عرضی برابر با 40 متر دارد. زمانی که شما خود را به بلندای این قله می‌رسانید آتشفشانی را در بالای آن مشاهده می‌کنید. امروزه دهانه بزرگ آتشفشان درفک در کل کشور ایران به عنوان بزرگ‌ترین آتشفشان شناخته می‌شود. بسیاری از افراد که به قصد کوهنوردی به سراغ این مکان می‌روند با رسیدن به آن تصمیم می‌گیرند تا یک شب را در آن‌جا سپری نمایند و برای خود خاطراتی به یادماندنی را به ثبت برسانند.

اما تمامی زیبایی‌های درفک رودبار به همین‌جا ختم نمی‌شود و در نزدیکی این قله یک غار دیگر نیز به چشم می‌خورد که غار آهکی است. نام این غار زیبا و منحصربه‌فرد نوچاه است که در زمان زلزله سال 1369 با آسیب‌های بسیار زیادی روبه‌رو شده و قسمت‌هایی از دهانه این غار از بین رفت. افراد بومی شهر در زمان‌های گذشته بر این باور بوده‌اند که 4 تن از امامزادگان در این غار دفن هستند و به همین دلیل در این مکان اقدام به روشن کردن شمع می‌نمودند. در زمان‌های گذشته مردم ساکن در اطراف این غار سعی بر این داشتند که یخ‌های موجود در این غار را درون سطل‌هایی به نام لاور بریزند و در هنگامی که به آب نیازمند بوده اند از آن‌ها استفاده نمایند.

به اعتقاد برخی از افراد این برف‌ها و یخ‌ها شفابخش بوده و چنین افرادی این یخ‌ها را از مسیر سخت و طولانی به رشت می‌آوردند و آن را به فروش می‌رساندند. از دیگر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهرستان رودبار علاوه‌بر  غار درفک می‌توان به مناطق جذاب و گردشگری دیگری مانند غار دربند رشی، سرو هزارساله هرزویل، روستای داماش، آب گرم لویه، آبشار کلشتر، امام زاده طاهر رستم آباد، پل خشتی لوشان، رودخانه سفید رود، امامزاده محتشم اسطلخ جان، تبه باستانی مارلیک، آبشار زیبای لونک، روستای انبوه فیلیده رودبار و هزاران هکتار جنگل‌ها و مراتع سرسبز اشاره کرد.




بهترین زمان سفر

فصول گرم سال از بهترین زمان‌ها برای سفر به منطقه گردشگری درفک رودبار به شمار می‌روند؛ زیرا درفک منطقه‌ای ییلاقی است و در فصول سرد سال معمولاً دمای هوا بسیار پایین خواهد بود و بارش برف و باران به میزان زیادی به چشم می‌خورد. توصیه می‌شود تا برای سفر به این منطقه و لذت بردن از جاذبه‌های آن ابتدای تابستان تا اول فصل پاییز را در نظر بگیرید. در فصل تابستان هوای درفک بسیار معتدل و دلنواز است و از گرمای تابستان خبری نیستو به همین دلیل شما با خیالی آسوده می‌توانید در دل طبیعت کمپ بزنید و از طبیعت روح‌انگیز و بسیار زیبای این منطقه لذت ببرید.

اگر فصل پاییز را برای سفر به این منطقه انتخاب می‌کنید، می‌بایست لباس گرم به همراه داشته باشید و هرگز برای کوهنوردی در این فصل اقدام نکنید؛ زیرا بسیار ناایمن بوده و وضعیت جوی هوا به‌گونه‌ای است که بارش باران اتفاق خواهد افتاد. در فصل پاییز شما می‌توانید طبیعت پاییزی فوق‌العاده‌ای را تجربه نمایید، به دل جنگل بروید و نظاره‌گر زمینی باشید که از فرشی نارنجی رنگ پوشیده شده است. همچنین این فصل برای لحظاتی عاشقانه و تکرارنشدنی بهترین فرصت خواهد بود. برگ‌های زرد و نارنجی و صدای خش‌خش آن‌ها در زیر پای شما رویایی به یادماندنی را برای شما رقم خواهند زد.

درفک رودبار


سخن پایانی

بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند که روزهای تعطیلی خود را با سفر به شهرهای شمالی پشت سر بگذارند. همچنین ممکن است علاقه‌مند باشند تا سفر خود را به مکانی ختم کنند که تا به حال به آن‌جا سفر نکرده‌اند. درفک رودبار می‌تواند گزینه مناسبی برای این افراد باشد. شما می‌توانید در زمان سفر به شمال کشور به استان گیلان رفته و از این مکان زیبا و باشکوه دیدن فرمایید.

در زمان سفر به این مکان می‌توانید برای کوهنوردی یا غارنوردی نیز اقدام شما نمایید؛ اما به این شرط که فصل مناسب را انتخاب کرده باشید و تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید. همچنین در این منطقه می‌تواند از جاذبه‌های گردشگری اطاف درفک نیز بازدید کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار